Velká Británie plánuje
včasné a jasné „Stop!“ agresivním cyklistům
24.8.2018 Cyklistická doprava je, jako jedna z forem bezemisní dopravy, v rámci
smart city široce podporována vzděláváním a dalšími opatřeními
investiční i neinvestiční povahy. Jako všechno na světě však má tento
přístup i svoji stinnou stránku: Na bicykly sedají také lidé, kteří
„chráněného“ postavení cyklistů zneužívají k agresivnímu chování, a v
důsledku tak ohrožují pěší i ostatní cyklisty stejně jako agresivní
motoristé. Proti tomuto jevu hodlá vláda Velké Británie včas podnikat
potřebné preventivní kroky. V srpnu 2018 proto iniciovalo britské
ministerstvo dopravy (Department of Transport) veřejnou konzultaci k
návrhu příslušných opatření.
Mezi tato opatření patří zavedení nových dopravních přestupků či jiných
deliktů, vztahujících se přímo k cyklistům – například nebezpečnou
jízdu na kole, v jejímž důsledku dojde k usmrcení jiné osoby. Dalšími
navrhovanými opatřeními jsou zdokonalené směrnice pro budování
cyklistické a pěší infrastruktury nebo potřebné aktualizace britského
silničního zákona.
Uvedený postup britské vlády sklízí kritiku ze strany tradiční nevládní
organizace na podporu cyklistiky Cycling UK, podle níž toto opatření
údajně jen zakrývá neschopnost vlády řešit problematiku bezpečnosti na
silnicích komplexním způsobem. Od podobné organizace však lze jen stěží
očekávat jinou reakci.
Podle statistik způsobili ve Velké Británii v uplynulých deseti letech
dopravní nehody s následkem úmrtí chodců cyklisté pouze v 0,6 %
případů, zatímco zbylých 99,4 % mají na svědomí řidiči motorových
vozidel. Vláda však poukazuje na to, že cyklistika prožívá nárůst a
hodlá zajistit, aby se cyklisté chovali zodpovědně a pokud ne, byli za
ohrožování druhých trestáni stejně jako jiní účastníci silničního
provozu.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
10.8.2018 Přepravní služby typu Uber se staly fenoménem, zlevňujícím dopravu
automobily a zvyšujícím dostupnost těchto služeb. Jejich nekontrolovaný
rozvoj v New Yorku i jinde má však také odvrácenou stranu – ucpané ulice
plné prázdných vozů a řidiče placené na hranici minima. Newyorská
radnice se proto v srpnu 2018 odhodlala k nepopulárnímu kroku: Vydala
městskou vyhlášku, jíž po dobu jednoho roku vyhlásila stop stav na
vydávání nových licencí pro vozidla těchto služeb. Zároveň stanovila
minimální hodinovou mzdu pro jejich řidiče.
Celý článek zde
27.7.2018 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále
preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby
byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí. Mezi
evropské špičky v implementaci tohoto konceptu se bezesporu řadí finské
hlavní město Helsinky, které svůj MaaS blíže představilo světové
odborné veřejnosti v červenci 2018. Pod MaaS obecně rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility
reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného
plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop).
MaaS tedy zahrnuje různé druhy hromadné dopravy a/nebo sdílená vozidla,
informace pro cestující o různých druzích dopravy a integrovaný
rezervační a platební systém. Do řešení MaaS je přitom třeba zahrnout
nejen informační systémy, ale také otázky organizace, finančních toků
aj., včetně obchodní stránky poskytovaných služeb MaaS.
Celý článek zde
23.7.2018 Málokdo se to
odváží říci nahlas, a všichni to přesto
vědí: Rodiče přivážející děti svými automobily až před školní budovu
jsou zdrojem velmi nepříjemných a zpravidla také nebezpečných
dopravních situací. Odvážně se tento problém rozhodli řešit ve vídeňské
čtvrti Leopoldstadt, kde od podzimu 2018 bude v okolí základní školy
Vereinsgase mezi 7:45 a 8:15 ráno platit zákaz vjezdu automobilům.
Cyklisté budou moci vjet do této oblasti bez omezení, jako dosud.
Celý
článek zde
Poučení z neúspěchu: v
Paříži končí e-carsharing elektromobilů Autolib’
2.7.2018 Zatímco
v mnoha evropských městech (včetně Prahy) se rozvíjí nebo
připravuje systém sdílených elektromobilů (e-carsharing), v Paříži bylo
rozhodnuto provoz takovéhoto systému, provozovaného pod názvem Autolib’
v partnerství mezi městem a soukromým provozovatelem (PPP) ke konci
července 2018 ukončit. Navzdory optimistickým prognózám se totiž ukázal
ekonomicky neudržitelný.
Celý
článek zde
![](rozhovory_komentare/24-SmartcityPublikace.jpg)
Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Consulting
Services:
Naše odborné služby
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde