|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
MIT vytvořil dopravní model z údajů o poloze uživatelů mobilních telefonů5.9.2016 Údaje o východiscích a cílech cest jsou nezbytným předpokladem pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek městské dopravy a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením. Obzvláště to platí při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem se takováto data získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z Massachusettského Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s automobilkou Ford Motor Company prezentovali na konci srpna 2016 odborné veřejnosti počítačový systém, který tato data získává ze záznamů mobilních operátorů o poloze volajících osob. Model byl aplikován na 3,5miliónovou aglomeraci Bostonu, hlavního města amerického státu Massachusetts. Bostonský úřad pro městské plánování provádí průzkumy mobility. Poslední průzkum byl proveden v roce 2010 a předchozí v roce 1994. Pro současné dopravní modely jsou však stále používána data z roku 1994, protože trvá šest let, než se data z průzkumu vytřídí, a dále je třeba je zpracovat do podoby prediktivního modelu. Průzkum přitom zahrnoval 25 000 obyvatel, čili pouze nepatrné procento celkové populace v aglomeraci. Těchto 25 tisíc obyvatel bylo požádáno, aby si po jeden den vedli podrobný deník ze svých cest. Jejich údaje byly dále porovnány se statistickými údaji ze sčítání lidu a se záznamy ze senzorů v dopravní telematice. Výzkumníci z MIT měli k dispozici mnohem větší vzorek, celkem 1,92 miliónů obyvatel užívajících mobilní telefony, sledovaných po dobu 6 týdnů. Ne všechna získaná data byla nicméně použitelná – čtvrtinu z nich bylo nutno vyřadit pro neúplnost. Záznamy o poloze uživatelů se totiž týkají pouze míst, kde uživatel telefonuje nebo užívá internet. Zbytek dat byl však dostatečně kvalitní na to, aby mohl být u uživatelů vytvořen pravděpodobnostní model jejich mobility. Tento model v desetiminutových intervalech vypočítává pravděpodobnost změny místa, možný cíl cesty a doby pobytu na jednotlivých místech. Takovéto modely individuálních cest jsou následně zevšeobecňovány pomocí porovnání s údaji ze sčítání lidu a následně jsou modelovány přepravní proudy v aglomeraci. Toto modelování by nebylo možné bez současné výpočetní techniky a softwarových nástrojů, které si umí poradit s tzv. velkými daty (big data). Velkými daty rozumíme data, která díky své povaze nemohou být zpracována či analyzována s využitím tradičních technologií a nástrojů. Co do objemu se velká data pohybují v petabytech, čili 1015 bytů. Problémem velkých dat přitom není jen jejich množství, ale také to, že často nejsou ve formátu, který je již tradičně používán v databázích. Model MIT byl validován porovnáním se současným modelem a v tomto porovnání obstál velmi dobře. MIT jej proto považuje za počátek nové generace nástrojů pro dopravní a územní plánování. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © MIT Další informace zde a také zde Přečtěte si také: Smart city v praxi: vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. SBB Reiseplaner: Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od dveří ke dveřím“ 6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. SBB Reiseplaner funguje v operačních systémech iOS a Android. Je založen na platformě Hafas od německé IT firmy HaCon. Hafas představuje univerzální aplikaci pro inteligentní systémy v hromadné dopravě, od plánování cesty po mobilní jízdenkové systémy a správu vozového parku. Internet věcí: nejen Industry 4.0, ale také inteligentní mobilita 21.10.2015 O internetu věcí, tj. identifikaci věcí a sledování jejich pohybu po internetu, se hovoří především v souvislosti s automatizací v průmyslu a logistice v rámci konceptu Industry 4.0. Tyto technologie však stále více nacházejí uplatnění i u inteligentního řízení mobility, jako jsou například parkovací systémy. Výrobce procesorů Intel ve spolupráci s dodavatelem zabudovaných informačních technologií Kontron v této souvislosti vydal v loňském roce komplexní zprávu, tzv. white paper, s názvem „Improving Transportation Safety, Efficiency, and the Customer Experience with the Internet of Things (IoT)“ – dále „zpráva“, s níž byla v říjnu 2015 prostřednictvím časopisu Eurotransport seznámena široká odborná veřejnost v odvětví dopravy. Celý článek zde IDPass: integrovaný informační systém usnadní mobilitu ve Francii 19.5.2015 Francouzské státní železnice (SNCF) seznámily veřejnost v polovině května 2015 se záměrem investovat během příštích tří let 120 mil. € do zavedení integrovaného informačního systému pro cestující, který umožní propojit do jedné digitální sítě informace o městské mobilitě s informacemi pro cestování po národní železnici. Od letošního června by tento systém měl být k dispozici uživatelům v 15 největších městech Francie. Celý článek zde „Smart screens“ pro cestující na letišti Heathrow: inspirace pro smart cities6.5.2015 V hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2 byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města, resp. nádražím Paddignton, které je koncovou stanicí rychlovlaku. Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu. Celý článek zde Pilotní projekt inteligentních parkovacích systémů podpoří koncept smart city16.3.2015 Podle nejnovějších studií nadnárodní skupiny APCOA, specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích, dnes ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To má za následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední řadě i nadbytečné emise z provozu automobilů. V průměru se tak při jednom hledání parkovacího místa vyplýtvá 10 minut času a vyprodukuje navíc 1,3 kg CO2. Společnost Siemens proto vyvíjí inteligentní parkovací systém, který pomůže řidičům jednoduše nalézt nejbližší volné parkovací místo. Systém je nyní testován na zkušební ploše v Mnichově a od léta 2015 je plánován jeho pilotní provoz. Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |