|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Bateriové a palivočlánkové elektrobusy Solaris – příklad rostoucí diverzity nabídky a velikosti dodávek v Evropě24.4.2023 S rostoucím tlakem na snižování klimatických dopadů veřejné dopravy rostou i velikosti dodávek elektrických autobusů, a to jak bateriových, tak palivočlánkových. Charakterizují to dvě dosud nejrozsáhlejší dodávky polského výrobce Solaris Bus & Coach, pro norské Oslo a německý Rostock. Projekt pro Oslo V dubnu 2023 skončila dosud největší dodávka elektrobusů Solaris, a to pro norského dopravce Unibuss AS. Jedná se o 183 kloubových autobusů Solaris Urbino 18.75 electric (viz foto níže), určených pro nejfrekventovanější linky v Oslo.
Karoserie vozidla prodloužená o 75 cm nad standardní délku kloubových autobusů Solaris umožní zachovat celkovou kapacitu 138 cestujících, z toho 41 sedících, i při umístění tří volných prostor pro kočárky a vozíčkáře.
Tento elektrobus bude poháněný centrálním elektromotorem o výkonu 240 kW a předpokládá se jeho dobíjení ze zásuvky CCS. Pro tento provozní režim slouží trakční baterie o celkové kapacitě 520 kWh. Pro nevlídné skandinávské povětrnostní podmínky má tento elektrobus některé další důležité doplňky. Patří k nim například dodatečná tepelná izolace stěn, stropu a podvozku kolem kol, dvojité zasklení bočních oken a topné podložky v nástupních prostorách. Na kola lze v případě potřeby navléknout sněhové řetězy.
Hodnota celé investice podle smlouvy uzavřené v lednu 2022 činí cca 100 mil. EUR, což by nyní v přepočtu odpovídalo ceně jednoho vozidla cca 13 mil. Kč. Projekt pro Rostock S německým dopravcem Rebus Regionalbus, zajišťujícím veřejnou dopravu v Rostockém regionu, uzavřel Solaris v dubnu 2023 smlouvu na svoji dosud největší dodávku palivočlánkových autobusů. Z celkem 52 objednaných vozidel bude 47 standardních 12metrových a 5 kloubových 18metrových (viz foto níže). Všechna vozidla by měla být dodána do konce roku 2024.
Palivočlánkový autobus Solaris Urbino 12 hydrogen (viz foto výše) pojme více než 80 cestujících. K jeho pohonu ve verzi pro Rostock slouží 160kW centrální elektromotor. Hlavním zdrojem energie je kompaktní 70kW palivočlánková jednotka od kanadského výrobce Ballard, doplněná trakčními bateriemi. Trakční baterie jsou průběžně dobíjeny palivočlánkovou jednotkou a rekuperací při brzdění. V případě potřeby je lze dobít i ze zásuvky. Odpadní teplo z palivových článků je využito k vytápění interiéru pomocí tepelného čerpadla s oxidem uhličitým. Vodík je uložen v pěti nádržích na střeše autobusu po 312 litrech (celkem tedy 1560 l), které pojmou 36,8 kg plynného vodíku o tlaku 35,5 MPa. Tato pohonná jednotka zajistí autobusu dojezd na jedno naplnění nádrží vodíkem až 350 km. Kloubový palivočlánkový autobus Solaris Urbino 18 hydrogen (viz foto níže) pojme až 140 cestujících. K jeho pohonu ve verzi pro Rostock slouží 240kW centrální elektromotor.
Hlavním zdrojem energie je 100kW palivový článek, který dodává setrvalý výkon. Jako vyrovnávací zdroj slouží 60kWh trakční baterie, které lze dobít i nezávisle ze zásuvky. Nádrže o celkové kapacitě 51,2 kg vodíku umožňují dojezd až 350 km na jedno naplnění, které trvá 20 minut. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Solaris Bus & Coach Další informace zde a také zde Přečtěte si také: Při přechodu k plné elektrifikaci Praha důvěřuje hybridům: až 140 kloubových diesel-hybridních autobusů Iveco pro hlavní město13.4.2023 Vítězem veřejné zakázky Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup nových kloubových hybridních autobusů se v polovině dubna 2023 stala společnost Iveco Czech Republic ze skupiny Iveco Group s vozidlem Iveco Urbanway Hybrid 18M (viz vizualizace na obrázku). DPP s vítězem tendru uzavřel rámcovou smlouvu, která mu v následujících pěti letech umožní nakoupit až 140 vozidel tohoto typu. Nabíjecí uzel Valchařská: Ostrava rozvíjí standardizované rychlodobíjení elektrobusů a elektrifikaci autobusového parku po svazcích linek 3.4.2023 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je nejen českým průkopníkem v oboru elektrobusů, má také největší síť elektrobusů v Česku. 26 elektrobusů s průběžným nabíjením, které má již DPO ve své flotile, se dosud nabíjelo na Hranečníku a ve Svinově. Na konci března 2023 k nim přibyly další, a to přímo v samém centru města v ulici Valchařská. Moderní technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII 22.3.2023 Dne 21. března 2023 proběhl, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER 2023 další, již osmý, ročník tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Konference o 90 účastnících, převážně z municipalit a městských služeb, se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního města Brna. K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci. Brožura Příběhy chytrých pomocníků Naše brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi. Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady praktického využití moderních technologií ve městech. Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeŽivá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství22.4.2021 Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita ve smart city“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Elektromobilita jako součást konceptu inteligentních měst vytváří příležitost k efektivnímu využívání osobních a užitkových elektromobilů pro ozdravění prostředí ve městech a regionech. Zároveň otevírá možnosti spolufinancování z evropských zdrojů pro příslušně zaměřené projekty. Konference Efektivní elektromobilita ve smart city se těmito tématy zabývá a je určena odborné veřejnosti z řad municipalit, městských služeb, průmyslu a ostatních organizací, správcům jejich vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto problematiku. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde Smart city – inteligentní město, město budoucnosti Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |