O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Turínské metro: systém CBTC bude fungovat na „konkurenčních“ vlacích14.2.2022 Řídicí a zabezpečovací systém CBTC představuje vrcholnou technologii pro automatizaci vlaků na městských rychlodráhách. Tento systém dodávají světoví výrobci, kteří zároveň dodávají vlakové soupravy pro tyto dráhy. Vzhledem ke standardizaci CBTC však nehrozí tzv. uzamčení zákazníka – tímto systémem mohou být automatizovány i vlaky konkurenčních výrobců. Příkladem je projekt automatizace metra v italském Turíně, který byl odborné veřejnosti představen v únoru 2022. O CBTC Pro technologii CBTC (communication based train control neboli řízení vlaku založené na komunikaci) jsou charakteristické • nezávislost na pevných traťových úsecích, čili používání tzv. pohyblivého bloku, • vysokokapacitní obousměrná komunikace dat mezi vlakem a traťovým zařízením, díky níž je velmi přesně určena poloha vlaku, • vykonávání životně důležitých funkcí vlakovými a traťovými procesory. Princip fungování systému CBTC lze pro názornost připodobnit k situaci, kdy strojvedoucí vlaku je nahrazen automatickým systémem, který tvoří: • vlakové zařízení („oči a ruce strojvedoucího“) nepřetržitě hlásí řídicímu centru svoji polohu a rychlost a zpětně přenáší jeho pokyny na motory a brzdy vlaku, • řídicí centrum skrze traťovou část („mozek strojvedoucího“) nepřetržitě vyhodnocuje hlášení vlaků a vydává každému z nich pokyny k rozjezdu, udržení rychlosti nebo zastavení. Co se přitom rozumí nezávislostí na pevných traťových úsecích: Řídicí centrum CBTC tvoří několik počítačů, které řídí vlaky na přidělených částech sítě a přitom se navzájem kontrolují. Jakmile řídicí počítač dostane od vlaku hlášení o jeho poloze, rychlosti a směru, porovná toto hlášení s hlášeními ostatních vlaků a s informacemi o trati včetně sklonů, povolených rychlostí a dalších potřebných parametrů. Na základě toho vypočítá bezpečný bod před vlakem, k němuž se vlak může přiblížit, a vydá mu tzv. povolení k pohybu. Je-li předchozí vlak v pohybu, „táhne“ za sebou i tento bezpečný bod – hranici povolení k pohybu. Tím se CBTC s pohyblivým blokem liší od klasického zabezpečení tratí. Při něm je rozdělena trať na pevné traťové úseky, do nichž smí vlak vjet, až když jsou bezpečně volné. Jak patrno, systém CBTC je koncipován tak, aby umožnil provoz vlaků zcela bez strojvedoucích. V takovém případě je vlak navíc vybaven kamerami a čidly vně i uvnitř vlaku, které detekují další možné překážky nebo nebezpečné situace. V konkrétních podmínkách mohou i vlaky s CBTC jezdit se strojvedoucími, kteří však pouze dohlížejí na provoz, případně zajišťují některé dílčí funkce (například otevírání a zavírání dveří). Základem standardizace systémů CBTC je norma (resp. skupina norem) IEEE 1474. Historie CBTC se začala psát v listopadu roku 1985 v kanadském Vancouveru. Tehdy byl zahájen provoz automatické městské rychlodráhy SkyTrain. CBTC SelTrac (původně produkt společnosti Alcatel, který se přes dvě akvizice dostal až pod koncern Hitachi byl zvolen také pro první evropský systém vlaků bez řidiče, londýnskou Docklands Light Railway (DLR). Ta byla uvedena do provozu v roce 1987 a technologie SelTrac zde byla instalována v roce 1994. Od té doby se délka tratí městských rychlodrah automatizovaných tímto systémem rozrostla na více než 700 km a představuje více než dvě třetiny všech automatizovaných tratí. Se zabezpečením technologií CBTC počítá i nová linka D pražského metra.
Projekt v Turíně V Turíně funguje od roku 2007 jedna linka metra dlouhá 15,1 km s 23 stanicemi (viz foto). Linka je obsluhovaná celkem 46 soupravami vlaků na pneumatikách typu VAL 208 od skupiny Siemens, mimo jiné také dodavatele technologie CBTC v různých světových metropolích. Ve výstavbě je nyní 3,4km prodloužení této linky. V rámci smlouvy, kterou uzavřel provozovatel městské infrastruktury Infra.To začátkem února 2020, dodá francouzská skupina Alstom technologii CBTC s plně automatickým provozem pro vlaky, tratě a nově budované depo. Součástí smlouvy s Alstomem je také dodávka dalších čtyř nových vlakových souprav typu Metropolis (viz foto) s opcí na dalších dvanáct souprav. Rozpočet celé této dodávky na klíč je 156 mil. EUR, tedy cca 4 mld. Kč. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © DVV Media International a Alstom Další informace zde a také zde
Glasgow Subway: nejužší metro světa úspěšně pokračuje v rekonstrukci a konverzi na bezobslužný provoz s CBTC
Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Fotoreportáže z našich smart měst a obcí
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |