|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Vodíková elektromobilita v ČR na postupu, ovšem s otazníkem: V Záluží u Litvínova byla otevřena celkem pátá vodíková plnicí stanice v ČR14.7.2023 Po nedávném slavnostním otevření vodíkové stanice ve středočeských Mstěticích byla na konci června 2023 v Záluží u Litvínova na čerpací stanici ORLEN Benzina zprovozněna další, v pořadí čtvrtá, veřejná vodíková plnicí stanice. V Česku se tak nyní nabízejí uživatelům celkem čtyři veřejné vodíkové plnicí stanice a jedna neveřejná s použitím po dohodě. Plnicí stanice v ORLEN Benzina v Záluží u Litvínova Plnicí stanice ORLEN Benzina v Záluží u Litvínova (viz foto ze slavnostního otevření) se nachází na kruhovém objezdu silnice I/27 v těsné blízkosti litvínovské rafinérie. Stanice je plně samoobslužná, přístupná široké veřejnosti v non-stop režimu a vhodná pro plnění osobních i nákladních aut a autobusů. K dispozici jsou dvě plnicí pistole s odlišným tvarem hlavice pro plnění automobilů tlakem 700 barů a tlakem 350 barů pro plnění nákladních automobilů a autobusů. Plnicí vodíková stanice ORLEN Benzina byla postavena za finanční podpory Ministerstva dopravy České republiky v rámci operačního programu Doprava. Možní první uživatelé Sám provozovatel ORLEN Unipetrol ve své flotile firemních vozů provozuje pět vodíkových automobilů Toyota Mirai. Z autobusů využije (resp. již využil) tuto plnicí stanici jako první osmimetrový elektrický midibus s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu od slovenského výrobce mobility innovation & production, v testovacím provozu Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova. Cena vodíku a provozní ekonomika s otazníkem Cena vodíku na čerpacích stanicích ORLEN Benzina v Litvínově a v Praze na Barrandově byla stanovena na 278 Kč za 1 kg. Je to cena více než dvojnásobná oproti ceně vodíku pro český demonstrační projekt TriHyBus. Cena vodíku u evropských palivočlánkových autobusů realizovaných v rámci projektů JIVE a JIVE 2 se pohybuje ve velmi širokém rozmezí 4 – 12 EUR/kg, v přepočtu tedy cca 100 – 300 Kč/kg. Z toho je zřejmé, že cena vodíku u čerpacích stanic ORLEN Benzina se pohybuje při horní hranici evropských cen. Vodíkový, resp. palivočlánkový automobil se spotřebou 1 kg vodíku o tlaku 700 barů na 100 kilometrů pojme zhruba 5 kg vodíku. 100 km jízdy bude stát na palivu cca 278 Kč. U obdobného automobilu s benzínovým motorem bude při současné ceně benzínu cca 36 Kč/l a spotřebě cca 6 l/100 km stát palivo cca 220 Kč. Palivočlánkový autobus se spotřebou 9 kg vodíku o tlaku 350 barů na 100 km má v nádržích zhruba 36 kg vodíku. 100 km jízdy bude stát na palivu cca 2500 Kč. U městského autobusu s dieselovým motorem bude při současné ceně nafty cca 32 Kč/l a spotřebě cca 40 l/100 km stát palivo cca 1280 Kč. Z těchto srovnání je zřejmé, že při cenách vodíku nabízených v čerpacích stanicích ORLEN Benzina budou náklady na palivo u palivočlánkových vozidel vyšší, než u srovnatelných vozidel se spalovacím motorem. Přínos takovýchto vozidel (s výrazně vyšší pořizovací cenou oproti tradičním pohonům) tak bude rozhodně celospolečenský, ne však finanční, a to ani z hlediska úspory nákladů na palivo. Pokud by se ceny vodíku pohybovaly při spodní hranici výše uvedeného rozmezí u evropských projektů JIVE a JIVE 2, byly by – podle našeho zjednodušeného příkladu – co do nákladů na palivo konkurenceschopné palivočlánkové automobily i autobusy. Podrobnosti ohledně elektrických autobusů, včetně palivočlánkových, a jejich zavádění do provozu lze nalézt v naší publikaci Elektrické autobusy efektivně. Poznámka: vodíkové vs. palivočlánkové vozidlo Hovoří-li se dnes o „vodíkových vozidlech“, jde takřka bez výjimky o elektrická vozidla, pro něž elektřinu dodává vodíkový palivový článek zpravidla v kombinaci s bateriemi. Vodík lze nicméně také spalovat v zážehovém motoru, podobně jako například zemní plyn. Oproti palivočlánkovému elektrickému vozidlu má takovýto vodíkový pohon výrazně vyšší spotřebu vodíku, jak ukázal mj. evropský projekt CHIC. Proto se nyní námi sledovaný vývoj „čisté“ mobility tímto směrem neubírá. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © ORLEN UNIPETROL Přečtěte si také: Až 360 kW pro rychlé dobití: Dobíjecí hub ČEZ v Mikulově je připraven na budoucnost13.7.2023 Na hlavním tahu z Moravy na Vídeň na čerpací stanici v areálu Levandulového hotelu Marcinčák v Mikulově byl začátkem června 2023 zprovozněn nový dobíjecí hub. Řidiči zde mají k dispozici celkem 5 dobíjecích stojanů typu ABB Terra 360, u kterých může současně dobíjet energii až 10 elektromobilů včetně ultra rychlého o výkonu 360 kW. V současné době je tento dobíjecí výkon doménou autobusů a nákladních vozidel. Nicméně již se dnes testují osobní vozidla, s dobíjecím výkonem okolo 350kW. ČEZ předpokládá, že počet elektromobilů schopných využít ultrarychlé dobíjení o těchto objemech bude postupně přibývat. Proto je tato dobíjecí stanice koncipována tak, aby vyhověla očekávané poptávce i do budoucna. Vodíkové stanice v ČR: nyní 3 veřejné a 1 neveřejná 26.6.2023 Ve Mstěticích u Prahy byla v červnu 2023 uvedena do provozu první vodíková plnicí stanice společnosti ČEPRO. Práce a povolovací řízení zajistil ÚJV Řež, který se vodíkovými technologiemi dlouhodobě zabývá. Moderní technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII 22.3.2023 Dne 21. března 2023 proběhl, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER 2023 další, již osmý, ročník tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Konference o 90 účastnících, převážně z municipalit a městských služeb, se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního města Brna. Naše služby pro Váš marketing Marketing je řídící proces pro
identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem
dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika
základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení
cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich.
Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby
orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou
jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu. K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci. Videozáznamy našich přednášek ke smart city 28.5.2021 Videozáznamy našich přednášek ke smart city jsou nyní shromážděny na jednom místě v samostatné rubrice. Podívejte se zde:Brožura Příběhy chytrých pomocníků24.5.2021 Naše brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi. Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady praktického využití moderních technologií ve městech. Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeŽivá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství22.4.2021 Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná. Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeSmart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Více o knize včetně možnosti zakoupení zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“ Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |