|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Pokračování podpory nákupu elektrických autobusů z Integrovaného regionálního operačního programu
IROP 2014–2020 Ministerstvo pro místní rozvoj jako Řídicí orgán Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) i v roce 2021 pokračuje v podpoře obnovy nebo rozšíření vozového parku veřejné dopravy v programovém období 2014–2020. Finanční prostředky formou dotace na nákup vozidel totiž budou v programu čerpány až do roku 2023. V IROP 2014–2020 je ve vybraných výzvách specifického cíle 1.2 Zvýšení podílu udržitelných forem dopravy na území České republiky mimo území hl. m. Prahy podporován nákup nízkoemisních a bezemisních vozidel pro veřejnou dopravu v závazku veřejné služby. Mezi podporovaná bezemisní vozidla patří kromě tramvají a trolejbusů pro městskou drážní dopravu také autobusy na elektřinu nebo vodík. Příjemci dotace jsou téměř výhradně dopravci ve veřejné dopravě na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících. Míra podpory celkových způsobilých výdajů projektů z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR) činí v IROP standardních 85 %. Na podporu nákupu vozidel Řídicí orgán IROP vyhlásil celkem 5 výzev (viz tabulka na protější straně). Z toho 3 výzvy byly určené pro celé území České republiky s výjimkou hl. m. Prahy, resp. pro území tzv. uhelných regionů (tj. individuální výzvy č. 20, 89 a 93), a 2 výzvy určené výhradně pro projekty na území metropolitních oblastí a významných aglomerací s výjimkou hl. m. Prahy (tj. integrované výzvy č. 50 a 51). Ve specifickém cíli 1.2 IROP bylo schváleno 95 projektů nákupu vozidel za 8,4 mld. Kč z EFRR, aktivita tak představuje téměř 60 % reálné alokace specifického cíle. Na přelomu let 2020 a 2021 dopravci úspěšně dokončili několik dalších projektů. Příkladem takových projektů v oblasti bezemisních vozidel je nákup pěti elektrobusů společností ČSAD AUTOBUSY České Budějovice pro městskou hromadnou dopravu v Písku (viz foto níže) nebo zavedení sedmi parciálních trolejbusů do provozu městské hromadné dopravy v Jihlavě (viz foto nahoře). Hlavní pozornost na všech úrovních, od implementační struktury operačních programů, přes Evropskou komisi až po potenciální žadatele, se nyní přesouvá na nové programové období, které odstartovalo 1. 1. 2021. Vzhledem k celospolečenským událostem posledních dvou let a novým cílům a nástrojům na úrovni Evropské unie se však příprava všech operačních programů včetně IROP 2021–2027 prodlužuje. Z objektivních důvodů tak nedojde ke schválení IROP 2021–2027 ze strany Evropské komise a následnému vyhlášení prvních výzev programu dříve než v první polovině roku 2022. IROP 2021–2027 Nové programové období s sebou přinese několik novinek. Zaměření a rozsah podpory neurčují pouze věcné evropské, potažmo české strategické dokumenty, ale také nová pravidla tematické koncentrace podpory z EFRR. Cíl politiky 2 Zelenější, bezuhlíková Evropa tak například musí zaujímat alespoň 30 % alokace EFRR pro Českou republiku, stejný minimální podíl zároveň musí zaujímat intervence přispívající k naplňování klimatických cílů. Dochází ke změně podílu financování, a to následujícím způsobem: 85% příspěvek z EFRR zůstane v případě projektů realizovaných v tzv. méně rozvinutých regionech (Karlovarský, Ústecký, Liberecký, Královéhradecký, Pardubický, Olomoucký, Zlínský a Moravskoslezský kraj). Naopak projekty v tzv. přechodových regionech (Středočeský, Jihočeský, Plzeňský, Jihomoravský kraj a Kraj Vysočina) budou muset vystačit se 70% příspěvkem EFRR, Projekty v Praze budou mít nárok na podíl spolufinancování z EFRR ve výši 40 %. Kategorizace regionů pak bude mít dopad i na vyhlašování výzev, Řídící orgán IROP bude vyhlašovat výzvy v jedné aktivitě vždy samostatně pro každou kategorii regionů. Novinkou v IROP bude i vyhlášení samostatné výzvy na podporu nákupu vozidel veřejné dopravy na území hl. m. Prahy. Současná verze Programového dokumentu IROP navrhuje pro specifický cíl 2.1 Podpora udržitelné multimodální městské mobility v rámci přechodu na uhlíkově neutrální hospodářství více než 21 mld. Kč z EFRR. I když dochází oproti předchozímu období k významnému nárůstu prostředků vyčleněných pro cyklistickou dopravu, mezi podporovanými aktivitami bude opět dominovat nákup nízkoemisních a bezemisních vozidel pro veřejnou dopravu, s navrhovanou alokací téměř 8 mld. Kč z EFRR. Jedná se o následující dílčí aktivity: • nákup silničních bezemisních vozidel k poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících, využívajících alternativní energie elektřiny nebo vodíku; • nákup bezemisních drážních vozidel k poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících v městské hromadné dopravě (tramvají nebo trolejbusů); • nákup silničních nízkoemisních vozidel k poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících, využívajících alternativní palivo biometan. Navíc se počítá s podporou výstavby plnicích a dobíjecích stanic pro veřejnou dopravu, pokud se podaří s Evropskou komisí dojednat podmínky veřejné podpory. Přidělování podpory ve specifickém cíli 2.1 IROP 2021–2027 bude probíhat opět nejen prostřednictvím již zmíněných individuálních výzev vyhlašovaných Řídicím orgánem IROP, ale také prostřednictvím tzv. integrovaných výzev pro metropolitní oblasti a aglomerace – všechna tato území pojme integrovaný nástroj ITI. Počítá se taktéž s obdobnými oprávněnými žadateli, v případě vozidel především s dopravci ve veřejné dopravě na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících. Hodnocení projektů opět zajistí Centrum pro regionální rozvoj České republiky, příspěvková organizace Ministerstva pro místní rozvoj. Důležitým aspektem všech dopravních projektů bude stále soulad s principy udržitelné mobility. Všechna města nad 40 tisíc obyvatel, na jejichž území budou realizovány tyto projekty, budou muset disponovat plnohodnotným plánem udržitelné městské mobility. V menších obcích a městech budou žadatelé své projekty strategicky odůvodňovat, popisovat jejich návaznost a partnerský přístup při přípravě tzv. Kartou souladu projektu s principy udržitelné mobility. Projekty budou muset být realizovány v městské oblasti (metropolitní území, aglomerace, regionální centrum) nebo zajišťovat obsluhu a dostupnost městské oblasti udržitelnými druhy dopravy. Kromě toho budou muset splňovat další kritéria přijatelnosti, která jsou aktuálně předmětem jednání s partnery. Po vyčerpání prostředků z IROP 2021–2027 bude čistá mobilita v segmentu veřejné dopravy financována z prostředků Modernizačního fondu (SFŽP). Z Operačního programu Spravedlivá transformace (MŽP) se předpokládá financování komplexních projektů na území uhelných regionů. Národní plán obnovy (MPO) doplňkově podpoří nákup bezemisních silničních vozidel pro městskou hromadnou dopravu v Praze. I vzhledem k rozdílným kritériím a časovému nastavení by tak nemělo docházet k překryvu podpory z různých zdrojů. Martin Janda, MMR ČR Foto © MMR ČR
Vyšla brožura „Elektrické autobusy pro město X“
Nárůst vozidlových parků, standardizace a diverzifikace produktů a služeb: zpráva z jubilejní, desáté konference Elektrické autobusy pro město
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeChytré technologie, řešení problémů suburbanizace i Parkinsonovy zákonyZpráva z konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio
Celý článek s prezentacemi a videozáznamem konference zde Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Fotoreportáže z našich smart měst a obcí
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |