|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Zatravněné tramvajové koleje: přínosy, způsoby zatravňování a příklady z Ostravy a Prahy30.6.2021 Zatravněné tramvajové koleje se stále více stávají každodenním obrazem ve městech, která provozují tramvajovou dopravu. Příkladem chce jít Ostrava, kde Dopravní podnik Ostrava (DPO) začal v červnu 2021 osazovat tramvajový pás na Výškovické ulici. Částečně zatravněný bude i zcela nový tramvajový úsek Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), jehož stavba byla zahájena rovněž v červnu 2021. Význam a způsob zatravňování tramvajových kolejí ČVUT Fakulta dopravní uvádí k zatravňování tramvajových tratí následující poznatky, původem převážně z Německa: Zelená plocha ve městě je rozšířena o novou zeleň poblíž a mezi kolejemi (v závislosti na šířce úseku až 1 hektar nové vegetace na 2 kilometry dvojkolejné trati). Zatravněný úsek může kromě toho zadržet něco mezi 50 % (tenká vrstva) a 90 % (silná vrstva) povrchové (dešťové) vody a pomalu ji vrací zpátky do okolního prostředí. V závislosti na návrhu zatravněné dráhy, použité vegetaci a použitému železničnímu svršku je také možné dosáhnout zatravněním významného snížení hluku vytvářeného dopravou. K zatravňování slouží nejčastěji tráva, a to buď ve formě vysázení na speciální substrát, nebo jako travní koberce (tenké pásy osázené trávou) na speciálně připravenou pláň. Tráva je technicky náročný typ rostliny vyžadující více než 20 cm vysokou vrstvu zeminy a potřebuje stálou údržbu – hlavně sekání, hnojení a občasné zalévání, zejména v teplém období trvající několik týdnů. Rozchodník ostrý (Foto © Botanické zahradnictví Holzbecher)Další možností jsou rostlinné rohože, tj. přenosné díly vypěstované ve venkovním prostředí (tzv. „připravený trávník“). Rohož má vespod podpůrnou vrstvou (pro trávu obvykle minerální vlna), na které zeleň roste. Podpůrná vrstva slouží jako zádržný systém pro kvalitní substrát, který poskytuje kořenový prostor pro zeleň a stabilizační funkci pro dopravu. Na podpůrné vrstvě je možno pěstovat širokou škálu druhů zeleně např. mechy, byliny, trávy, rozchodníky a jejich kombinace. V Německu jsou k tomuto účelu oblíbené právě směsi s rozchodníkem (latinský název: sedum). Má totiž dužinaté listy, které umožňují zadržovat vodu, a přežít tak i dlouhá suchá období. Směsi s rozchodníkem jsou proto méně náročné než např. nízko rostoucí tráva, mají plošší kořenový systém a potřebují málo péče. Kromě toho potřebují pouze 4 až 5cm vrstvu substrátu a dosahují výšky méně než 10 cm. Rozchodníkový koberec (Foto © Zafido)Jak patrno, v obou případech je nezbytné nejen tratě zatravnit, ale zatravněné plochy také řádně a pravidelně udržovat. S tím je třeba vždy počítat v projektech zatravňování rekonstruovaných tratí nebo budování nových tratí se zatravněnými úseky. Projekt zatravnění tramvajových kolejí v Ostravě DPO na Výškovické ulici rekonstruoval od loňského září tramvajovou trať ve dvou na sebe navazujících úsecích: od křižovatky s ulicí Svornosti po křižovatku s ulicí Čujkovovou a od křižovatky s ulicí Čujkovova po křižovatku s ulicí Pavlovovou. Celkově šlo o dvojkolejný úsek dlouhý 983 m. Původní klasické kolejnice upevněné pražci ve štěrkovém podloží nahradila pevná jízdní dráha, kdy jsou kolejnice usazeny na monolitický betonový rošt, který zajišťuje trvalejší stabilitu vozu. Toto v ČR unikátní řešení vytváří navíc i vhodnější podmínky pro zazelenění. V kombinaci s antivibračními prvky je pak díky tomu zajištěna nižší hlučnost provozu. Pevná jízdní dráha má i mnohonásobně delší životnost a prodlouží cyklus mezi opravami. Tramvajový pás na Výškovické ulici bude osazen vegetačním krytem z předpěstovaných travních koberců. DPO předpokládá, že v kombinaci s moderně zrekonstruovanou tratí tak zajistí nejen místním obyvatelům až o 4 decibely tišší provoz tramvají. Modernizace stála 125 mil. Kč. 85 % nákladů je hrazeno z fondu OPD (Operační program doprava) EU, zbytek prostředků jde z rozpočtu DPO. Zatravňování rekonstruovaných kolejí v Ostravě (Foto © DPO)Nová tramvajová trať v Praze Nová 1 km dlouhá tramvajová trať povede ze smyčky Sídliště Barrandov do Holyně. Jedná se o 1. etapu nové tratě Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec. Její výstavba potrvá 10 měsíců a budou na ní dva páry zastávek: Kaskády a Holyně. Kolejový svršek bude vybaven antivibrační rohoží a až po zastávku Kaskády bude zatravněn. Trať v oblasti samotné zastávky bude vydlážděna. DPP toto provedení zvolil kvůli maximální ochraně místních obyvatel před hlukem a vibracemi. Zatravnění kolejového svršku vnímá DPP jako městotvorný faktor s tím, že přispěje nejen ke zvýšení estetické hodnoty oblasti, ale také ke zlepšení místních klimatických podmínek. Stavba tramvajové tratě bude v této oblasti probíhat současně s výstavbou nové městské čtvrti. Zahájení stavby Barrandov – Holyně (Foto © DPP)Od zastávky Kaskády až po zastávku Holyně bude mít nová tramvajová trať otevřený kolejový svršek. Asfaltový povrch bude pouze na přejezdech. Předpokládané celkové náklady výstavby činí 169 milionů Kč. Podobně jako v Ostravě pokryje 85 % uznatelných nákladů dotace Evropské unie, Evropských strukturálních a investičních fondů z Operačního programu Doprava 2. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto viz popisky fotografií Další informace zde a také zde
Zpráva ARA konstatuje přínosy městských drah, doporučuje jejich rozvoj a varuje před „tramvajemi bez kolejí“
Videozáznamy našich přednášek ke smart city
Podívejte se zde:Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeChytré technologie, řešení problémů suburbanizace i Parkinsonovy zákonyZpráva z konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio
Celý článek s prezentacemi a videozáznamem konference zde Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Fotoreportáže z našich smart měst a obcí
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |