O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Dobré i méně dobré strategie smart city: výsledky analýzy 22 „smart“ strategických dokumentů
Souhrnné zhodnocení „smart“ strategických dokumentů a) Předmět hodnocení Hodnoceno bylo 22 strategických dokumentů, zahrnujících celkem 5 krajských měst, 13 ostatních měst různé velikosti, 2 obce, jeden kraj a jednu městskou část. Ve čtyřech případech nešlo o samostatné strategie smart city, nýbrž o „smart“ prvky ve strategii daného sídla. V jednom případě byly k dispozici pouze tematicky zaměřené dílčí „smart“ koncepce. Analýza a hodnocení uvedených strategických dokumentů se zaměřovaly na tři základní oblasti: • metodika zpracování strategie, • hlavní problémové okruhy řešené v rámci „smart“ strategií, • spolupráci mezi veřejným a soukromým sektorem a v rámci veřejného sektoru. Podívejme se zde blíže na souhrnné poznatky z hodnocení strategií v těchto oblastech. b) Metodický přístup ke strategiím Analyzované strategie smart city zahrnovaly pestrou škálu dokumentů s rozmanitou úrovní odborné kvality. Ty kvalitní byly bohužel v menšině. Nejobecnějším problémem při zpracování hodnocených strategií smart city se ukázala neznalost zpracovatelů v oblasti strategického řízení a základního pojetí konceptu smart city, které na strategickém řízení staví. Obojí je přitom zahrnuto v aktualizované metodice smart city. Tato neznalost má pak přirozeně dopady do obsahu a struktury celého strategického dokumentu. Nelze přitom vysledovat jednoznačnou závislost mezi typem a velikostí sídla (město, obec, kraj) nebo zpracovatelem dokumentu a jeho výslednou kvalitou. Lze pouze sledovat, že strategické dokumenty spolufinancované z Operačního programu Zaměstnanost prostřednictvím Ministerstva práce a sociálních věcí patřily v úhrnu (ne zcela bez výjimek) k těm horším. Znamená to, že pouze menšina měst či obcí pojímá strategii smart city jako skutečný řídicí nástroj, který musí splňovat základní náležitosti potřebné k tomu, aby byl jako řídicí nástroj funkční. Platí to od analýzy relevantních oblastí s jasně vymezenými a opakovaně měřitelnými cíli, přes způsoby jejich naplnění až po jasné načasování a přidělené odpovědnosti. Ne vždy přitom bylo ze strategie zřejmé, že nositelem konceptu smart city je vedení města zodpovědné za jeho praktickou realizaci. Tuto zodpovědnost, která se odráží i v přípravě strategického dokumentu, v žádném případě nelze přenášet na externí odborníky ani na členy výborů a komisí. V řadě případů pak strategie smart city působily jako moderně vyhlížející, ale prakticky nezávazné dokumenty. Některé takovéto strategie byly plné odborně znějících slov a sousloví nebo líbivých konstatování, u nichž však lze jen obtížně vysledovat praktický význam, natož pak si představit, že daný dokument bude sloužit jako praktický řídicí nástroj. Případy velmi dobré a velmi špatné praxe z této analýzy se staly předobrazem pro fiktivní Rozumné Město a Smart Kocourkov v konferenční přednášce a článku zpracovatelů analýzy. c) Řešené problémové okruhy Vnímané problémy a potřeby řešené v rámci strategií smart city víceméně rovnoměrně pokrývají všechny oblasti (pilíře) infrastruktury smart city i průřezová témata. V oblasti „Urbanistický rozvoj, městská zeleň a vodní plochy, další průřezová témata“ bylo nejvíce zastoupeno vzdělávání a osvěta. V oblasti „Městská mobilita“ byla nejvíce zastoupena podpora pěší a cyklistické dopravy. V oblasti „Energetika a služby“ bylo nejvíce zastoupeno odpadové hospodářství, významně se profilovala i rozmanitá řešení pro chytré budovy. A konečně v oblasti „Ostatní informační a komunikační technologie (ICT)“ byly nejvíce zastoupeny ICT pro komunikaci město-občan. Pro jednotlivé oblasti smart city v analyzovaných dokumentech je přitom charakteristická velká rozmanitost co do míry uváděných detailů. V některých případech (například kombinovaná výroba elektřiny a tepla) se rovněž zdá, že město má sice o uvedenou problematiku zájem, ale nepovažuje ji za součást smart city. Jinde bylo patrné, že témata jsou volena podle toho, jak jednoduše jsou pro běžná městská zastupitelstva a administrativu srozumitelná a uchopitelná (příklad „všem srozumitelné“ podpoře cyklistiky oproti „příliš odbornému“ energetickému managementu). d) Spolupráce veřejného a soukromého sektoru Spolupráce měst se soukromým sektorem při realizaci investičních projektů, tedy při dodávkách hotových řešení, sahá od jednoduchého používání nástrojů komerčního bankovnictví po sofistikované projekty veřejně soukromého partnerství (PPP) nebo energetických projektů financovaných z úspor (EPC). V některých případech už v tomto směru existují reálné zkušenosti, jinde jsou takovéto projekty předmětem úvah a plánů. e) Spolupráce v rámci veřejného sektoru Pro menší města a obce je charakteristická zejména spolupráce na regionální úrovni v příslušném regionálním svazku. Tato spolupráce často přesahuje formální vztahy a volně přechází do osobní spolupráce mezi vedeními měst a obcí. V některých případech na ní přitom může záviset bezpečnost obyvatel. Na úrovni krajů lze sledovat značné rozdíly v podpoře jednotlivých krajů konceptu smart city ve městech – za vzorový případ lze v tomto směru označit Jihočeský kraj, z jehož prostředků byly spolufinancovány i některé analyzované strategie smart city/obcí. Spolupráce na mezinárodní úrovni ohledně konceptu smart city je charakteristická spíše pro větší města. Nelze přitom ale jednoznačně vysledovat její praktické přínosy pro obyvatele. V některých případech budí strategie dojem, že příklady zahraniční dobré praxe zde představují takříkajíc odborný folklór zpracovatelů, spíše než jasně definované a dále využité poznatky. Naše doporučení Z tohoto hodnocení vyplynula i naše doporučení směrem k MMR i k municipalitám a dalším organizacím zapojeným do rozvoje konceptu smart city. Za nejdůležitější považujeme osvětu ke strategickému řízení a konceptu smart city, tak aby strategie smart city představovala prakticky použitelný řídicí dokument, jehož vlastníkem je město, užívá jej pro svůj rozvoj a průběžně jej aktualizuje. Toto vymezení podporuje i zmíněná aktualizovaná metodika smart city (MMR 2019). Ke spolupráci s externími odborníky a kvalitě jejich výstupů lze v prvé řadě doporučit, aby zadávání externích služeb nikdy nebylo soutěženo pouze na nejnižší cenu. Pokud je externí spolupráce předmětem veřejné soutěže (tj. nejde o podlimitní zakázku), měl by být součástí nabídky vždy Návrh řešení, který prokáže odbornou erudici uchazeče k dané spolupráci. Hodnocení odborné úrovně tohoto Návrhu řešení lze v praxi dát až 40% váhu v celkovém hodnocení nabídky (konkrétní zkušenost autora článku v roli poradce zadavatele). V této souvislosti je užitečné ohlídat i nešvar zvaný „kupčení s referencemi“ – tedy trvat na tom, aby v týmu vítězného uchazeče byli skutečně odborníci, k nimž se vztahovaly reference prezentované v nabídce. Dalším doporučením je průběžné vzdělávání a osvěta v oblasti moderních technologií a osvědčené praxe pro všechny, kdo se implementací konceptu smart city zabývají. Je třeba mít aktuální znalosti o tom, co trh nabízí a jaký to přináší užitek. V této souvislosti je nanejvýš žádoucí ohlídat tzv. Parkinsonův efekt přístřešku na kola – tedy předcházet situacím, kdy jsou upřednostňována jednoduchá řešení jen proto, že jsou laicky snadněji uchopitelná. Obecně platí, že odborník, který své věci skutečně rozumí, ji dokáže srozumitelně podat i odborně neerudovanému budoucímu uživateli. Podobně je zapotřebí šířit dobrou praxi v oblasti spolupráce veřejného a soukromého sektoru, ať už jsou to projekty EPC, rozmanité formy veřejně-soukromých partnerství (PPP), nebo spolupráce měst a průmyslu při vývoji a komercializaci nových technologií formou „živé laboratoře“. Je přitom nutné mít dobré informace o příležitostech a rizicích různých forem takovéto spolupráce. Pokud jde o spolupráci v rámci veřejného sektoru, je užitečné podporovat formální i neformální součinnost měst a obcí na národní a regionální úrovni. Zároveň je třeba klást důraz na praktickou využitelnost při získávání zahraničních zkušeností, tak aby se z nich nestal pouhý „odborný folklór“, případně zahraniční turistika placená zaměstnavatelem. V neposlední řadě je užitečné motivovat všechny kraje, aby ze své úrovně podporovaly zavádění a rozvoj konceptu chytrých měst a obcí ve strategii a následně v každodenní praxi. Jakub Slavík, vedoucí projektu „Poučení a doporučení pro strategie smart city v ČR“ Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Chytré technologie, řešení problémů suburbanizace i Parkinsonovy zákonyZpráva z konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio
Celý článek s prezentacemi a videozáznamem konference zde Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Chytrá města a inovativní technologie se rozvíjejí i v obtížných podmínkáchZpráva z konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |