Přečtěte si: Moderní technologie v elektrické dopravě: zpráva z konference

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Volvo a ABB elektrifikují veřejnou dopravu v göteborgské aglomeraci

12.2.2020 Jak byli naši čtenáři již dříve informováni, v listopadu 2019 objednala dopravní skupina Transdev rekordních 157 kloubových elektrobusů Volvo pro přepravu cestujících v göteborgské aglomeraci. V lednu 2020 byly zveřejněny další podrobnosti tohoto rozsáhlého projektu elektrifikace městské dopravy, v němž hrají důležitou roli také nabíjecí stanice od skupiny ABB.

Kloubový elektrobus Volvo

Osmnáctimetrový kloubový elektrobus 7900 Volvo Electric Articulated pro 150 cestujících pohání dva elektromotory o maximálním výkonu 2× 200 kW opatřenými dvoustupňovou převodovkou. S tuto výbavou si elektrobus poradí i s rozjezdem do 20 ° (tedy 36 %) stoupání v plně naloženém stavu.

Energie je uložena v lithium-iontových trakčních bateriích, jejichž kapacita je u tohoto typu nabízena ve dvou variantách, 200 kWh nebo 250 kWh. Předpokládá se pomalé nabíjení v depu ze zásuvky standardu CCS/Combo2 výkonem 150 kW a průběžné dobíjení na lince výkony až 450 kW reverzní pantografovou konzolí standardu OppCharge.

Dopravce Transdev bude tyto elektrobusy provozovat na linkách v Göteborgu včetně měst Mölndal a Partille na jeho předměstí. Elektrobusy doplní během roku 2020 již dříve provozované elektrické autobusy Volvo v Göteborgu (viz např. náš článek o göteborgském projektu a jeho přesazích do chytrého bydlení). Od prosince 2020 tak vyjede na göteborgské linky celkem 220 těchto bezemisních autobusů.

Nabíjecí stanice ABB

Než budou tyto elektrobusy uvedeny do pravidelného provozu, bude ve druhé polovině roku 2020 instalováno ve zdejších ulicích celkem 19 nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení od ABB typu Panto Down (viz foto), založených na evropském standardu OppCharge (průkopníkem tohoto standardu v ČR je Dopravní podnik Ostrava). Další dvě tyto stanice k nim podle plánu přibydou v budoucnu.

Elektrobusy budou nabíjeny po dobu cca 3 – 6 minut.

ABB dodá kompletní řešení zahrnující jak nabíjecí stojany, tak všechno nutné energetické zařízení pro připojení k veřejné energetické síti, uložené v kompaktních kabinetech, řešených modulárně po 150 kW.

Dobíjecí stanice jsou vybaveny systémem, který umožňuje její dálkové monitorování, řízení, diagnostiku a aktualizaci softwaru. Lze tedy průběžně sledovat proces nabíjení a rychle reagovat v případě problému, tak aby případné prostoje byly minimální. To významně přispívá k vysoce efektivnímu provozu, který je v rozvinutých tržních ekonomikách pro dopravce imperativem (na rozdíl od „českého dotačního socialismu“ – viz příklad českobudějovických elektrobusů).

Souhrnné informace o řešeních společností Volvo a ABB pro městskou mobilitu jsou k dispozici v jejich prezentacích na konferenci Elektrické autobusy pro město, pořádané pravidelně provozovateli našeho portálu.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © ABB

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Problém jménem hluk z dopravy a řešení jménem elektrický autobus

5.2.2020 Zní to dramaticky, ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k předčasným úmrtím. Není tudíž divu, že ve městech je hluk z dopravy ekologickým problémem číslo dva, hned za emisemi. Jeho řešením se vážně a systematicky zabývá také skupina Volvo se svojí dlouholetou historií výroby autobusů, která je dnes úspěšným dodavatelem elektrických bateriových a hybridních autobusů pro zdravý městský provoz.

Celý článek zde

Zkušební autonomní provoz elektrobusu Volvo v depu: další krok k zefektivnění elektrických autobusů

25.11.2019 Řidič, který nejede, nevydělává. Tato jednoduchá ekonomická logika vede mimo jiné k nasazení moderních technologií v dopravě, včetně autonomního provozu vozidel. Několik desetiletí se již uplatňuje u vlaků metra bez řidiče,  začíná však pronikat i do autobusové dopravy. Významným milníkem byla demonstrační ukázka autonomního pojíždění elektrobusu Volvo dopravní společnosti Keolis v jejích garážích nedaleko švédského Göteborgu v listopadu 2019. 

Celý článek zde

18 m nebo 18,7 m a inovativní obchodní model: Volvo představilo svůj sériový kloubový elektrobus

18.10.2019 S testováním kloubových 18,7m elektrobusů Volvo již byli čtenáři našeho portálu seznámeni. Jeho sériová verze byla Pod obchodním označením „Volvo 7900 Electric Articulated“ představena v říjnu 2019 na mezinárodním veletrhu Busworld v Bruselu.

Celý článek zde

Hluková a vibrační laboratoř Volvo vysvětluje: I městský hluk může zabíjet – elektrobusy jej pomáhají snižovat

18.9.2019 Zní to dramaticky, ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k předčasným úmrtím. Není proto divu, že v městech je hluk z dopravy ekologickým problémem číslo dva, hned za emisemi. Tímto problémem a jeho řešením se zabývá mimo jiné Hluková a vibrační laboratoř skupiny Volvo, mj. úspěšného dodavatele elektrických bateriových a hybridních autobusů (viz foto), která k němu začátkem září 2019 poskytla odborné veřejnosti svůj komentář. V tomto článku z něj vyjímáme některé zajímavé skutečnosti.

Celý článek zde

Vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“

18.3.2019 U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a průmyslu i o marketingovém řízení.

Celý článek zde


Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony

Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách.

Celý článek zde

Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě


Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. 

Více o knize zde

Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ jsou zaměřeny především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v naší rubrice Konference zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde

























http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php




















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services