|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Elektrobusy ve smart city Písek: chytrý přístup s trochou rozpaků
Elektrobusy SOR Na linkách písecké MHD slouží čtyři elektrobusy SOR EBN 11 a jeden elektrobus SOR EBN 8, oba typy od výrobce SOR Libchavy. Elektrobus SOR EBN 11 je elektrobus o délce 11,1 m, pro Písek dodaný ve třídveřovém provedení. Má kapacitu 23 míst k sezení a 66 k stání s bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního vozíku či dětského kočárku. Elektrobus SOR EBN 8 je dvoudveřový elektrobus o délce 8 m. Má kapacitu 16 míst k sezení a 35 k stání s bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního vozíku či dětského kočárku. Elektrobusy SOR jsou poháněny asynchronním šestipólovým vodou chlazeným elektromotorem o jmenovitém výkonu 120 kW.
Elektrobusy jsou vybaveny elektrickým topením a klimatizací s přídavným naftovým topením. Chytrá dodávka nabíjecí infrastruktury od ČEZ ESCO Společnost ČEZ ESCO dodala a namontovala trafostanici výrobce Betonbau UKL 3119L s hermetizovaným transformátorem 630kVA. Nabíjecí infrastruktura byla tímto způsobem připojena ke zdroji vysokého napětí z veřejné sítě E.ON. Toto řešení je efektivní z pohledu energetického managementu i souvisejících regulovaných cen. Součástí dodávky ČEZ ESCO byly rovněž dvě rychlé nabíjecí stanice RNS 32, s online monitoringem prostřednictvím SIM karty s maximálním napájecím výkonem 170 kW. Tato nabíjecí stanice používá konektor typu KRD 20. Jejich výrobcem je Rail Electronics CZ. Dopravce si dále dodal 5 nabíjecích stojanů NSP25 pro pomalé dobíjení s maximálním výstupním výkonem 44 kW, rovněž od Rail Electronics CZ (nebyly tedy součástí dodávky od ČEZ ESCO, ale tato firma je namontovala). V areálu bylo jako součást dodávky ČEZ ESCO instalováno také 5 ks LED osvětlení pro zvýšení bezpečnosti.
Trocha rozpaků – Zn. Hlavně levně Rozpaky u tohoto chytrého technického a obchodního řešení budí zmíněná nabíjecí technologie a její rozhraní. Na rozdíl od rychlého zásuvkového dobíjení používaného např. v Trutnově s obecně užívanou standardizovanou zásuvkou CCS2, je zde uplatněno individuální řešení firem SOR a Rail Electronics. Zákonitě tak dochází k uzamčení zákazníka (tzv. vendor lock-in), tedy k plné závislosti dopravce na těchto dodavatelích, bez možnosti snadno rozšířit svůj park elektrobusů o vozidla od jiných výrobců. Podle informací ČEZ ESCO byla hlavním důvodem tohoto nepříliš prozíravého přístupu dopravce snaha o co nejlevnější řešení. Levnému řešení ostatně odpovídá i omezená „inteligence“ nabíjecí infrastruktury s relativně malým podílem automatizace, v porovnání např. s výše zmíněným Trutnovem. Pokud jde o lidský činitel, komplikuje mu práci mimo jiné velmi robustní konstrukce nabíjecí zástrčky (viz foto vlevo a níže), s níž si poradí opravdu jen silný muž. Čas ukáže, nakolik bylo toto řešení skutečně „smart“ a nakolik se jím jen potvrdí známé české přísloví o nejlevnějších šatech. Změna systému MHD
Místo původních 11 linek obsluhujících vybrané části města i přilehlých městských celků má nyní „pouze“ 6 linek. Ty jezdí pravidelněji, zahrnují větší území a jsou pro cestující pohodlnější. MHD přitom stále obsluhuje prakticky všechny dosavadní zastávky MHD, a to i bez složitého hledání v jízdních řádech a zbytečného trávení času na cestě, charakteristických pro dřívější linkové vedení. V souvislosti s pořízením elektrobusů je významnou novinkou skutečnost, že menší z elektrobusů nyní zajíždí až do samého historického centra města. Hlavním smyslem všech těchto změn je zlepšení dopravní dostupnosti jednotlivých částí města tak, aby při pojížďkách po městě nebylo nutno využívat vlastní automobil. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Škola baterií na portále Proelektrotechniky.cz se představuje
Konferenci „Elektrické autobusy pro město IX“ nahradila letos interaktivní brožura stejného jména – právě vychází
Chytrá města a inovativní technologie se rozvíjejí i v obtížných podmínkáchZpráva z konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH
Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - druhé vydání
Celá brožura – druhé vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeJak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |