|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
HESS lighTram: parciální trolejbusy ve Winterthuru na jedné vozidlové platformě pro tři dobíjecí systémy15.4.2021 Mnohá švýcarská města provozující trolejbusové sítě se při elektrifikaci svých městských autobusů zaměřují zejména na parciální trolejbusy, tedy trolejbusy s bateriemi nabíjenými za jízdy (in motion charging – IMC). Začátkem dubna 2021 se k nim připojil také Winterthur. Jeho městský dopravce Stadtbus Winterthur uzavřel rámcovou dodavatelskou smlouvu se švýcarským výrobcem Carrosserie HESS AG. K tomuto účelu zvolil Winterthur elektrické autobusy typu HESS lighTram. Tyto kloubové elektrické autobusy se dodávají v dvoučlánkové (19 m) nebo tříčlánkové (25 m) verzi. V první verzi pojme cca 140 cestujících, ve druhé přes 200 cestujících. Pro jejich průběžné dobíjení nabízí výrobce jako volbu dynamické dobíjení z troleje nebo statické rychlodobíjení systémem „bleskového dobíjení“ TOSA nebo reverzním pantografem standardu OppCharge. Ve verzi „elektrobus“ má tento autobus homologaci pro silniční vozidla, ve verzi „parciální trolejbus“ má homologaci pro silniční vozidla a pro drážní vozidla – trolejbusy. Dynamické dobíjení (tedy koncepci parciálního trolejbusu) používají tyto elektrické autobusy ve dvou- nebo tříčlánkové verzi v Bernu, Lausanne, Curychu, Lucernu, Bielu nebo v rakouském Salcburku. U obou verzí pohání kapalinou chlazené elektromotory druhou a třetí nápravu. Kapacita baterií je volena vždy tak, aby vozidlu umožnila 30 % jízdy na lince mimo trolej plus 30 km služební jízdu na baterie. Není přitom bez zajímavosti, že Bern vedle dynamického dobíjení za jízdy z trolejí (koncepce parciální trolejbus) používá na jiné své lince tentýž typ vozidla – HESS lighTram v 19m verzi – s rychlým dobíjením reverzním pantografem standardu OppCharge. Z tohoto příkladu je patrno, že koncepce parciálního trolejbusu a elektrobusu se navzájem nevylučují, ale naopak doplňují. Ve Winterthuru bude z celkem 70 objednaných vozidel přibližně třetina v nejdelší, dvojitě článkové 24,7m verzi (viz foto). Nasazeny budou na městských linkách 2E, 5 a 7, kde plně nahradí současné trolejbusy a dieselové autobusy. Do provozu s cestujícími by první z těchto elektrobusů měly vyjet v létě 2022. Plná elektrifikace linky 5 je plánována do konce roku 2023 a linky 7 do konce roku 2026. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Carrosserie HESS AG
Elektrobusy, jejich standardizace a interoperabilita: Ostrava a ti druzí
Superkapacitorové elektrobusy na postupu: Chariot Motors dodá desetikusovou sérii do Bělehradu
Baterie pro parciální trolejbusy
Konferenci „Elektrické autobusy pro město IX“ nahradila letos interaktivní brožura stejného jména – právě vychází
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |