„Standard přímého
rozhledu“ sníží fatální kolize nákladních aut s cyklisty a pěšími v
Londýně
16.1.2019 V roce 2017 zahynulo nebo bylo těžce zraněno na ulicích osmimiliónového
Londýna kolem čtyř tisíc lidí. Ačkoli zde těžké nákladní automobily
představují pouhá čtyři procenta vozokilometrů, podílela se na 65
procentech fatálních kolizí s cyklisty a na 25 procentech fatálních
kolizí s chodci. Hlavní příčinou je „slepý úhel“ řidičů těchto vozidel.
Tento alarmující stav se rozhodlo vedení města řešit zavedením tzv.
Standardu přímého rozhledu (Direct Vision Standard) pro těžká nákladní
vozidla. Začátkem ledna 2019 začala veřejná konzultace k jeho konečnému
návrhu.
Náplní Standardu přímého rozhledu, prvního standardu tohoto druhu na
světě, je povolení k provozu na londýnských ulicích pouze těm těžkým
nákladním vozidlům, která získají tzv. Bezpečnostní povolení pro těžká
nákladní vozidla (HGV Safety Permit).
Bezpečnostní povolení neznamená novou byrokracii, nýbrž jde o
holistický přístup, zahrnující
• eliminování nebo alespoň minimalizaci
slepého úhlu,
• systém varování o zamýšleném manévru
vozidla,
• minimalizaci fyzického dopadu nebezpečí
střetu,
• doporučení pro bezpečnostní výcvik
řidičů.
Základem bezpečnostního povolení je hvězdičkový rating výhledu z kabiny
řidiče, který je odstupňovaný od nuly (nejhorší) do pěti hvězdiček
(nejlepší).
Předpokládá se, že – v souladu se závěrečnou konzultací – začnou být
první bezpečnostní povolení pro těžká nákladní vozidla vydávána od
října 2019. Dopravci o ně budou moci žádat prostřednictvím
internetového portálu londýnského dopravního úřadu Transport for London
(TfL), který se jim bude snažit celý proces co nejvíce usnadnit. V roce
2020 začne být toto povolení povinné a jeho získání bude vymahatelné.
Od roku 2024 získají bezpečnostní povolení – a tedy budou smět být
provozovány v londýnských ulicích – pouze těžká nákladní vozidla s
ratingem tři a více hvězdiček nebo vybavená komplexními bezpečnostními
systémy.
V rámci zahájené veřejné konzultace mohou občané v návrhu připomínkovat
proces získání bezpečnostního povolení, resp. hvězdičkového ratingu
bezpečnosti, pro nákladní vozidla, požadavky na bezpečnostní systémy
nákladních vozidel, postupy pro žádost o povolení a rovněž postupy pro
vymáhání standardu a případné odvolací procedury.
Standard přímého rozhledu je součástí strategie vedení města, které si
dalo za cíl snížit do roku 2041 počet veškerých usmrcených a těžce
zraněných osob při dopravních nehodách v Londýně na nulu.
Standard přímého rozhledu má podporu i na straně britského Sdružení
nákladní dopravy (FTA). FTA je nicméně přesvědčeno, že hlavní cesta ke
zlepšení bezpečnosti provozu nákladních vozidel vede přes jejich
technologický vývoj řešený na mezinárodní úrovni.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
2.1.2019 Krakov je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v
historii a množstvím kulturních a historických památek a také město,
které velmi dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti
zaujal především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je
nyní 26 a které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému.
Celý
článek zde
11.12.2018 Podobně jako
například Madrid jsou
i další
evropská města (Prahu nevyjímaje) konfrontována s živelným nárůstem
elektrických koloběžek včetně sdílených, pro něž jakoby neplatila žádná
pravidla. Vnést do tohoto chaosu pořádek hned od počátku se rozhodla
také Vídeň. Na začátku prosince 2018 oznámilo město úmysl vydat ke
konci roku 2018 směrnici pro uživatele sdílených elektrokoloběžek a
poskytovatele příslušných služeb. Vzhledem k tomu, že
elektrokoloběžky jezdí rychlostí nejvýše 25 km/h,
je s nimi v uvedené směrnici nakládáno jako s bicykly. Znamená to, že
požadavky na vybavení elektrokoloběžek jsou v souladu s požadavky
rakouského dopravního předpisu pro bicykly, k nimž patří např. přední a
zadní osvětlení, brzdový systém, zvonek a odrazky.
Celý
článek zde
5.9.2018 Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde