Proměnlivé dveře pro
nástupištní stěny řeší různé vlaky metra na stejné lince
6.12.2019 Nástupištní stěny představují investičně náročný, ale zaručeně
spolehlivý způsob, jak nejen zabránit pádu osoby do kolejiště metra,
ale také, jak zabránit zastavení provozu při pádu věci. Zatímco tomu
prvnímu lze zamezit i například technologiemi na bázi senzorů, tomu
druhému zabrání jen skutečná fyzická zábrana v podobě pevné stěny s
dveřmi. Jak ale instalovat nástupištní stěnu tam, kde jezdí, nebo do
budoucna mohou jezdit, různé vlaky? Řešení předvedla začátkem prosince
2019 singapurská firma ST Engineering na veletrhu AusRAIL Plus v
australském Sydney.

Tímto řešením je nástupištní stěna s adaptabilními dveřmi. Ty mají
schopnost se nastavit vždy na míru vlaku, který se právě chystá
zastavit u nástupiště (viz foto). Poloha a rozteč nástupištních dveří
se tedy automaticky přizpůsobí poloze a rozteči dveří vlaku.
Výrobce tuto technologii prezentuje pod názvem Variable Pitch Platform
Screen Door (VP-PSD), tedy nástupištní dveře s proměnlivou polohou.
Dveře jsou vybaveny kromě jiného také „senzory chycení prstů“, které
brání uvíznutí rukou cestujících (nebo také třeba části jejich oděvu)
ve dveřích.
Tyto dveře lze instalovat na nová, ale také na stávající nástupiště. Ve
druhém případě zůstává problémem, či výzvou, dodatečná hmotnost dveří,
kterou musí hrana nástupiště unést, a je tudíž třeba ji zesílit. Dalším
problémem může být situace, kdy přímo pod hranou nástupiště je vedena
jakákoli kabeláž. Firma již má nicméně za sebou úspěšnou rekonstrukci
nástupišť ve městech Bangkok a Taipei. V Singapuru zároveň zavádí
prediktivní údržbu nástupištních stěn.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © DVV Media
International
Další informace zde
Přečtěte
si také:
24.10.2019 V září 2019
byla zprovozněna třetí, okružní linka kodaňského metra,
fungujícího od počátku jako plně bezobslužné. To je příležitost podívat
se na tento dopravní systém blíže. Je totiž bezesporu zajímavý, a to
jak po stránce technické, tak ekonomické a organizační.
Celý
článek zde
7.6.2019 Jak konstatuje i nedávná zpráva UITP, preferovaným
způsobem zabezpečení nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny.
Ačkoli jsou totiž nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější
na integraci s ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou
výhodu: zabrání nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i
jiné technologie), ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo
věci do kolejiště. Až dosud jsou prakticky jedinou používanou
technologií klasické průhledné nástupištní stěny s horizontálním
otevíráním o různé výšce. Do budoucna se to ale možná změní:
Barcelonský dopravní podnik TMB seznámil na začátku června 2019
odbornou veřejnost s výsledky testovacího provozu nástupištních stěn s
vertikálním posunem – tzv. vertikální nástupištní stěny (Vertical
platform screen doors – VPSD). Celý
článek zde
4.6.2019 Mezinárodní
unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019
dokument „World Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu
o automatizaci metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz
metra s provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při
rozvoji městských rychlodrah. Technologie CBTC jsou
přitom převažující, byť ne jedinou, alternativou této automatizace.
Celý
článek zde
Vychází brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“
18.3.2019 U
příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu
AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená
přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná
publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých
příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také
nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem
brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a
průmyslu i o marketingovém řízení.
Celý
článek zde
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize včetně možnosti zakoupení zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart
city v praxi“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde