Trojitě hybridní
elektrická jednotka bude vozit cestující v Anglii
8.10.2020 Hybridní lokomotivy či elektrické jednotky pro přepravu cestujících mohou významně
ušetřit energii, emise i náklady provozovatele. Specifické nároky pro
jejich využití klade britská železniční síť, resp. její elektrifikovaná
část, která v oblasti jihovýchodní Anglie používá napájení ze třetí
kolejnice 750 V DC (jako například v pražském metru) a jinde svrchní
odběr střídavou soustavou 25 kV 50 Hz AC (jako např. v jižní části
české železniční sítě). Těmto požadavkům vyhovuje elektrická jednotka
řady 769 Flex, jichž bylo 19 dodáno pro britského železničního dopravce
Great Western Railway na konci srpna 2020.
![](moderni_technologie/135-Northern.jpg)
Čtyřvozová elektrická jednotka řady 769 Flex (viz foto) vznikla
přestavbou původní elektrické jednotky řady 319 od výrobce BREL. Ta
sloužila pro zmíněný dvousystémový a dvojitě odběrový systém (3.
kolejnice/svrchní) pro trať Thameslink procházející centrem Londýna, na
níž se u stanice Farringdon mění zmíněné systémy odběru elektrické
energie.
Přestavbu provedl podnik Brush Traction. Přestavba spočívala v přidání
dvou dieselových agregátů MAN D2876 pohánějících alternátory od ABB,
které dodávají elektrickou energii pro stávající elektrický pohon.
Každý z šestiválcových motorů o výkonu 390 kW je umístěn pod čelním
vozem jednotky.
Tyto jednotky mají maximální rychlost 160 km/h, která se s hybridním
pohonem nemění. V rámci rekonstrukce bylo pamatováno i na interiér v
podobě vylepšených sedadel a poliček na zavazadla, wi-fi a dalších
detailů zpříjemňujících jízdu.
Tyto elektrické jednotky jsou ve vlastnictví leasingové společnosti
Porterbook. Dopravci Great Western Railway budou sloužit na částečně
elektrifikované trati mezi městem Reading a letištěm Gatwick Airport.
Zahájení provozu je předpokládáno v roce 2021. Také budou použity na
neelektrifikovaných odbočkách do Henley a Marlow a na trati mezi městy
Reading a Basingstoke.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © Portebrook
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
2.9.2020 Hybridní
elektrické bateriové vlaky pro provoz pod trolejí i mimo
trolej jsou jednou z cest, jak zavést bezemisní provoz i na
neelektrifikovaných tratích. Provoz těchto vlaků, resp. elektrických
jednotek pro přepravu cestujících, připravuje nyní zadavatel veřejné
dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH. V srpnu 2020 byl
učiněn důležitý krok k realizaci projektu – bylo zajištěno jeho
financování s využitím soukromých zdrojů.
Celý
článek zde
Virtuální IoT veletrh:
bezplatný pilotní běh do konce roku 2020
27.5.2020 Tiše a přitom naplno se v dubnu 2020 rozběhl zcela nový
projekt provozovatelů tohoto portálu: Virtuální IoT veletrh, prozatím v
bezplatném pilotním běhu. Nyní má – navzdory všeobecným starostem s
ekonomickými důsledky vládních protiepidemických opatření – veletrh
první účastníky a další zájemci se hlásí. Je tedy na čase dát o něm
vědět široké odborné veřejnosti a pozvat všechny, kdo se internetem
věcí zabývají, do naší dobré společnosti.
Celý
článek zde
7.5.2020 S
narůstajícím výkonem a životností trakčních baterií (tedy baterií pro
elektrický pohon) se otevírají zajímavé možnosti pro fungování
rozmanitých těžkých vozidel. Mimo dobře známé autobusy,
parciální trolejbusy, vysokozdvižné vozíky a automatická vozidla vedená
po vlastní dráze (AGV) se stále více objevují také hybridní
lokomotivy. Následující článek souhrnně osvětlí, jak v lokomotivách
může ekonomicky a provozně pomoci trakční baterie. Zaměří se přitom na
domácí prostředí, které se snaží nezaostat za probíhajícím vývojem v
zahraničí.
Celý
článek zde
Brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“ - druhé vydání
V
březnu 2020 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání.
Články z této brožury jsme již také začali publikovat v plynulém textu
na našich portálech a následovat budou další. V tištěné podobě budeme
tuto brožuru rozdávat na všech našich obchodních jednáních a
vzdělávacích akcích k tématům smart city a elektromobility. Najdete zde
opět příběhy o moderních technologiích ve službách měst a obcí, a také
příběh ze života o Rozumném městě, Smart Kocourkově a strategii smart
city.
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
![](rozhovory_komentare/24-SmartcityPublikace.jpg)
Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize včetně možnosti zakoupení zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde