Město Gelsenkirchen
elektrifikuje svoz městského odpadu
26.4.2017 Využívání elektrických vozidel pro racionalizaci svozu městského odpadu
zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská města, například
Stavanger nebo
Stockholm. V
březnu 2017 se k nim připojilo také 260tisícové německé město
Gelsenkirchen v severním Porúří a jeho podnik městských služeb
Gelsendienste.
Vozidla pro Gelsendienste vyrobila firma StreetScooter, kterou v roce
2014 koupila skupina Deutsche Post DHL. Základem jejich konstrukce je
vozidlo StreetScooter WORK (viz foto). Dva tisíce těchto vozidel již
dnes skupina Deutsche Post DHL využívá pro
svoji potřebu. Je to elektrický užitkový automobil s pohonem přední
nápravy o nosnosti 650 kg nákladu a ložným prostorem o objemu 4 metry
krychlové. K pohonu slouží 30kW asynchronní elektromotor, spojený s
hnací nápravou přes jednostupňovou převodovku s diferenciálem.
Maximální rychlost vozidla (elektricky omezená) je 80 km/h. Jako
zásobník energie slouží lithium-iontové baterie o kapacitě 20,4 kWh,
které dávají vozidlu průměrný dojezd na jedno nabití 50 – 80 km.
Nabíjení probíhá ze zásuvky 230 V AC proudem max. 16 A. Doba nabíjení z
0 na 80 % činí podle výrobce 4,5 hodiny a z 0 na 100 % celkem 7 hodin.
Dvanáct těchto vozidel začalo využívat město Gelsenkirchen především ke
svozu papírového tříděného odpadu v centru města a přilehlém okolí.
Počet těchto vozidel v městských službách však může brzy vzrůst a
nezůstat jen u svozu odpadu. Záležet bude na výsledcích zkušebního
provozu. Zdá se tedy, že se naplňuje strategie Deutsche Post DHL
ohledně prodeje těchto praktických elektrických užitkových vozů třetím
stranám.
Tyto elektrické užitkové automobily ostatně nejsou jedinými
elektromobily v městských službách Gelsenkirchenu. Již od roku 2014
jsou zde využívány čtyři elektromobily VW e-up!, převážně pro kontrolní
jízdy po městě. K jejich nabíjení slouží solární zdroj v areálu podniku
Gelsendienste.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Stadt
Gelsenkirchen
Další informace zde a také zde

Přečtěte
si také:
Nizozemská pošta
používá užitkové elektromobily ze Slovenska
18.4.2017 K národním poštovním společnostem, využívajícím elektrické užitkové
vozy, jako například Německá pošta, se od března
2017 připojila také národní poštovní a zásilková služba v Nizozemí Post
NL. Pro doručování na ostrově Terschelling bude využívat elektrické
užitkové vozy pronajaté slovenskou společností Voltia (dříve Greenway):
Citroen Jumper přestavěný na elektrický pohon a dva Nissany eNV200
Maxi. Poštovní služby na tomto ostrově tak budou plně bezemisní.
Celý článek zde
10.3.2017 Město
Amsterodam je jedním z aktivních účastníků evropského projektu
elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V rámci
tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly
zásilková služba TNT a světoznámý
pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně
podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro
konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika
přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu
2017.
Celý článek zde
10.3.2017 Stockholm
je jedním z evropských smart cities zapojených
do
evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci
tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a
obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní
dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“
veřejným zadáváním
dopravních služeb přichází
Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy
využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro
svoz.
Smart city v
praxi:
vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho
zavádění v každodenním životě
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city
v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Projekt FREVUE:
zkušenosti Stockholmu s veřejným zadáváním služeb ekologické smluvní
dopravy
17.1.2017 Evropský
projekt FREVUE je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti. Jedním z účastnických měst je i Stockholm, jedno ze
švédských smart
cities.
Poznatky z tohoto projektu ukazují, že zavádění ekologických vozidel v
městské logistice je nejen záležitostí dostupné dopravní techniky, ale
také regulace dopravy a legislativy veřejných zakázek při zadávání
dopravních služeb pro město. Zkušenosti Stockholmu v této oblasti byly
proto v lednu 2017 publikovány v rámci projektu FREVUE jako „factsheet“
(volně přeloženo, metodický list) pod názvem „Environmental
requirements in procurement processes City of Stockholm“, tedy
„Ekologické požadavky v procesu veřejného zadávání města Stockholmu“.
Celý
článek zde
Město Stavanger:
chytrý svoz komunálního odpadu nejsou jen „chytré“ koše ve městě
30.11.2016 Na
workshopu k problematice smart city, organizovaném norským
velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se zúčastnili i
zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém inteligentního svozu
komunálního odpadu ve městě Stavanger v jihovýchodním Norsku. Tento
zajímavý příklad ukazuje, že systém inteligentního svozu odpadu ve
smart city nelze redukovat na pouhé „chytré koše na odpadky“, jak je to
někdy prezentováno dodavateli příslušných technologií. Jinými slovy,
udělat z „tradičního“ řešení „chytré“ řešení neznamená doplnit staré
technologie a staré postupy o moderní informační technologie, nýbrž je
zapotřebí změnit systém jako celek. Stavanger má 133 tisíc obyvatel.
Typickou obytnou budovou je čtyř- až
osmipatrový dům s 20 až 250 bytovými jednotkami. Stavanger tedy není
nepodobný řadě českých měst. Před změnami v odpadovém hospodářství byly
tyto bytové domy obklopeny hradbou kontejnerů na odpad, podobně jako v
mnoha českých městech. Od roku 2005 se začalo se změnami Celý
článek zde
30.10.2015 Rakouský Graz
(neboli
Štýrský Hradec) je se svými 267 tisíci obyvatel po Vídni druhým
největším městem Rakouska a stejně jako Vídeň
se hlásí ke konceptu smart city.
Logistická firma GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem
Graz v této souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015
iniciativu s názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení
provozu nové elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou
společností GreenWay Operator. Celý článek zde
Projekt FREVUE: TNT
rozváží zásilky v Amsterodamu a Rotterdamu užitkovými elektromobily
16.7.2015 V rámci
evropského projektu FREVUE nasadila koncem června
2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou službu v
Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t užitkových vozů
eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro Rotterdam. Tato
vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž ročně uspoří 24
tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2
ekvivalentu. Celý
článek zde