MEVO: trojměstí Gdańsk
- Gdynia – Sopot má největší e-bikesharing v Evropě
7.5.2019 Polsko se svým převážně plochým terénem je zemí přímo předurčenou
rozvoji cyklistiky, služby sdílených bicyklů (bikesharing) nevyjímaje.
Důkazem je mimo jiné varšavský bikesharing firmy Venturilo. Od
března 2019 má Polsko také největší – nebo jeden z největších – systémů
sdílených elektrokol (e-bikesharing) v Evropě. Nachází se v trojměstí,
Gdańsk – Gdynia – Sopot při pobřeží Baltu.
Trojměstí Gdańsk – Gdynia – Sopot pokrývá metropolitní oblast kolem
uvedených měst včetně malých měst v jejich blízkosti, jako Tczew, Puck,
Reda, Kartuzy, Sierakowice, Somonino, Stężyca, Władysławowo, Żukowo,
Pruszcz Gdański a Rumia. Tato oblast se rozkládá na ploše více než 400
čtverečních kilometrů a žije zde kolem 750 tisíc obyvatel.
Sdílená elektrokola systému MEVO je možné vyzvednout na kterémkoli z
660 stanovišť rozmístěných v šesti městech v uvedené metropolitní
oblasti.
Za pronájem a vrácení elektrokol v rámci této sítě stanovišť se
neúčtují žádné jednorázové poplatky. Mimo uvedená stanoviště lze vrátit
bicykl kdekoli uvnitř administrativních hranic města, kde bylo
vypůjčeno. Uživatel v takovém případě zaplatí jednorázový poplatek 3
zloté, tedy v přepočtu cca 18 Kč. Podmínkou je, aby byl bicykl odstaven
na veřejném prostranství a nepřekážel ostatním. Pokud si cyklista
vyzvedne bicykl mimo síť stanovišť a vrátí jej na jednom z nich, získá
bonus 2 zloté (cca 12 Kč).
Cena za použití bez předplatného činí 0,10 zlotý (cca 0,6 Kč) za
minutu. Stálým uživatelům se nabízí i roční předplatné za 10 zlotých
(cca 60 Kč) a roční předplatné za 100 zlotých (cca 600 Kč). Držitelé
předplatného mohou používat bicykl prvních 90 minut zdarma a za 0,05
zlotého (cca 0,3 Kč) za každou další minutu.
Rezervace a používání elektrokol systému MEVO je podpořena internetovou
stránkou projektu a příslušnou aplikací pro smartphony. Zde je možné
mimo jiné zjistit i stav baterií půjčovaného elektrokola, aby byl
dostatečný pro zamýšlenou jízdu.
MEVO začíná s celkovým počtem 1 224 elektrokol. Plánuje se však nárůst
tohoto počtu na cílový počet 4 080. Předstihne tím Madrid, který se
svými dvěma tisíci elektrokol drží současné evropské prvenství, a
předstihuje již nyní evropskou dvojku – Barcelonu s tisícem sdílených
elektrokol.
MEVO je také jeden z prvních bikesharingových systémů v Polsku
nabízející sdílené bicykly po celý rok (obvykle podobné systémy fungují
pouze od jara do podzimu, s ohledem na klimatické podmínky, jako např.
bikesharing ve slovenské Nitře). Pouze
vzhledem k nižší poptávce nebude v zimním období nabízen veškerý
uvedený park bicyklů.
Projekt MEVO je spolufinancován z Evropského fondu regionálního rozvoje
v rámci Regionálního rozvojového programu Pomořského vojvodství (kraje).
Stránky systému MEVO v angličtině jsou k dispozici zde: https://rowermevo.pl/en/
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
3.5.2019 Mikromobilita, tedy služba sdílených bicyklů a koloběžek, je považována
za důležitou součást čisté městské mobility. Zároveň se však stává
noční můrou mnoha světových měst, Prahu nevyjímaje. Zkušenosti a
doporučení k mikromobilitě shrnuje příručka „Micromobility in Cities: A
History and Policy Overview“ (Mikromobilita ve městech: přehled
historie a politiky“), vydaná v dubnu 2019 americkou Národní ligou měst
(National League of Cities – NLC), sdružující 19 tisíc amerických měst
různé velikosti s celkem 218 milióny obyvatel. Ačkoli americké poměry
jsou v mnoha ohledech odlišné od těch českých, základní myšlenky a
principy příručky lze považovat za přínosné i v našich domácích
podmínkách.
Celý
článek zde
1.2.2019 Čistá městská
mobilita, to zdaleka nejsou jen „alternativní“ pohony
automobilů ve městě. Znamená to celkovou koncepci městské mobility
podporující používání více druhů dopravy na cestě od východiska k cíli,
včetně významného podílu hromadné dopravy. Města se snaží takto
vyváženou mobilitu podporovat různým způsobem. O zajímavém počinu
zvaném „mobility hubs“, tedy centra, či uzly mobility, ve stotisícovém
belgickém městě Leuven byla odborná veřejnost informována v lednu 2019.
Celý
článek zde
25.1.2019 Jak
konstatují mj. poznatky z evropského projektu ASSURED,
mnohem větší
hrozbou pro městskou mobilitu, než je individuální osobní doprava, se
stále více stává městská nákladní doprava. Může za to zejména fenomén
e-komerce, tedy prudký rozvoj internetového obchodu. Jeho důsledkem
jsou rostoucí počty dodávkových automobilů zaplavujících městské ulice
při navzájem nekoordinovaných rozvážkách zboží. Tento fenomén již
nějaký čas zaznamenává také město Brusel a v lednu 2019 seznámilo
odbornou veřejnost se svým přístupem k jeho řešení.
Celý
článek zde
18.3.2019 U
příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu
AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená
přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná
publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých
příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také
nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem
brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a
průmyslu i o marketingovém řízení.
Celý
článek zde
Jak si „srovnat svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde