|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Elektrické autobusy: problém jménem netrakční spotřeba a jeho možné řešení13.1.2020 Spotřeba elektrické energie u jakéhokoli elektrického vozidla zahrnuje jednak trakční spotřebu – tedy energii pro vlastní pohon, a jednak netrakční spotřebu – tedy energii pro všechna ostatní zařízení vozidla. Zejména u bateriových elektrobusů může právě netrakční spotřeba představovat problém, protože významně ovlivňuje dojezd vozidla na jedno nabití baterií.
Netrakční spotřeba zahrnuje zejména energii pro topení a klimatizaci, pro hydraulická a pneumatická zařízení (kompresory, čerpadla), pro osvětlení, pro odbavovací a informační systémy ve vozidle a pro všechna ostatní drobná zařízení zásobovaná z palubní 24V baterie – stejně jako u kteréhokoliv vozidla se spalovacím motorem, jehož baterii průběžně dobíjí alternátor. Jak ukazuje graf vpravo, netrakční spotřeba elektrické energie u elektrického autobusu je ve středoevropských zeměpisných podmínkách v ročním průměru jen o málo menší než trakční spotřeba. Podíl netrakční spotřeby se přitom během roku mění od necelých 30 % zkraje léta po více než 60 % v zimním období. (Poznámka redakce: Ačkoli tato čísla odpovídají výsledkům měření u trolejbusů v pobaltské Gdyni, lze je – podle informací od dopravců, které jsou k dispozici – víceméně akceptovat i pro podmínky českých měst.) Míru, jakou se jednotlivá pomocná zařízení podílejí na celkové netrakční spotřebě, lze odvodit od jejich obvyklého výkonu – viz tabulka níže. Jak vidíme, na netrakční spotřebě se nejvíce podílí topení a klimatizace a nejméně dobíjení 24V vozidlové baterie. Je přitom patrné, že v porovnání s topením a klimatizací je spotřeba všech ostatních pomocných zařízení, pneumatická a hydraulická čerpadla nevyjímaje, významně nižší. Na topení a klimatizaci – v našich podmínkách tedy především na topení – je proto třeba se zaměřit při snižování netrakční spotřeby. Je přitom třeba si uvědomit i to, že zatímco trakční spotřeba se týká pouze jízdy, netrakční (pomocná) zařízení obvykle spotřebovávají energii bez ohledu na to, zda autobus jede nebo stojí. Plynulá jízda s minimem zbytečných prostojů tedy jednoznačně přispívá ke snížení podílu netrakční spotřeby v přepočtu na ujetý kilometr. Nutnou konstrukční podmínkou pro snížení netrakční spotřeby je odpovídající tepelná izolace vozidla a jeho interiéru. Základem pro další snižování netrakční spotřeby je optimalizace vnitřní teploty ve vozidle, tedy zabránění jeho přetopení. Pozornost je třeba věnovat zejména topení při delších zastávkách, kdy je autobus prázdný. Jiným možným způsobem je inteligentní řízení netrakční spotřeby. Tím se rozumí přizpůsobení jejich spotřeby provozu vozidla. Konkrétně jde o využívání rekuperované energie pro netrakční zařízení, tedy zejména vytápění, přednostně během brzdění vozidla. Využití tepelných čerpadel místo elektrických přímotopů může snížit spotřebu elektrické energie pro vytápění o 50 – 70 %, tedy velmi významně, s příznivým dopadem na snížení celkové spotřeby energie řádově v desítkách procent. Ve městech s velmi nízkými teplotami v zimě je přesto užitečné v elektrobusech v případě potřeby přitápět naftovým topením. Jiná situace je u trolejbusů – či obecně, u elektrických autobusů s dynamickým dobíjením na celé nebo části své trasy (IMC), které mohou zvýšenou spotřebu netrakční energie řešit zvýšeným odběrem z příslušně dimenzované trolejové sítě. Při mimořádných situacích (například vážné provozní problémy v dopravě), kdy by netrakční spotřeba ohrožovala provoz elektrobusu a jeho spolehlivý dojezd, je vhodné omezit vytápění interiéru i za cenu jistého dočasného nepohodlí pro cestující. Například snížení vnitřní teploty ve vozidle při takovéto situaci o 5 °C umožní snížit spotřebu energie o cca 0,3 kWh/km, přičemž obvyklá trakční spotřeba standardního elektrobusu je kolem 1 kWh/km (pozn. red.). Obráceně, pro efektivní provoz elektrických autobusů je žádoucí vyjít vstříc provozu elektrobusů vhodným řešením povrchové dopravy tak, aby se podobným situacím zabránilo. Toho lze dosáhnout například oddělenými jízdními pruhy, případně inteligentním řízením dopravy s předností autobusů na křižovatkách. Netrakční spotřebu jako celek může významně ovlivnit inteligentní energetický management vozidla, který umožní tuto spotřebu předvídat, a následně optimálně hospodařit s energií. Hospodaření s netrakční spotřebou bude mít pozitivní vliv na dojezd vozidla. Obráceně, při daném požadovaném dojezdu, má vliv na potřebnou velikost a s ní i cenu trakčních baterií, která tvoří významný podíl (řádově desítky procent) na celkových investičních nákladech elektrického autobusu. redakce Smartcityvpraxi.cz Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Graf a tabulka © M. Bartłomiejczyk, český překlad redakce Plné znění článku je k dispozici zde
Chytrá mobilita v Brně: rekonstruované křižovatky řídí dopravu a sbírají dopravní data
Göteborg má další projekt „života po životě“ baterií z elektrobusů Volvo
Stovka českých elektrobusů a další perspektivy v klimatické nouzi s omezenými financemi: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VIII“
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |