|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
MEVO: trojměstí Gdańsk - Gdynia – Sopot má největší e-bikesharing v Evropě7.5.2019 Polsko se svým převážně plochým terénem je zemí přímo předurčenou rozvoji cyklistiky, služby sdílených bicyklů (bikesharing) nevyjímaje. Důkazem je mimo jiné varšavský bikesharing firmy Venturilo. Od března 2019 má Polsko také největší – nebo jeden z největších – systémů sdílených elektrokol (e-bikesharing) v Evropě. Nachází se v trojměstí, Gdańsk – Gdynia – Sopot při pobřeží Baltu. Trojměstí Gdańsk – Gdynia – Sopot pokrývá metropolitní oblast kolem uvedených měst včetně malých měst v jejich blízkosti, jako Tczew, Puck, Reda, Kartuzy, Sierakowice, Somonino, Stężyca, Władysławowo, Żukowo, Pruszcz Gdański a Rumia. Tato oblast se rozkládá na ploše více než 400 čtverečních kilometrů a žije zde kolem 750 tisíc obyvatel. Sdílená elektrokola systému MEVO je možné vyzvednout na kterémkoli z 660 stanovišť rozmístěných v šesti městech v uvedené metropolitní oblasti. Za pronájem a vrácení elektrokol v rámci této sítě stanovišť se neúčtují žádné jednorázové poplatky. Mimo uvedená stanoviště lze vrátit bicykl kdekoli uvnitř administrativních hranic města, kde bylo vypůjčeno. Uživatel v takovém případě zaplatí jednorázový poplatek 3 zloté, tedy v přepočtu cca 18 Kč. Podmínkou je, aby byl bicykl odstaven na veřejném prostranství a nepřekážel ostatním. Pokud si cyklista vyzvedne bicykl mimo síť stanovišť a vrátí jej na jednom z nich, získá bonus 2 zloté (cca 12 Kč). Cena za použití bez předplatného činí 0,10 zlotý (cca 0,6 Kč) za minutu. Stálým uživatelům se nabízí i roční předplatné za 10 zlotých (cca 60 Kč) a roční předplatné za 100 zlotých (cca 600 Kč). Držitelé předplatného mohou používat bicykl prvních 90 minut zdarma a za 0,05 zlotého (cca 0,3 Kč) za každou další minutu. Rezervace a používání elektrokol systému MEVO je podpořena internetovou stránkou projektu a příslušnou aplikací pro smartphony. Zde je možné mimo jiné zjistit i stav baterií půjčovaného elektrokola, aby byl dostatečný pro zamýšlenou jízdu. MEVO začíná s celkovým počtem 1 224 elektrokol. Plánuje se však nárůst tohoto počtu na cílový počet 4 080. Předstihne tím Madrid, který se svými dvěma tisíci elektrokol drží současné evropské prvenství, a předstihuje již nyní evropskou dvojku – Barcelonu s tisícem sdílených elektrokol. MEVO je také jeden z prvních bikesharingových systémů v Polsku nabízející sdílené bicykly po celý rok (obvykle podobné systémy fungují pouze od jara do podzimu, s ohledem na klimatické podmínky, jako např. bikesharing ve slovenské Nitře). Pouze vzhledem k nižší poptávce nebude v zimním období nabízen veškerý uvedený park bicyklů. Projekt MEVO je spolufinancován z Evropského fondu regionálního rozvoje v rámci Regionálního rozvojového programu Pomořského vojvodství (kraje). Stránky systému MEVO v angličtině jsou k dispozici zde: https://rowermevo.pl/en/ redakce Smartcityvpraxi.cz Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Přečtěte si také:Kudy na mikromobilitu: příručka americké National League of Cities (NLC) užitečná i pro Česko3.5.2019 Mikromobilita, tedy služba sdílených bicyklů a koloběžek, je považována za důležitou součást čisté městské mobility. Zároveň se však stává noční můrou mnoha světových měst, Prahu nevyjímaje. Zkušenosti a doporučení k mikromobilitě shrnuje příručka „Micromobility in Cities: A History and Policy Overview“ (Mikromobilita ve městech: přehled historie a politiky“), vydaná v dubnu 2019 americkou Národní ligou měst (National League of Cities – NLC), sdružující 19 tisíc amerických měst různé velikosti s celkem 218 milióny obyvatel. Ačkoli americké poměry jsou v mnoha ohledech odlišné od těch českých, základní myšlenky a principy příručky lze považovat za přínosné i v našich domácích podmínkách. Mobility hubs: město Leuven podporuje multimodalitu1.2.2019 Čistá městská mobilita, to zdaleka nejsou jen „alternativní“ pohony automobilů ve městě. Znamená to celkovou koncepci městské mobility podporující používání více druhů dopravy na cestě od východiska k cíli, včetně významného podílu hromadné dopravy. Města se snaží takto vyváženou mobilitu podporovat různým způsobem. O zajímavém počinu zvaném „mobility hubs“, tedy centra, či uzly mobility, ve stotisícovém belgickém městě Leuven byla odborná veřejnost informována v lednu 2019. E-komerce: hrozba i výzva městské mobilitě a přístup města Bruselu25.1.2019 Jak konstatují mj. poznatky z evropského projektu ASSURED, mnohem větší hrozbou pro městskou mobilitu, než je individuální osobní doprava, se stále více stává městská nákladní doprava. Může za to zejména fenomén e-komerce, tedy prudký rozvoj internetového obchodu. Jeho důsledkem jsou rostoucí počty dodávkových automobilů zaplavujících městské ulice při navzájem nekoordinovaných rozvážkách zboží. Tento fenomén již nějaký čas zaznamenává také město Brusel a v lednu 2019 seznámilo odbornou veřejnost se svým přístupem k jeho řešení. Vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“18.3.2019 U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a průmyslu i o marketingovém řízení. Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeSmart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde Smart city – inteligentní město, město budoucnosti Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |