|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Indukčně dobíjené elektrické midibusy v Milton Keynes: úspěšně od roku 201419.5.2017 V anglickém městě Milton Keynes bylo na linku MHD nasazeno během roku 2014 osm elektrických midibusů s průběžným indukčním dobíjením. Jak byla v květnu 2017 informována odborná veřejnost, park těchto elektrobusů od té doby spolehlivě slouží a týdně přepraví kolem 17 tisíc cestujících. Elektrobusy pro Milton Keynes (viz foto) vyrábí britský výrobce Wrightbus a jejich konstrukce je založena na standardním typu StreetLite, dodávaném v modelových variantách o délce 8,8–10,5 m. Indukční dobíjecí zařízení pro tyto elektrobusy dodává výrobce Conductix-Wampfler skrze svoji specializovanou dceřinou společnost. Tento systém s obchodní značkou IPT® je široce nabízen především pro průmyslové provozy. Není tedy primárně zaměřený na elektrobusy, jako například jeho mladší (a známější) konkurent Bombardier PRIMOVE. Nicméně již mnoho let úspěšně funguje například u midibusů v italském Turínu (viz studie „E-mobilita v MHD“) a elektrické dopravní prostředky jsou výrobcem sledovány jako nový trh. Elektrobusy v Milton Keynes jezdí po 24 km dlouhé lince vedoucí ze severu na jih města přes městské centrum. Na linku vyjíždějí elektrobusy plně nabité v 6 hodin ráno a vracejí se ve 23:30. Během 13minutového pobytu na konečné stanici stráví elektrobus 10 minut indukčním rychlonabíjením, při němž jsou trakční baterie opětovně dobíjeny výkonem 120 kW na cca 70 % své kapacity. Vlastní přenos energie probíhá mezi primární plošnou cívkou zabudovanou na nabíjecím místě pod povrchem vozovky a sekundární cívkou na vozidle, která se při dobíjení vysune na vzdálenost 4 cm od primární cívky. Během celodenního provozu najede každý z elektrobusů přes 300 km. Při návratu z linky nemívají elektrobusy v bateriích méně než 40 % energie. Přes noc jsou pomalu nabíjeny výkonem 20 kW. Toto pomalé nabíjení nevyžadovalo žádné dodatečné investice do rozvodných zařízení v depu. Životnost trakčních baterií byla původně plánována na dobu pěti let, ale prozatím se zdá, že bude mnohem delší. To zvyšuje celkovou ekonomiku provozu elektrobusů. Podobné zkušenosti ostatně mají i nejdéle provozované české elektrobusy SOR v Ostravě, které jezdí na linkách MHD již od roku 2010. Dosavadní pozitivní zkušenosti vedou město Milton Keynes k rozšíření provozu o dalších 11 elektrobusů, na něž byla přidělena státní dotace z Office for Low Emission Vehicles (OLEV) ve výši 1,6 mil. £ (50,6 mil. Kč) na elektrobusy plus 127,5 tis. £ (4 mil. Kč) na jejich infrastrukturu. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Eltis.org Přečtěte si také: OppCharge: Volvo a Heliox rozvíjejí evropský standard průběžného dobíjení elektrobusů21.4.2017 Systém standardizovaného průběžného dobíjení elektrobusů OppCharge, jehož evropskými průkopníky jsou především elektrotechnické skupiny ABB a Siemens, získává dalšího významného dodavatele. Ve švédském Göteborgu, kde jsou již instalovány nabíjecí stanice od společností Siemens a ABB, přibyla v dubnu 2017 další, tentokrát od nizozemského výrobce Heliox. Jeho partnerem v tomto projektu je výrobce autobusů Volvo. Nabíjecí stanice je instalována ve výzkumné a vývojové základně společnosti Volvo v Göteborgu. Nabíjecí stanice Heliox je zde schopná dodat nabíjecí výkon do 450 kW, v blízké budoucnosti až 600 kW. Tento společný projekt je prezentován jako začátek spolupráce uvedených dvou firem, aniž by se tím některá z nich jakkoli uzavírala vůči spolupráci s jinými výrobci. Norsko plánuje rozvoj elektrobusů, sází na standard OppCharge 6.4.2017 Norsko je jednou z evropských zemí, které aktivně rozvíjejí koncept smart city a čistou městskou mobilitu. Zároveň je to země s velmi proměnlivými klimatickými podmínkami, náročnými na spolehlivost používaných technologií. Smart city Oslo již provozuje park pěti palivočlánkových autobusů v rámci projektu CHIC. Nyní se k nim, jako první počin v oblasti bateriových elektrobusů, připojí také dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s průběžným dobíjením Siemens podle evropského standardu OppCharge. Dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric, na něž byla na konci března 2017 podepsána dodavatelská smlouva, budou dodány na podzim 2017. Provozovány budou na frekventované lince 74 městské dopravy v Oslo mezi čtvrtěmi Vika a Mortensrud. Celý článek zde Seminář Čistá mobilita v chytrém městě: česká města mají zájem o nová řešení 3.4.2017 V poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce. SmIndukční dobíjení elektrobusů Bombardier PRIMOVE: 500 tisíc km, 98% disponibilita infrastruktury 28.2.2017 Indukční nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů má mnohá úskalí a jednu nespornou výhodu: je takřka neviditelné. Proto je o něj stále zájem mezi evropskými městy, která chtějí provozovat elektrobusy bez estetického dopadu pylonů kontaktního průběžného nabíjení. Jednou z hlavních technologií, které se rozvíjejí na evropském trhu, je nabíjení typu Bombardier PRIMOVE, provozované nyní na elektrobusových linkách v šesti evropských městech. V únoru 2017 zaznamenala tato technologie důležitý milník: Park elektrobusů s tímto způsobem průběžného nabíjení najel v součtu půl miliónu kilometrů. Celý článek zdeProjekt ZeEUS ve Stockholmu: elektrické hybridy Volvo přešly z demonstračního projektu do rutinního provozu 24.2.2017 Evropský demonstrační projekt elektrických autobusů ZeEUS, do něhož je zapojena i Plzeň, má oficiálně skončit v dubnu 2017. Jako první ze zúčastněných měst ukončil tuto demonstrační fázi Stockholm. 8 elektrických hybridních (či plug-in hybridních) autobusů Volvo převzal od ledna 2017 do rutinního provozu plně ve své režii dopravce Keolis. Ve Stockholmu je nasazeno 8 dvanáctimetrových elektrických hybridních autobusů Volvo 7900 Electric Hybrid o přepravní kapacitě 71 cestujících. Těchto autobusů bude například v Belgii jezdit v rutinním provozu na podzim 2017 více než sto, provozovány jsou i v dalších zemích a městech. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě 7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |