Město Bodø:
elektrobusy poprvé za polárním kruhem
11.10.2020 Město Bodø s 56 tisíci obyvateli leží na pobřeží Norska severně od
polárního kruhu. Průměrné denní teploty se zde pohybují od listopadu do
dubna pod nulou nebo jen mírně nad ní a pouze v létě vyšplhají „až“ k
13 °C. Měsíční úhrn srážek je zde oproti České republice až
dvojnásobný. I v těchto podmínkách však budou od června 2021 jezdit
elektrobusy s průběžným dobíjením OppCharge. Bude to vůbec první provoz
elektrobusů za polárním kruhem.
Město Bodø si začátkem září 2020 objednalo u společnosti Volvo 31
elektrobusů jako projekt na klíč spolu s nabíjecí infrastrukturou.
Objednávka zahrnuje 17 dvanáctimetrových a 14 kloubových elektrobusů
typu Volvo 7900 Electric. Součástí dodávky je nabíjecí infrastruktura s
rozhraním OppCharge (viz foto), kterou dodá společnost ABB, a servis.
Elektrobus Volvo 7900 Electric standardní délky je 12 m dlouhý, plně
nízkopodlažní, v základní výbavě se třemi dveřmi a přepravní kapacitou
až 95 cestujících. Pohání jej 200kW elektromotor.
Kloubový elektrobus Volvo 7900 Electric Articulated je
dodáván na trh s karoseriemi o dvou délkách, 18 m a 18,7 m. V základní
výbavě má čtvery dveře. Autobus pohání dva elektromotory o maximálním
výkonu 2× 200 kW opatřenými dvoustupňovou převodovkou. Podle
konfigurace uveze až 145 cestujících (18,7m verze) nebo 150 cestujících
(18m verze). Pro podmínky Bodø půjde o verzi pro 120 cestujících.
Dodávce předcházela důkladná analýza včetně simulace trasy,
zohledňující mj. její topografii, frekvenci přepravy a blízkost garáží
a dílen.
Tento počin města Bodø je součástí ambiciózní strategie norské vlády,
která předpokládá, že do roku 2025 budou všechny městské autobusy v
Norsku schopny bezemisního provozu.
Pro města plánující provoz elektrobusů tím končí případné pochybnosti
ohledně vlivu teplot a počasí na provozuschopnost elektrobusů s
průběžným dobíjením OppCharge. Vše záleží na nastavení podmínek
projektu, volbě dodavatele a obchodního modelu.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © AB Volvo
Další informace zde
Přečtěte
si také:
8.9.2020 Země bývalého Sovětského svazu byly, pokud jde o elektrickou městskou
dopravu, po dlouhá léta doménou trolejbusů. Situace se však postupně
mění. Více než dvanáctimiliónová Moskva, hlavní město Ruské federace,
ukončila v srpnu 2020 provoz na svých posledních šesti trolejbusových
linkách. Moskva však předpokládá postupnou elektrifikaci
formou elektrobusů.
Celý
článek zde
7.9.2020 Detroit, který je se svými více než 270 tisíci obyvateli největším
městem amerického státu Michigan, se rozhodl podpořit své seniory a
další zdravotně postižené občany autonomní minibusovou linkou. Její
provoz byl zahájen v polovině července 2020.
Celý
článek zde
Hybridní bateriové
vlaky v Německu využijí leasing a soukromé finance
2.9.2020 Hybridní elektrické bateriové vlaky pro provoz pod trolejí i mimo
trolej jsou jednou z cest, jak zavést bezemisní provoz i na
neelektrifikovaných tratích. Provoz těchto vlaků, resp. elektrických
jednotek pro přepravu cestujících, připravuje nyní zadavatel veřejné
dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH. V srpnu 2020 byl
učiněn důležitý krok k realizaci projektu – bylo zajištěno jeho
financování s využitím soukromých zdrojů.
Celý
článek zde
Knowledge Brief:
příručka UITP shrnuje nejnovější evropské poznatky z projektů
palivočlánkových autobusů
19.8.2020 Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP ve spolupráci s projekty JIVE a
JIVE 2 vydala
v
červenci 2020 stručné shrnutí nejnovějších zkušeností „Fuel cell buses:
Best practices and commercialisation approaches“, česky „Palivočlánkové
autobusy: osvědčené praxe a přístupy ke komercializaci“. Pro naše
čtenáře z ní v tomto článku vybíráme některé zajímavé poznatky. V rámci
projektů JIVE a JIVE 2 je nebo bude nasazeno do provozu celkem
cca 290 palivočlánkových autobusů.
Celý
článek zde
V
březnu 2020 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání.
Najdete zde
opět příběhy o moderních technologiích ve službách měst a obcí, a také
příběh ze života o Rozumném městě, Smart Kocourkově a strategii smart
city. Je
to příběh z konzultační praxe konzultační firmy provozující
tento
portál. Rozumné Město a Smart Kocourkov
jsou fiktivní názvy dané skutečným městům. Jak název napovídá, tento
příběh
ukazuje dva zcela odlišné přístupy ke konceptu smart city a vytváření
jeho strategického dokumentu – rozumný a, řekněme, méně
rozumný. Články z této brožury také publikujeme na našich
portálech.
Jak si „srovnat
svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ jsou
zaměřeny především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde