|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Elektrobusy Rampini a projekt LIFE3H: první italský palivočlánkový autobus bude provozován ve vodíkovém údolí Přístav Civitavecchia.Společnost Rampini, italský výrobce vozidel a také hlavní partner tohoto desátého ročníku naší konference Elektrické autobusy pro město X, je v České republice znám zejména jako dodavatel elektrických midibusů s pantografovým průběžným dobíjením pro vídeňského dopravce Wiener Linien; jeden zde byl testovaný v letech 2013-14. Od té doby se portfolio elektrických autobusů tohoto výrobce významně rozšířilo. Nejnovějším produktem, který je nyní v procesu vývoje, je palivočlánkový midibus Hydron, který bude mít svoji premiéru v tzv. vodíkovém údolí Přístav Civitavecchia.
Trocha historie elektrobusů Rampini V roce 2010 vyrobila společnost Rampini z italské Umbrie svůj první elektrobus E80 – osmimetrový městský elektrický midibus pro přepravu 48 cestujících vybavený 200kWh bateriemi nabíjenými ze zásuvky, dávajícími vozidlu dojezd na jedno nabití cca 190 km. Byl to vůbec první italský elektrobus (na úvodní fotografii vpravo). Později se k němu přidal typ E60, šestimetrový elektrobus určený do města (na úvodní fotografii vlevo), mimo jiné vystavený v Praze u příležitosti výše zmíněné konference. Pojme 35 cestujících a jedno nabití vystačí na cca 120 km nebo 10 hodin provozu. Je velmi snadno ovladatelný, což spolu s maximální hmotností pouhých 8,8 t může být důležitou výhodou pro provoz v historických centrech měst. Veškerá elektrická trakční výzbroj u obou uvedených typů, využívající lithium-feritové bateriové články, byla zkonstruována a vyrobena firmou Rampini, včetně systému bateriového managementu (BMS) zahrnujícího řízení a monitorování jednotlivých bateriových článků s aktivním balancováním a automatické vytápění. Důležitým milníkem pro společnost Rampini se stal rok 2018. Tehdy zastavila výrobu dieselových dopravních prostředků pro veřejnou dopravu a zaměřila se na elektrické autobusy. To vedlo k významným organizačním změnám: Veškeré výrobní linky byly reorganizovány (viz foto níže) a posíleny byly zdroje určené pro výzkum a vývoj.
Proces vývoje u společnosti Rampini se nezastavuje. V současné době připravuje Rampini Hydron, osmimetrový elektrobus s palivočlánkovým prodlužovačem vzdálenosti. Spolu s ním je připravována i nová verze 8m elektrobusu, která bude hotova na konci roku 2021. První provozní nasazení Hydronu bude v tzv. Vodíkovém údolí Přístav Civitavecchia jakožto součást projektu LIFE3H. Co je to vodíkové údolí? Vodíkovým údolím (anglicky Hydrogen Valley) se v terminologii evropských vodíkových a palivočlánkových projektů nazývá realizace těchto technologií ve vymezené, geografickém území, zahrnující významnou část vodíkového hodnototvorného řetězce. Ten začíná výrobou vodíku, pokračuje jeho skladováním a dopravou ke koncovým uživatelům. Tři takováto vodíková údolí budou součástí také výše zmíněného projektu LIFE3H. Projekt LIFE3H Cílem projektu LIFE3H je založit, předvést a využívat tři vodíková údolí s palivočlánkovými autobusy plněnými přebytečným vodíkem z místní průmyslové výroby, čímž se uzavře lokální hospodářský okruh. Úspěšné splnění tohoto cíle může znamenat výzvu pro dosažení čistoty vodíků 99,99 %, nezbytné pro bezchybné fungování palivových článků v autobusech, při použití odpadního vodíku z průmyslu. Projekt bude demonstrovat nová řešení pro dopravu, která zlepší kvalitu ovzduší, sníží emise, usnadní mobilitu, hospodářský růst a ekologickou udržitelnost a zároveň bude chránit lidi, architekturu i přírodní oblasti. V rámci projektu vznikají tři vodíková údolí.
Druhým je přístav Civitavecchia (viz foto vpravo) s milióny turistů ročně a historickým přístavem. Třetím je horská oblast Altopiano delle Rocche v italských Apeninách s lyžařskými areály a částí přírodního parku Sirente Velino. Jak zmíněno v úvodu tohoto článku, dva palivočlánkové autobusy Hydron budou provozovány ve vodíkovém údolí Přístav Civitavecchia. Specifickými cíli projektu LIFE3H jsou: • vybudovat první tři italská vodíková údolí, která budou sloužit jako základ jednoho transregionálního vodíkového údolí, • vyvinout praktický a zároveň udržitelný druh místní silniční veřejné dopravy, • implementovat integrovanou místní politiku a regulační rámec pro široké využití vodíkových plnicích stanic a palivočlánkových vozidel, • posílit cirkulární ekonomiku skrze skladování a využívání odpadního vodíku z místního průmyslu, jako je výroba oceli nebo sody, • vytvořit standardní systém chytrého řízení udržitelné mobility, • vyvinout implementační strategii vodíkového údolí, umožňující jeho rozšíření a replikování v jiných oblastech, • zvýšit obecné povědomí a zlepšit politickou vůli ohledně udržitelné mobility, vodíkové bezpečnosti a kvality ovzduší v oblastech s kulturním dědictvím. Projekt LIFE3H je koordinován regionem Abruzzo v partnerství s vyváženým společenstvím veřejných orgánů, výzkumných institucí, průmyslových partnerů a konzultačních firem. Účastníky projektu LIFE3H jsou tedy následující organizace: Regione Abruzzo (koordinátor), Società Chimica Bussi Spa, CITRAMS - University of L'Aquila, Autorità di Sistema Portuale del Mar Tirreno Centro Settentrionale, Port Mobility S.p.A., Rampini Carlo Spa, Snam 4 Mobility spa, Comune di Terni, Società Unica Abruzzese di Trasporto (TUA) S.p.A: Unipersonale, UNeed.IT Srl, Università degli Studi di Perugia a Università degli Studi Guglielmo Marconi. Celkový rozpočet projektu činí 6 339 853 € (cca 162 mil. Kč), z čehož 2 978 671 € (cca 76 mil. Kč) je spolufinancováno z evropského programu LIFE 2020. Projekt LIFE3H byl zahájen v září 2021 a potrvá čtyři roky. Francesca Bertini, Rampini Carlo S.p.A. a redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Rampini Carlo S.p.A. and CivitavecchiaPort.org
Vyšla brožura „Elektrické autobusy pro město X“
Nárůst vozidlových parků, standardizace a diverzifikace produktů a služeb: zpráva z jubilejní, desáté konference Elektrické autobusy pro město
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeChytré technologie, řešení problémů suburbanizace i Parkinsonovy zákonyZpráva z konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio
Celý článek s prezentacemi a videozáznamem konference zde Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Fotoreportáže z našich smart měst a obcí
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |