MIT vytvořil dopravní
model z údajů o poloze uživatelů mobilních telefonů
5.9.2016
Údaje o východiscích a cílech cest jsou nezbytným předpokladem
pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek městské dopravy
a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením. Obzvláště to platí
při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem se
takováto data
získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z Massachusettského
Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s automobilkou Ford
Motor Company prezentovali na konci srpna 2016 odborné veřejnosti
počítačový systém, který tato data získává ze záznamů mobilních
operátorů o poloze volajících osob. Model byl aplikován na
3,5miliónovou aglomeraci Bostonu, hlavního města amerického státu
Massachusetts.
![](moderni_technologie/11-mobil.jpg)
Bostonský úřad pro městské plánování provádí průzkumy
mobility.
Poslední průzkum byl proveden v roce 2010 a předchozí v roce 1994. Pro
současné dopravní modely jsou však stále používána data z roku 1994,
protože trvá šest let, než se data z průzkumu vytřídí, a dále je třeba
je zpracovat do podoby prediktivního modelu. Průzkum přitom zahrnoval
25 000 obyvatel, čili pouze nepatrné procento celkové populace v
aglomeraci. Těchto 25 tisíc obyvatel bylo požádáno, aby si po jeden den
vedli podrobný deník ze svých cest. Jejich údaje byly dále porovnány se
statistickými údaji ze sčítání lidu a se záznamy ze senzorů v dopravní
telematice.
Výzkumníci z MIT měli k dispozici mnohem větší vzorek,
celkem 1,92
miliónů obyvatel užívajících mobilní telefony, sledovaných po dobu 6
týdnů. Ne všechna získaná data byla nicméně použitelná – čtvrtinu z
nich bylo nutno vyřadit pro neúplnost. Záznamy o poloze uživatelů se
totiž týkají pouze míst, kde uživatel telefonuje nebo užívá internet.
Zbytek dat byl však dostatečně kvalitní na to, aby mohl být u uživatelů
vytvořen pravděpodobnostní model jejich mobility.
Tento model v desetiminutových intervalech vypočítává
pravděpodobnost
změny místa, možný cíl cesty a doby pobytu na jednotlivých místech.
Takovéto modely individuálních cest jsou následně zevšeobecňovány
pomocí porovnání s údaji ze sčítání lidu a následně jsou modelovány
přepravní proudy v aglomeraci.
Toto modelování by nebylo možné bez současné výpočetní
techniky a
softwarových nástrojů, které si umí poradit s tzv. velkými daty (big
data). Velkými daty rozumíme data, která díky své povaze nemohou být
zpracována či analyzována s využitím tradičních technologií a nástrojů.
Co do objemu se velká data pohybují v petabytech, čili 1015
bytů. Problémem velkých dat přitom není jen jejich množství,
ale také to, že často nejsou ve formátu, který je již tradičně používán
v databázích.
Model MIT byl validován porovnáním se současným modelem
a v tomto
porovnání obstál velmi dobře. MIT jej proto považuje za počátek nové
generace nástrojů pro dopravní a územní plánování.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto © MIT
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
SBB Reiseplaner:
Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od
dveří ke dveřím“
6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné
dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců.
Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní
dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z
východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením
podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové
dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. SBB Reiseplaner funguje v operačních systémech iOS a
Android. Je založen na platformě Hafas od německé IT firmy HaCon. Hafas
představuje univerzální aplikaci pro inteligentní systémy v hromadné
dopravě, od plánování cesty po mobilní jízdenkové systémy a správu
vozového parku.
Celý článek zde
Internet věcí: nejen
Industry 4.0, ale také inteligentní mobilita
21.10.2015
O internetu věcí, tj. identifikaci věcí a sledování jejich pohybu po
internetu, se hovoří především v souvislosti s automatizací v průmyslu
a logistice v rámci konceptu Industry 4.0. Tyto
technologie však stále
více nacházejí uplatnění i u inteligentního řízení mobility, jako jsou
například parkovací
systémy.
Výrobce procesorů Intel ve
spolupráci s dodavatelem zabudovaných informačních technologií Kontron
v této souvislosti vydal v loňském roce komplexní zprávu, tzv. white
paper, s názvem „Improving Transportation Safety, Efficiency, and the
Customer Experience with the Internet of Things (IoT)“ – dále „zpráva“,
s níž byla v říjnu 2015 prostřednictvím časopisu Eurotransport
seznámena široká odborná veřejnost v odvětví dopravy. Celý článek zde
IDPass:
integrovaný
informační systém usnadní mobilitu ve Francii
19.5.2015
Francouzské státní železnice (SNCF)
seznámily veřejnost v polovině května 2015 se záměrem investovat během
příštích tří let 120 mil. € do zavedení integrovaného informačního
systému pro cestující, který umožní propojit do jedné digitální sítě
informace o městské mobilitě s informacemi pro cestování po národní
železnici. Od letošního června by tento systém měl být k dispozici
uživatelům v 15 největších městech Francie. Celý článek zde
6.5.2015
V hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2
byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném
čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a
letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města,
resp. nádražím Paddignton, které je koncovou stanicí rychlovlaku.
Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku
podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu. Celý článek zde
16.3.2015 Podle
nejnovějších studií nadnárodní skupiny
APCOA, specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích,
dnes ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To
má za následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední
řadě i nadbytečné emise z provozu automobilů. V průměru se tak při
jednom hledání parkovacího místa vyplýtvá 10 minut času a vyprodukuje
navíc 1,3 kg CO2. Společnost Siemens proto vyvíjí inteligentní
parkovací systém, který pomůže řidičům jednoduše nalézt nejbližší volné
parkovací místo. Systém je nyní testován na zkušební ploše v Mnichově a
od léta 2015 je plánován jeho pilotní provoz. Celý článek zde