MAN sází na noční
nabíjení a centrální pohon: 17 elektrobusů pro Hamburk
17.12.2019 Dalším z tradičních výrobců autobusů, kteří vstupují na evropský trh
elektrobusů, je německý MAN. V polovině prosince 2019 si
Hambursko-holštýnský dopravní podnik (Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein
GmbH, VHH) od společnosti MAN Truck & Bus objednal 17
elektrobusů typu Lion's City E ve standardní 12m verzi. Co do nabízené
koncepce elektrobusu jde přitom tento výrobce v Evropě tak trochu
„proti proudu“.

Na rozdíl od většiny výrobců elektrobusů, kteří zpravidla nabízejí
možnost nočního i průběžného dobíjení a často také volbu mezi
centrálním pohonem a pohonem v nábojích kol, se totiž MAN vydal cestou
„jedné osvědčené“ koncepce. Tou je noční dobíjení v depu pro celodenní
provoz a centrální pohon jedné nápravy (ve standardní verzi), resp.
dvou náprav (v kloubové verzi).
MAN již dříve v zahraničních odborných médiích vysvětloval, že provedl
průzkum mezi dvěma sty zákazníků v Evropě a došel k závěru, že
flexibilní a nepřerušovaný provoz je pro ně důležitější než neomezený
dojezd. To jej, spolu s předpokladem dalšího vývoje baterií co do
rostoucí kapacity, resp. hustoty energie, vedlo k zaměření na koncepci
nočního dobíjení. K zaměření na centrální pohon vedla jeho provozní
ekonomika – jednoduchost řešení a s ním spojená snadná údržba a
příznivý dopad na celoživotní náklady (TCO).
Výsledkem těchto předpokladů je elektrobus MAN Lion's City E nabízený
ve 12m a 18m verzi s přepravní kapacitou 88 osob (25 sedících), resp.
120 osob (43 sedících). K pohonu slouží jedna, resp. dvě jednotky s
centrálním motorem o trvaném výkonu 160 kW a špičkovém výkonu 270 kW,
pohánějící zadní, resp. zadní a prostřední nápravu.
Jako zdroj energie slouží lithium-iontové baterie umístěné na střeše
vozidla, aby uvolnily vnitřní prostor pro pohodlnou přepravu
cestujících. Jejich kapacita je 480 kWh (standardní verze), resp. 640
kWh (kloubová verze). Nabíjejí se v depu výkonem až 150 kW pomocí
standardizované zásuvky CCS (Combo 2) po dobu 3 – 4 hodin.
Pozornost je věnována i pomocným zařízením, jako topení a klimatizace,
pracujícími na bázi tepelného čerpadla o tepelném výkonu 30 kW. Jako
dodatečný zdroj tepla lze instalovat přímotop využívající biopaliva,
jako je metylester řepkového oleje (FAME) nebo hydrogenované rostlinné
oleje (HVO).
Podle výrobce umožňují elektrobusy MAN spolehlivý dojezd 200 km, v
příznivých podmínkách až 270 km.
První předsériové vozidlo pro testovací účely by mělo být dodáno do
Hamburku ještě do konce roku 2019. Plánovaná dodávka sedmnáctikusové
série by měla být realizována v druhé polovině roku 2020.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © DVV Media
International
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
16.12.2019 Koncem listopadu 2019 byl na konferenci v nizozemském Groningenu
slavnostně uzavřen projekt palivočlánkových autobusů High V.LO-City, předchůdce a
souběh současných projektů JIVE a JIVE 2. Projekt
přinesl řadu zajímavých zkušeností a posunul vývoj evropských
palivočlánkových autobusů o další důležitý krok dál.
Celý článek zde
13.12.2019 Zatímco Česko je, pokud jde o bateriové elektrobusy, stále považováno
převážně za „SOR-land“ nebo „Škoda-land“ (viz postřehy z naší nedávné
konference Elektrické autobusy pro město VIII), v Západní Evropě je
situace jiná. I sem se nezadržitelně tlačí čínští dodavatelé –
především BYD a také Yutong. Potvrzují to mimo jiné zprávy o
připravovaných projektech elektrobusů v Nizozemí a Norsku na začátku
prosince 2019.
Celý
článek zde
2.12.2019 Geofencing (doslova „zeměpisné oplocení“) znamená vytvoření digitální
geografické zóny, v níž mohou být vozidla propojená pomocí moderních
technologií na dálku kontrolována a řízena. Toto řešení, pro nějž jsou
již vyvinuté technologie, může významnou měrou přispět k řízení
mobility v městských centrech, a následně přispět k jejich celkovému
zklidnění a bezpečnosti. Svoji podporu geofencingu prezentoval v
listopadu 2019 švédský dopravní úřad Swedish Transport Administration v
rámci čtyřletého projektu zahájeného v tomto roce.
Celý článek zde
28.11.2019
Dne 27. listopadu 2019 se v Praze konal osmý běh
konference „Elektrické
autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus, tentokrát v nových prostorách výstaviště PVA EXPO v
Praze-Letňanech. Tato mezinárodní konference se konala pod
záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a Dopravného podniku mesta
Košice.
Celý článek zde
Zkušební autonomní
provoz elektrobusu Volvo v depu: další krok k zefektivnění elektrických
autobusů
25.11.2019 Řidič,
který nejede, nevydělává. Tato jednoduchá ekonomická logika vede
mimo jiné k nasazení moderních technologií v dopravě, včetně
autonomního provozu vozidel. Několik desetiletí se již uplatňuje u
vlaků metra bez řidiče,
začíná však pronikat i do autobusové dopravy. Významným milníkem byla
demonstrační ukázka autonomního pojíždění elektrobusu Volvo dopravní
společnosti Keolis v jejích garážích nedaleko švédského Göteborgu v
listopadu 2019.
Celý článek zde
8.11.2019 Kloubový
18/19m elektrobus se stává sériovým tržním produktem. Tento
jednoznačný signál vyslal trh elektrických autobusů začátkem listopadu
2019, když společnost Volvo Buses dostala od dopravce Transdev
objednávku na 157 svých kloubových elektrobusů. Jde přitom
o
dosud největší jednorázovou objednávku elektrobusů v Evropě vůbec, a to
– možná trochu překvapivě – právě v této kategorii.
Celý článek zde
Vychází brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“
18.3.2019 U
příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu
AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená
přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná
publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých
příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také
nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem
brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a
průmyslu i o marketingovém řízení.
Celý
článek zde
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize včetně možnosti zakoupení zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde