Bezpečnost především:
pokutu 95 Euro (cca 2,5 tisíce Kč) zaplatí v Nizozemí cyklista za jízdu
s mobilem v ruce
13.8.2019 Jak se říká, když to nejde po dobrém, musí to jít po zlém. Platí to
dvojnásob tam, kde jsou ve hře zdraví a životy lidí. Tak uvažovala
nizozemská vláda, která pod pokutou 95 Euro (cca 2,5 tisíce Kč) ze
zákona zakázala s platností od 1. července 2019 cyklistům používání
mobilních telefonů či obdobných přenosných zařízení za jízdy. Takovýto
přístroj musí být za jízdy uložen v kapse oděvu nebo v zavazadle.
Zákaz vychází ze zřejmé skutečnosti, že cyklista ve chvíli, kdy používá
mobilní zařízení, nevnímá a nesleduje své okolí. Příslušná čísla byla
alarmující: 49 % nizozemských cyklistů používalo za jízdy mobilní
přístroje, přičemž více než 75 % z nich tvořili mladí lidé ve věku 18 –
24 let.
Až donedávna bylo tradičně liberální a cyklistice více než nakloněné
Nizozemí k cyklistům s telefonem u ucha poměrně shovívavé. Mělo se
totiž za to, že používání mobilních zařízení za jízdy je v případě
cyklistů méně nebezpečné než u řidičů motorových vozidel díky jejich
nízkým rychlostem.
Situace se však radikálně změnila s vývojem techniky a se změnami v
chování obyvatel: Mobilní zařízení již zdaleka nejsou používána jen pro
telefonní hovory, ale především k online komunikaci na sociálních
médiích. Změnila se i dostupnost těchto přístrojů a s nimi míra jejich
používání. Také trasy určené pro cyklisty jsou kvůli nárůstu
cyklodopravy mnohem frekventovanější. A v neposlední řadě se s nárůstem
používání elektrokol rapidně zvětšuje i rozmezí rychlostí, jimiž se
cyklisté pohybují.
Podle policie není problém uvedený zákaz prosadit. Je na první pohled
zřejmé, zda cyklista drží svůj mobilní přístroj za jízdy nebo ne.
Nepředstavuje proto zvýšené nároky na policejní složky. Předpokládá se
také, že pomohou cílené policejní akce, například při začátku školního
roku: Jestliže student dostane pokutu, řekne o tom svým přátelům a
příbuzným, čímž se rozšíří celkové povědomí o tomto opatření.
Je třeba dodat, že zákaz se vztahuje skutečně pouze na držení mobilního
přístroje za jízdy. Cyklista tedy například smí během jízdy sledovat
navigaci na svém mobilním přístroji umístěném na držáku řídítek. Stejně
tak třeba může, pokud bezpečně zastaví, vzít do ruky svůj smartphone a
podívat se, kudy jet dál.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
18.3.2019 U
příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu
AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená
přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná
publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých
příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také
nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem
brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a
průmyslu i o marketingovém řízení.
Celý
článek zde
27.2.2019 Pod
názvem „Metodika Smart Cities“ s podtitulem „Metodika pro přípravu
a realizaci konceptu Smart Cities na úrovni měst, obcí a regionů“ byla
v únoru 2019 na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj ČR publikována
aktualizovaná verze původní tzv. oficiální metodiky smart cities z roku
2015. Jako externí odborníci se na této metodice podíleli i
provozovatelé našeho portálu – firma Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services.
Celý
článek zde
Jak si „srovnat svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde