Zatravněné tramvajové
koleje: přínosy, způsoby zatravňování a příklady z Ostravy a Prahy
30.6.2021
Zatravněné tramvajové koleje se stále více stávají
každodenním obrazem
ve městech, která provozují tramvajovou dopravu. Příkladem chce jít
Ostrava, kde Dopravní podnik Ostrava (DPO) začal v červnu 2021 osazovat
tramvajový pás na Výškovické ulici. Částečně zatravněný bude i zcela
nový tramvajový úsek Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), jehož
stavba byla zahájena rovněž v červnu 2021.
Význam a způsob
zatravňování tramvajových kolejí
ČVUT Fakulta dopravní uvádí
k zatravňování tramvajových tratí následující poznatky, původem
převážně z Německa:
Zelená plocha ve městě je rozšířena o novou zeleň poblíž
a mezi
kolejemi (v závislosti na šířce úseku až 1 hektar nové vegetace na 2
kilometry dvojkolejné trati).
Zatravněný úsek může kromě toho zadržet něco mezi 50 %
(tenká vrstva) a
90 % (silná vrstva) povrchové (dešťové) vody a pomalu ji vrací zpátky
do okolního prostředí.
V závislosti na návrhu zatravněné dráhy, použité
vegetaci a použitému
železničnímu svršku je také možné dosáhnout zatravněním významného
snížení hluku vytvářeného dopravou.
K zatravňování slouží nejčastěji tráva, a to buď ve
formě vysázení na
speciální substrát, nebo jako travní koberce (tenké pásy osázené
trávou) na speciálně připravenou pláň. Tráva je technicky náročný typ
rostliny vyžadující více než 20 cm vysokou vrstvu zeminy a potřebuje
stálou údržbu – hlavně sekání, hnojení a občasné zalévání, zejména v
teplém období trvající několik týdnů.
Rozchodník ostrý
(Foto © Botanické zahradnictví Holzbecher)
Další možností jsou rostlinné
rohože, tj. přenosné díly vypěstované ve
venkovním prostředí (tzv. „připravený trávník“). Rohož má vespod
podpůrnou vrstvou (pro trávu obvykle minerální vlna), na které zeleň
roste. Podpůrná vrstva slouží jako zádržný systém pro kvalitní
substrát, který poskytuje kořenový prostor pro zeleň a stabilizační
funkci pro dopravu. Na podpůrné vrstvě je možno pěstovat širokou škálu
druhů zeleně např. mechy, byliny, trávy, rozchodníky a jejich
kombinace. V Německu jsou k tomuto účelu oblíbené právě směsi s
rozchodníkem (latinský název: sedum). Má totiž dužinaté
listy, které
umožňují zadržovat vodu, a přežít tak i dlouhá suchá období. Směsi s
rozchodníkem jsou proto méně náročné než např. nízko rostoucí tráva,
mají plošší kořenový systém a potřebují málo péče. Kromě toho potřebují
pouze 4 až 5cm vrstvu substrátu a dosahují výšky méně než 10 cm.
Rozchodníkový
koberec (Foto © Zafido)
Jak patrno, v obou případech je nezbytné nejen tratě
zatravnit, ale
zatravněné plochy také řádně a pravidelně udržovat. S tím je třeba vždy
počítat v projektech zatravňování rekonstruovaných tratí nebo budování
nových tratí se zatravněnými úseky.
Projekt zatravnění
tramvajových kolejí v Ostravě
DPO na Výškovické ulici rekonstruoval od loňského září
tramvajovou trať
ve dvou na sebe navazujících úsecích: od křižovatky s ulicí Svornosti
po křižovatku s ulicí Čujkovovou a od křižovatky s ulicí Čujkovova po
křižovatku s ulicí Pavlovovou. Celkově šlo o dvojkolejný úsek dlouhý
983 m.
Původní klasické kolejnice upevněné pražci ve štěrkovém
podloží
nahradila pevná jízdní dráha, kdy jsou kolejnice usazeny na monolitický
betonový rošt, který zajišťuje trvalejší stabilitu vozu. Toto v ČR
unikátní řešení vytváří navíc i vhodnější podmínky pro zazelenění. V
kombinaci s antivibračními prvky je pak díky tomu zajištěna nižší
hlučnost provozu. Pevná jízdní dráha má i mnohonásobně delší životnost
a prodlouží cyklus mezi opravami.
Tramvajový pás na Výškovické ulici bude osazen
vegetačním krytem z
předpěstovaných travních koberců. DPO předpokládá, že v kombinaci s
moderně zrekonstruovanou tratí tak zajistí nejen místním obyvatelům až
o 4 decibely tišší provoz tramvají.
Modernizace stála 125 mil. Kč. 85 % nákladů je hrazeno z
fondu OPD
(Operační program doprava) EU, zbytek prostředků jde z rozpočtu DPO.
Zatravňování
rekonstruovaných kolejí v Ostravě (Foto © DPO)
Nová tramvajová trať v
Praze
Nová 1 km dlouhá tramvajová trať povede ze smyčky
Sídliště Barrandov do
Holyně. Jedná se o 1. etapu nové tratě Sídliště Barrandov – Holyně –
Slivenec. Její výstavba potrvá 10 měsíců a budou na ní dva páry
zastávek: Kaskády a Holyně.
Kolejový svršek bude vybaven antivibrační rohoží a až po
zastávku
Kaskády bude zatravněn. Trať v oblasti samotné zastávky bude
vydlážděna. DPP toto provedení zvolil kvůli maximální ochraně místních
obyvatel před hlukem a vibracemi. Zatravnění kolejového svršku vnímá
DPP jako městotvorný faktor s tím, že přispěje nejen ke zvýšení
estetické hodnoty oblasti, ale také ke zlepšení místních klimatických
podmínek. Stavba tramvajové tratě bude v této oblasti probíhat současně
s výstavbou nové městské čtvrti.
Zahájení stavby
Barrandov – Holyně (Foto © DPP)
Od zastávky Kaskády až po zastávku Holyně bude mít nová
tramvajová trať
otevřený kolejový svršek. Asfaltový povrch bude pouze na přejezdech.
Předpokládané celkové náklady výstavby činí 169 milionů
Kč. Podobně
jako v Ostravě pokryje 85 % uznatelných nákladů dotace Evropské unie,
Evropských strukturálních a investičních fondů z Operačního programu
Doprava 2.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto viz
popisky
fotografií
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
24.6.2021 Australská
železniční asociace (ARA) publikovala v dubnu
2021 zajímavou zprávu zvanou The Renaissance of Light Rail (renesance
lehkých železnic). Světová odborná veřejnost s ní byla seznámena v
červnu 2021. Na základě zkušeností z celého světa vyzdvihuje zpráva
přínos rozvíjejících se lehkých železnic tramvajového typu a zároveň
varuje před medializovanými technickými výstřelky souhrnně označovanými
jako „tramvaj bez kolejí“. Z této zprávy zde vybíráme některé zajímavé
informace.
Celý
článek zde
28.5.2021 Videozáznamy
našich přednášek ke smart city jsou nyní shromážděny na jednom místě v
samostatné rubrice.
24.5.2021
Naše brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již
od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v
praxi. Velmi
nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život
v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a
dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme
příjemné počtení a spoustu inspirace.
18.5.2021
Dne 18. května 2021 proběhl další ročník již
tradiční konference
pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services. Vzhledem k protiepidemickým
opatřením proběhla konference tentokrát jako online studio, kdy před
kamerou vystoupili zúčastnění odborníci, které na YouTube v přímém
přenosu sledovala stovka zástupců municipalit, městských služeb a
dalších relevantních institucí.
Celý článek s
prezentacemi a videozáznamem konference zde
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Fotoreportáže z našich smart měst a
obcí
V
létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných
strategií českých smart měst, obcí a regionů.
Podívejte se:
Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ jsou
zaměřeny především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde