|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Příběh o potrefené huse, strategii smart city, SUMP a dotacích
Základní nesrovnalostí toho dokumentu bylo, že zaměňoval prostředky za cíle. Například přestavba zastávek MHD v jistých lokalitách toho města měla zvýšit počet bodů, který byl měřítkem udržitelné mobility jakožto jednoho ze strategických cílů města, zde konkrétně v oblasti lepšího využívání hromadné dopravy. Pokud tedy přebudujeme uvedené zastávky, pak bychom podle této logiky automaticky zlepšili využívání hromadné dopravy, a tím i udržitelnou městskou mobilitu. Nikdo se neptá, zda a jak konkrétně navrhovaná přestavba zastávek přispěje k lepšímu využívání hromadné dopravy. Nikdo se nebude ptát, jestli po realizaci toho projektu míra využívání hromadné dopravy skutečně vzrostla. Nikdo se také neptá, jak se v tom městě měří využívání hromadné dopravy oproti jiným druhům dopravy, kdo je měří a jak je měří. Neptá se ani, jaké je dnes a jaké by je ono město chtělo v cílovém stavu mít. Zkrátka je to asi tak, jako bychom pořádek ve městě měřili vylepšením popelnic. Tím by mohlo toto vyprávění skončit. Za ty skoro tři desítky let v manažerském poradenství a vzdělávání manažerů už jsem viděl hodně strategických dokumentů, dobrých i méně dobrých. Tak už to v životě, i v tom našem profesním, zkrátka chodí. Nicméně rád sbírám poučné příběhy o příkladech hodných i nehodných následování, abych na nich při vzdělávání řídících pracovníků demonstroval danou problematiku. A tak se tento příklad dostal také do jedné z mých konferenčních prezentací. Jaké bylo mé překvapení, když o přestávce té konference došlo na pokračování. Abychom si rozuměli: Své příběhy vždycky pečlivě anonymizuji, protože není mým cílem jednoho chválit a jiného pranýřovat, nýbrž ukázat, v čem vězí problém. Tedy s jednou výjimkou: Když dojde na poučení ze zahraničních chyb, jsem obvykle žádán o jejich konkrétní umístění. Aby totiž bylo všem zřejmé, že u nás se přece tohle stát nikdy nemohlo, že ano. V tomhle případě se ale pracovník zmíněné české municipality přes veškerou moji snahu o anonymizování v příběhu poznal, resp. poznal svůj strategický dokument. Nu a o té přestávce mne vyhledal a snažil se mě přesvědčit, že ten příklad nepochází z jejich strategie smart city (resp. z městské strategie zahrnující i „smart“ řešení), nýbrž z městského plánu udržitelné mobility, což je prý zásadní rozdíl. Vzápětí jsem pochopil, v čem měl ten rozdíl spočívat a proč měl být tak zásadní. Na vysvětlenou: Plán udržitelné městské mobility (SUMP) představuje „strategický dokument určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech a jejich okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě zohledňuje zásady integrace, participace a evaluace“. Tak jej alespoň definuje oficiální metodika Ministerstva dopravy ČR. Já jsem v tomto případě opravdu vycházel z městské strategie. Je docela možné (a bylo by to i metodicky správné), že tato strategie přebírala některé ukazatele právě ze zmíněného SUMP. To nevím, a koneckonců o to tu teď nejde. Co mne ovšem doslova uzemnilo, bylo vysvětlení ze strany onoho městského funkcionáře. Znělo totiž zhruba takhle: Já vím, že to je nesmysl, souhlasím s vámi. Ale my ten SUMP museli mít kvůli dotacím, tak jsme si ho nechali nějak udělat, i když ho vlastně nepotřebujeme. Shrňme si to tedy: Město získalo kýžené dotace, které mu prý významně pomohou při rozvoji jeho dopravy. Získalo je s přispěním dokumentu, po jehož obsahu a kvalitě se ti, kdo dotační prostředky přidělují, podle všeho nepídili. Cílem onoho SUMP zároveň od začátku nebylo – alespoň tedy podle zmíněného funkcionáře – strategicky plánovat městskou mobilitu, nýbrž jen a pouze získat příslušné dotace. Tedy de facto inkasovat něco za nic, k čemuž zmíněný SUMP posloužil jako jakési zaklínadlo či zlatý klíč k truhle plné pokladů. Ten SUMP, a také tu strategii, kdosi zpracoval a dostal za to zaplaceno – jedno kdo a jedno jak. A do té truhly plné dotačních pokladů kdosi přispěl ze svých daní. Neb jak známo, na stromě peníze nerostou, a to (jaké překvapení) ani ty veřejné. Portugalské rčení praví: É triste, mas a vida é assim (Je to smutné, ale takový je život). Přesto ale: Není tu s tím naším českým „dotačním socialismem“ něco hodně v nepořádku? Mimochodem, po roce 2030 se prý ČR stane v EU takzvaným netto plátcem. Tak to alespoň na zmíněné konferenci prezentovala představitelka jednoho našeho ministerstva. Česko tedy bude přispívat do evropského měšce víc, než z něj inkasovat. Jestlipak by nestálo zato včas změnit přístup k dotacím, k financování projektů a ke všemu, co s nimi souvisí. Papír, jak známo, snese leccos. Úředník občas také. Jenže banky a jiné finanční instituce pracují se svými penězi, o nichž očekávají patřičnou návratnost. A ty si umějí zpropadeně dobře ohlídat. Já je znám, věřte mi. Pozor, přátelé. Jakub Slavík Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
MMR: Konspirační weby už nedosáhnou na veřejné peníze, pomůže metodika pro mediální zakázky. Naše redakce: Jak je možné, že na ně kdy dosáhly?
Celý článek zdeNaše služby pro Váš marketing
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
O řízení rizik, krizovém řízení a dnešní neklidné době
Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita ve smart city“ a „Elektrické autobusy pro město“
Trh veřejných služeb: jak se neztratit v novém a spletitém prostředí
Celý článek zdeŽivá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |