O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Veřejně soukromému partnerství se v ČR daří: Projekt PPP na dálnici D4 získal prestižní ocenění13.1.2022 Projekt výstavby a provozu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem se má stát prvním úspěšným dálničním PPP projektem (tzv. Public Private Partnership) v České republice, na kterém se podílí jak veřejný, tak soukromý sektor. První úspěch zaznamenal tento projekt již na začátku ledna 2022: Získal prestižní ocenění za nejlepší evropský PPP projekt roku 2021. Mezinárodní ocenění bylo vyhlášeno na konci roku v renomované ročence Project Finance International (PFI), která již 25 let celosvětově monitoruje nejvýznamnější transakce v oblasti projektového financování dopravních staveb, infrastruktury a energetiky.
Veřejně soukromé partnerství – PPP Veřejně soukromé partnerství (PPP) představuje veřejnou službu, která je financována a provozována prostřednictvím partnerství mezi veřejnou organizací a jedním nebo několika soukromými společnostmi. Projekt PPP tedy zpravidla zahrnuje investiční fázi, kdy je zařízení pro veřejnou službu (například automatické metro, dálnice nebo veřejné osvětlení) navrhováno, vyráběno, stavěno a instalováno a následně zprovozněno, a provozní fázi, kdy je zařízení provozováno a udržováno. U některých forem PPP poskytuje potřebný kapitál soukromý investor na základě smlouvy s veřejným zadavatelem. Tento soukromý investor – koncesionář – pak na základě koncesní smlouvy dále zajišťuje požadovanou veřejnou službu. Jeho investici veřejný zadavatel postupně splácí platbami za tuto službu zohledňujícími i její kvalitu (například u veřejného osvětlení), případně udělí soukromému partnerovi právo inkasovat platby za poskytování služby přímo od uživatelů (například u automatického metra, kde je koncesionář zároveň provozovatelem). Výše plateb koncesionáři je nastavena tak, aby se koncesionáři během stanovené doby trvání koncesní smlouvy vrátila jeho investice i s přiměřeným ziskem – hovoříme zde o platebním mechanismu koncese. Základem platebního mechanismu jsou buď tržby od uživatelů, nebo (častěji) poplatky za dostupnost služby, tedy například sjízdnost pruhů dálnice v určité délce po určitou dobu. Má-li být platební mechanismus účinný, musí zohledňovat požadovanou kvalitu dodávaných služeb a trestat její nedodržení. Další podrobnosti k veřejně soukromým partnerstvím a podmínkám jejich úspěchu popisuje naše nápověda k článkům zde. Projekt PPP na dálnici D4 Rekonstrukci stávajících a výstavbu nových úseků D4 a I/20 v celkové délce 48 kilometrů mezi Příbramí a Pískem zajistí francouzský koncesionář Via Salis s.r.o. (dříve DIVia D4 s.r.o.), který bude následně dálnici po dobu 25 let i provozovat. Financování výstavby je zajištěno kombinací zdrojů koncesionáře a externího financování. Měsíční platby státu koncesionáři započnou až po úspěšném uvedení dálnice do provozu a budou odrážet kvalitu dálnice, resp. její dostupnost. Již od jara 2021 probíhají na trase budoucí dálnice D4 rozsáhlé přípravné práce a od léta 2021 koncesionář provozuje a udržuje stávající úseky. Na přípravě projektu se vedle zástupců České republiky podílela Česká spořitelna v roli finančního poradce, advokátní kancelář White & Case jako právní poradce a Siebert + Talaš v roli technického poradce. Pro úspěšnost PPP projektu je klíčové jasné nastavení podmínek od samotného začátku. Podmínky PPP projektu musí být vyvážené pro obě strany. U projektu D4 je jedním z klíčových parametrů princip plateb ze strany státu. Ty započnou až po úspěšném uvedení dálnice do provozu a budou vycházet nikoliv z počtu automobilů, které úsekem projedou, ale z celkové dostupnosti a kvality dálnice. Bude-li zhoršena kvalita dálnice, bude koncesionář Via Salis financovat nejen samotnou rekonstrukci, ale také se mu sníží měsíční platby od státu. Tento mechanismus bude motivovat koncesionáře k udržování vozovky v bezvadném stavu, včetně co nejrychlejšího provedení oprav, bude-li to nutné. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © MD ČR ![]() Příbram dostává efektivní veřejné osvětlení
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeChytré technologie, řešení problémů suburbanizace i Parkinsonovy zákonyZpráva z konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio
Celý článek s prezentacemi a videozáznamem konference zde Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Fotoreportáže z našich smart měst a obcí
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |