|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Barcelonské metro poprvé na světě zkouší vertikální nástupištní stěny7.6.2019 Jak konstatuje i nedávná zpráva UITP, preferovaným způsobem zabezpečení nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny. Ačkoli jsou totiž nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější na integraci s ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou výhodu: zabrání nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i jiné technologie), ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo věci do kolejiště. Až dosud jsou prakticky jedinou používanou technologií klasické průhledné nástupištní stěny s horizontálním otevíráním o různé výšce. Do budoucna se to ale možná změní: Barcelonský dopravní podnik TMB seznámil na začátku června 2019 odbornou veřejnost s výsledky testovacího provozu nástupištních stěn s vertikálním posunem – tzv. vertikální nástupištní stěny (Vertical platform screen doors – VPSD). Vertikální nástupištní stěny (viz foto výše) jsou od května 2019 s úspěchem experimentálně testovány na lince 11 barcelonského metra ve stanici Can Cuiàs, ležící v centru města. Tato linka byla vybudována v roce 2003 pro konvenční provoz a vzápětí přebudována na plně automatický provoz. Stanice Can Cuiàs byla jako vůbec první v Barcelonském metru vybavena v roce 2008 nástupištními stěnami. Vertikální nástupištní stěny se skládají z pevné vertikální konstrukce s vodicími prvky, mezi nimiž se posunují dva průhledné panely. Po zavření dveří vlaku se tyto panely spustí shora dolů, a vytvoří tak zhruba 160 cm vysokou bariéru mezi vlakem a hranou nástupiště. Při příjezdu vlaku a otevření dveří se opět zvednou a umožní průchod cestujících. Tyto nástupištní stěny jsou od začátku konstruované pro automatický provoz a jsou plně synchronizovány s vlaky. Oproti tradičním nástupištním stěnám s horizontálním otevíráním nabízí tato technologie mnohé výhody. V prvé řadě je to větší šířka pro průchod cestujících – zde více než sedm metrů. Kromě toho nezabírají dodatečné místo, tak jako klasické dveře, a nepřispívají tak k zácpám na nástupišti ve špičkových časech. Díky tomu, že nemusí svojí šířkou přesně odpovídat šířce nástupních dveří konkrétního vlaku provozovaného na lince, mohou být také instalovány všude tam, kde se na jedné lince setkávají vlaky různých typů, jako je tomu právě v některých částech barcelonského metra. V neposlední řadě má tato technologie jednodušší konstrukci než klasické vertikální nástupištní stěny. Oproti nim mají rovněž méně mechanických prvků, což vede k nižším nákladům na údržbu. Vertikální nástupištní stěny jsou výsledkem spolupráce dopravce TMB a jihokorejských technologických institucí v čele s firmou STraffic. Videosnímek je k dispozici zde redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Grup TMB Další informace zde a také zde ![]() Zpráva UITP: 64 plně automatizovaných linek metra o délce 1026 km ve 42 městech světa, převažuje CBTC
Grand Paris Express dostane 125 kilometrů CBTC
Vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |