|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Dopravní podnik Praha zkouší další hybrid, tentokrát značky Solaris se superkapacitorovým zásobníkem energie30.7.2019 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) sleduje dále jako možnou variantu ekologizace svého autobusového parku také možné nasazení diesel-hybridních autobusů. Po úspěšném zkušebním provozu kloubových hybridů Volvo byl koncem července 2019 zahájen zkušební provoz diesel-hybridního autobusu srtandardní délky 12 m od polského výrobce Solaris. Zajímavostí je, že jako zásobník energie zde slouží nikoli baterie, nýbrž superkapacitory. Dvanáctimetrový nízkopodlažní autobus Solaris Urbino 12 Hybrid poskytla k dvouměsíčnímu ověřovacímu provozu společnost SOLARIS CZECH spol. s r. o. Autobus dostal evidenční číslo 4999 a cestující jej mohou do 22. září vyzkoušet na linkách č. 133, 165, 175, 207 a 213.
Hybridní řešení pohonu významně snižuje spotřebu nafty i produkované emise a zároveň omezuje hlučnost vozidla. Elektrický pohon totiž přichází ke slovu při rozjezdech, kde je podíl spalovacího motoru na celkovém hluku vozidla nejvýraznější a kdy také produkuje největší jednotkové emise. Hybridní autobusy tak mohou být logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy s naftovými motory a připravovanými projekty zcela bezemisních vozidel. Autobus, který bude DPP testovat, používá technologii takzvaného sériového hybridu. Vznětový motor pohání generátor, který zároveň slouží k jeho startování. Kola roztáčí elektromotor napájený právě z generátoru či z trakčních kondenzátorů umístěných na střeše. To znamená, že mezi vznětovým motorem a koly není žádná mechanická vazba. Superkapacitory se dobíjejí při brzdění vozidla nebo spalovacím motorem. Alternativou k sériovému hybridu je paralelní hybrid, u něhož je do pohonu zapojován jak elektromotor, tak spalovací motor s mechanickým převodem. Krouticí moment je přitom automaticky rozdělován převodovkou mezi elektromotor a dieselový motor podle aktuálních provozních podmínek. Princip paralelního hybridu používá u svých autobusů například zmíněné Volvo. Použití superkapacitorů k ukládání energie nabízí řadu předností, především větší odolnost, a tím i životnost zásobníku energie. To ukazuje například úspěšný provoz superkapacitorových průběžně dobíjených elektrobusů od izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors, hlavního partnera konference Elektrické autobusy pro město VIII, připravované provozovateli tohoto portálu v listopadu 2019. Společnosti Solaris dovoluje použití superkapacitorů deklarovat životnost celého hybridního hnacího řetězce na 12 let. Autobus Solaris Urbino 12 Hybrid, testovaný v Praze, je dlouhý 12 metrů a má celkovou kapacitu 102 cestujících: 24 sedících a 78 stojících. Technické parametry, uspořádání interiéru i vnější olakování vozidla, odpovídají požadavkům dopravního podniku v belgickém Bruselu, kde byl tento autobus nedávno úspěšně otestován v běžném provozu. DPP bude testovaný autobus nasazovat z garáže Hostivař na vybrané spoje zejména následujících linek: 133 (Florenc – Sídliště Malešice) 165 (Sídliště Zbraslav – Háje) 175 (Florenc – Háje) 207 (Staroměstská – Ohrada) 213 (Želivského – Nádraží Uhříněves) Po otestování a vyhodnocení různých verzí hybridních autobusů ve skutečném provozu v Praze bude DPP rozhodovat v roce 2020 o jejich možném trvalém nasazení na linky DPP. Jízdní řády pro jednotlivé dny zájemci naleznou na webových stránkách DPP na www.dpp.cz Technický popis vozidla: • Výrobce: Solaris Bus & Coach S.A., ul. Obornicka 46, Bolechowo-Osiedle, 62-005 Owińska, Polsko • Obchodní označení: Solaris Urbino 12 Hybrid • Palivo: motorová nafta • Vznětový motor: Cummins ISB4.5E6C21H EURO VI c o objemu: 4500 cm³ • Maximální výkon: 151 kW/2300 ot./min. • Výkon generátoru: 145 kW • Výkon elektromotoru: 120 kW (krátkodobě až 170 kW) • Celková délka: 12 m • Šířka: 2,55 m • Výška: 3,1 m • Rozvor náprav: 5,9 m • Provozní hmotnost: 11 665 kg • Největší povolená hmotnost: 19 000 kg • Nejvyšší rychlost: 75 km/h Kapacitu zásobníků energie výrobce neudává, podle některých zahraničních zdrojů používají hybridy Solaris superkapacitorové zásobníky energie o kapacitě 0,5 kWh. redakce Smartcityvpraxi, s využitím podkladů DPP Foto © DPP ![]() Milán elektrifikuje naplno: 250 elektrobusů Solaris s nabíjením OppCharge
800 elektrobusů pro Paříž dodají Alstom, Heuliez Bus a Bolloré
Kloubové elektrobusy Volvo v Göteborgu: 65 000 km bez přerušení provozu
Kudy na průběžně dobíjené elektrobusy
Hybridní autobus osvědčené značky Volvo na zkoušku v pražském dopravním podniku (nikoli poprvé)
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |