|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
6,5 tisíce palivočlánkových automobilů prodáno ve světě od roku 2013
Regionální rozložení prodejů ukazuje graf níže. Je zřejmé, že světovou jedničkou jsou z regionálního pohledu USA, tedy konkrétně Kalifornie, kde se prodala více než polovina všech palivočlánkových automobilů. Následuje Japonsko s téměř 40 %, které je (paradoxně) na druhém místě, přestože odtud pocházejí hlavní prodávané značky palivočlánkových automobilů. Na třetím místě je Evropa s necelými 10 % prodejů. Jak ukazuje další graf, z hlediska prodávaných značek, resp. výrobců, jasně dominuje Toyota, konkrétně její sedan Toyota Mirai, která představuje více než tři čtvrtiny veškerých prodejů palivočlánkových automobilů. Základem pohonu tohoto vozidla je systém Toyota Hybrid Synergy Drive, známý například z hybridních vozů Toyota Prius. Vlastní pohon v jeho nejnovější verzi obstarává synchronní střídavý elektromotor o nominálním výkonu 60 kW a maximálním výkonu 90 kW, pracující s napětím 650 V AC. Jako zásobník elektrické energie slouží nikl-metal-hydridová (NiMH) baterie o napětí 273,6 V a kapacitě 6,5 Ah. Systém je doplněný ostatní trakční výzbrojí (trakční invertor) a účinným energetickým managementem. Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková jednotka o výkonu 100 kW, která pracuje s čistým vodíkem o tlaku 70 MPa (700 barů). Měrný výkon palivového článku činí 3 kW/litr, čímž se řadí mezi nejúčinnější produkty svého druhu na světě. Palivový článek během provozu běží nepřetržitě, a pokud je vozidlo v klidu, dobíjí trakční baterii. Elektřinu tak získává elektromotor podle okamžité situace z baterie nebo přímo z palivového článku. Prakticky dosažitelný dojezd na jedno naplnění nádrže činí cca 650 km, přičemž vlastní tankování vodíkem trvá cca 3 minuty. O zbývající čtvrtinu prodejů se dělí Honda se svým modelem Honda Clarity a podílem na trhu 13 % a Hyundai s modelem Hyundai ix-35 a 11% podílem na trhu. Trh s palivočlánkovými vozidly prudce expanduje. Jejich prodej v roce 2017 byl více než dvojnásobný oproti prodejům v předchozích letech. Předpokládá se, že v roce 2021 bude mít své palivočlánkové modely nejméně 11 světových automobilek. V prvé řadě jsou to stávající výrobci, jako již zmíněné značky Toyota, Honda a Hyundai a dále Kia, Lexus, Mercedes-Benz a BMW. Jako nově vstupující výrobce na trh palivočlánkových vozidel uvádí zpráva Tata Motors, Pininfarina S.p.A. (dceřiná firma Mahindra & Mahindra), Riversimple a RONN Motor Group. Zpráva uvádí, že trh palivočlánkových vozidel brzdí nedostatečně rozvinutá vodíková plnicí infrastruktura, což nahrává převaze prodejů čistě bateriových elektromobilů, jichž podle některých zdrojů dnes jezdí po světě více než 3 milióny. Zpráva zároveň upozorňuje, že tato převaha může být pouze dočasná. redakce Smartcityvpraxi.cz Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Projekty JIVE a JIVE 2: tři stovky palivočlánkových autobusů pro Evropu
ak se daří palivočlánkovým autobusům v USA: zajímavosti ze souhrnné zprávy NREL z listopadu 2017
Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné služby Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“, omezují ho finance: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VI“
|
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |