Přečtěte si: Moderní technologie v elektrické dopravě: zpráva z konference

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Dobré i méně dobré strategie smart city: výsledky analýzy 22 „smart“ strategických dokumentů

26.4.2021 Ve třetím dubnovém týdnu 2021 byly odborné veřejnosti prezentovány výsledky analýzy celkem 22 strategických dokumentů vztahujících se k chytrým městům, obcím, jednomu kraji a jedné městské části. Tuto analýzu vypracovali v létě 2020 pro Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR), které má koncept smart ciry v gesci, provozovatelé tohoto portálu, konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. S ohledem na současnou situaci byl workshop organizován online z MMR (viz foto) a připojilo se k němu na padesát zástupců rozmanitých veřejných institucí včetně municipalit.

Souhrnné zhodnocení „smart“ strategických dokumentů

a) Předmět hodnocení

Hodnoceno bylo 22 strategických dokumentů, zahrnujících celkem 5 krajských měst, 13 ostatních měst různé velikosti, 2 obce, jeden kraj a jednu městskou část. Ve čtyřech případech nešlo o samostatné strategie smart city, nýbrž o „smart“ prvky ve strategii daného sídla. V jednom případě byly k dispozici pouze tematicky zaměřené dílčí „smart“ koncepce.

Analýza a hodnocení uvedených strategických dokumentů se zaměřovaly na tři základní oblasti:

•    metodika zpracování strategie,

•    hlavní problémové okruhy řešené v rámci „smart“ strategií,

•    spolupráci mezi veřejným a soukromým sektorem a v rámci veřejného sektoru.

Podívejme se zde blíže na souhrnné poznatky z hodnocení strategií v těchto oblastech.

b) Metodický přístup ke strategiím

Analyzované strategie smart city zahrnovaly pestrou škálu dokumentů s rozmanitou úrovní odborné kvality. Ty kvalitní byly bohužel v menšině.

Nejobecnějším problémem při zpracování hodnocených strategií smart city se ukázala neznalost zpracovatelů v oblasti strategického řízení a základního pojetí konceptu smart city, které na strategickém řízení staví. Obojí je přitom zahrnuto v aktualizované metodice smart city.

Tato neznalost má pak přirozeně dopady do obsahu a struktury celého strategického dokumentu. Nelze přitom vysledovat jednoznačnou závislost mezi typem a velikostí sídla (město, obec, kraj) nebo zpracovatelem dokumentu a jeho výslednou kvalitou. Lze pouze sledovat, že strategické dokumenty spolufinancované z Operačního programu Zaměstnanost prostřednictvím Ministerstva práce a sociálních věcí patřily v úhrnu (ne zcela bez výjimek) k těm horším.  

Znamená to, že pouze menšina měst či obcí pojímá strategii smart city jako skutečný řídicí nástroj, který musí splňovat základní náležitosti potřebné k tomu, aby byl jako řídicí nástroj funkční. Platí to od analýzy relevantních oblastí s jasně vymezenými a opakovaně měřitelnými cíli, přes způsoby jejich naplnění až po jasné načasování a přidělené odpovědnosti.

Ne vždy přitom bylo ze strategie zřejmé, že nositelem konceptu smart city je vedení města zodpovědné za jeho praktickou realizaci. Tuto zodpovědnost, která se odráží i v přípravě strategického dokumentu, v žádném případě nelze přenášet na externí odborníky ani na členy výborů a komisí.

V řadě případů pak strategie smart city působily jako moderně vyhlížející, ale prakticky nezávazné dokumenty. Některé takovéto strategie byly plné odborně znějících slov a sousloví nebo líbivých konstatování, u nichž však lze jen obtížně vysledovat praktický význam, natož pak si představit, že daný dokument bude sloužit jako praktický řídicí nástroj.

Případy velmi dobré a velmi špatné praxe z této analýzy se staly předobrazem pro fiktivní Rozumné Město a Smart Kocourkov v konferenční přednášce a článku zpracovatelů analýzy.

c) Řešené problémové okruhy

Vnímané problémy a potřeby řešené v rámci strategií smart city víceméně rovnoměrně pokrývají všechny oblasti (pilíře) infrastruktury smart city i průřezová témata.

V oblasti „Urbanistický rozvoj, městská zeleň a vodní plochy, další průřezová témata“ bylo nejvíce zastoupeno vzdělávání a osvěta. V oblasti „Městská mobilita“ byla nejvíce zastoupena podpora pěší a cyklistické dopravy. V oblasti „Energetika a služby“ bylo nejvíce zastoupeno odpadové hospodářství, významně se profilovala i rozmanitá řešení pro chytré budovy. A konečně v oblasti „Ostatní informační a komunikační technologie (ICT)“ byly nejvíce zastoupeny ICT pro komunikaci město-občan.

Pro jednotlivé oblasti smart city v analyzovaných dokumentech je přitom charakteristická velká rozmanitost co do míry uváděných detailů.

V některých případech (například kombinovaná výroba elektřiny a tepla) se rovněž zdá, že město má sice o uvedenou problematiku zájem, ale nepovažuje ji za součást smart city. Jinde bylo patrné, že témata jsou volena podle toho, jak jednoduše jsou pro běžná městská zastupitelstva a administrativu srozumitelná a uchopitelná (příklad „všem srozumitelné“ podpoře cyklistiky oproti „příliš odbornému“ energetickému managementu).

d) Spolupráce veřejného a soukromého sektoru

Spolupráce měst se soukromým sektorem při realizaci investičních projektů, tedy při dodávkách hotových řešení, sahá od jednoduchého používání nástrojů komerčního bankovnictví po sofistikované projekty veřejně soukromého partnerství (PPP) nebo energetických projektů financovaných z úspor (EPC). V některých případech už v tomto směru existují reálné zkušenosti, jinde jsou takovéto projekty předmětem úvah a plánů.

e) Spolupráce v rámci veřejného sektoru

Pro menší města a obce je charakteristická zejména spolupráce na regionální úrovni v příslušném regionálním svazku. Tato spolupráce často přesahuje formální vztahy a volně přechází do osobní spolupráce mezi vedeními měst a obcí. V některých případech na ní přitom může záviset bezpečnost obyvatel.

Na úrovni krajů lze sledovat značné rozdíly v podpoře jednotlivých krajů konceptu smart city ve městech – za vzorový případ lze v tomto směru označit Jihočeský kraj, z jehož prostředků byly spolufinancovány i některé analyzované strategie smart city/obcí.

Spolupráce na mezinárodní úrovni ohledně konceptu smart city je charakteristická spíše pro větší města. Nelze přitom ale jednoznačně vysledovat její praktické přínosy pro obyvatele. V některých případech budí strategie dojem, že příklady zahraniční dobré praxe zde představují takříkajíc odborný folklór zpracovatelů, spíše než jasně definované a dále využité poznatky.

Naše doporučení

Z tohoto hodnocení vyplynula i naše doporučení směrem k MMR i k municipalitám a dalším organizacím zapojeným do rozvoje konceptu smart city.

Za nejdůležitější považujeme osvětu ke strategickému řízení a konceptu smart city, tak aby strategie smart city představovala prakticky použitelný řídicí dokument, jehož vlastníkem je město, užívá jej pro svůj rozvoj a průběžně jej aktualizuje. Toto vymezení podporuje i zmíněná aktualizovaná metodika smart city (MMR 2019).

Ke spolupráci s externími odborníky a kvalitě jejich výstupů lze v prvé řadě doporučit, aby zadávání externích služeb nikdy nebylo soutěženo pouze na nejnižší cenu. Pokud je externí spolupráce předmětem veřejné soutěže (tj. nejde o podlimitní zakázku), měl by být součástí nabídky vždy Návrh řešení, který prokáže odbornou erudici uchazeče k dané spolupráci. Hodnocení odborné úrovně tohoto Návrhu řešení lze v praxi dát až 40% váhu v celkovém hodnocení nabídky (konkrétní zkušenost autora článku v roli poradce zadavatele).

V této souvislosti je užitečné ohlídat i nešvar zvaný „kupčení s referencemi“ – tedy trvat na tom, aby v týmu vítězného uchazeče byli skutečně odborníci, k nimž se vztahovaly reference prezentované v nabídce.

Dalším doporučením je průběžné vzdělávání a osvěta v oblasti moderních technologií a osvědčené praxe pro všechny, kdo se implementací konceptu smart city zabývají. Je třeba mít aktuální znalosti o tom, co trh nabízí a jaký to přináší užitek.

V této souvislosti je nanejvýš žádoucí ohlídat tzv. Parkinsonův efekt přístřešku na kola – tedy předcházet situacím, kdy jsou upřednostňována jednoduchá řešení jen proto, že jsou laicky snadněji uchopitelná. Obecně platí, že odborník, který své věci skutečně rozumí, ji dokáže srozumitelně podat i odborně neerudovanému budoucímu uživateli.

Podobně je zapotřebí šířit dobrou praxi v oblasti spolupráce veřejného a soukromého sektoru, ať už jsou to projekty EPC, rozmanité formy veřejně-soukromých partnerství (PPP), nebo spolupráce měst a průmyslu při vývoji a komercializaci nových technologií formou „živé laboratoře“. Je přitom nutné mít dobré informace o příležitostech a rizicích různých forem takovéto spolupráce.  

Pokud jde o spolupráci v rámci veřejného sektoru, je užitečné podporovat formální i neformální součinnost měst a obcí na národní a regionální úrovni. Zároveň je třeba klást důraz na praktickou využitelnost při získávání zahraničních zkušeností, tak aby se z nich nestal pouhý „odborný folklór“, případně zahraniční turistika placená zaměstnavatelem.

V neposlední řadě je užitečné motivovat všechny kraje, aby ze své úrovně podporovaly zavádění a rozvoj konceptu chytrých měst a obcí ve strategii a následně v každodenní praxi.

Jakub Slavík, vedoucí projektu „Poučení a doporučení pro strategie smart city v ČR“

Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz

 Přečtěte si také:

Chytré technologie, řešení problémů suburbanizace i Parkinsonovy zákony

Zpráva z konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio

18.5.2021 Dne 18. května 2021 proběhl další ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Vzhledem k protiepidemickým opatřením proběhla konference tentokrát jako online studio, kdy před kamerou vystoupili zúčastnění odborníci, které na YouTube v přímém přenosu sledovala stovka zástupců municipalit, městských služeb a dalších relevantních institucí.

Celý článek s prezentacemi a videozáznamem konference zde


Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství

22.4.2021 Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná.

Celý článek zde


Chytrá města a inovativní technologie se rozvíjejí i v obtížných podmínkách

Zpráva z konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH

26.9.2020 Dne 25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále výstaviště PVA EXPO sdružená konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH. V podmínkách neustále se měnících protiepidemických opatření se konference zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z měst, městských služeb a univerzit. Dalších 302 účastníků sledovalo konferenci v přímém přenosu na YouTube. Mezi nimi byli i kolegové z Mosambiku, bývalí studenti českých univerzit, kteří mají zájem o uplatnění konceptu smart city a moderních technologií v podmínkách metropole Maputo, byť jsou v mnohém odlišné od těch českých.

Celý článek zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde


Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě


Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. 

Více o knize zde

Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v naší rubrice Konference zde


Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city

Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde


Smart city – inteligentní město, město budoucnosti

Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…

Celý článek zde

























http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php




















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services