Moskevské metro dostane záložní baterie pro dojezd bez
napájení
20.10.2020 Mimořádná situace, kdy podzemní úsek metra zůstane bez napájení, může
způsobit vážné problémy uvíznuvším vlakům a cestujícím v nich. Řešením
je vybavit vlaky záložními bateriemi, díky nimž může vlak dojet do
nejbližší stanice. Takovými bateriemi budou vybaveny nové vlaky
moskevského metra typu Moskva-2020 od ruského výrobce Metrovagonmaš
(viz foto). Na jejich dodávku uzavřel v polovině října 2020 s výrobcem
vlaků smlouvu francouzský dodavatel Saft.
Moskevské metro funguje již od roku 1935. Tvoří jej síť dvanácti,
většinou podzemních, linek. Celková délka sítě činí 381 km a nachází se
zde 224 stanic, průměrná vzdálenost mezi stanicemi tedy činí 1,7 km.
Vlaky jsou napájeny ze třetí kolejnice napětím 950 V DC.
Pro vlaky moskevského metra budou použity nikl-kadmiové baterie typu
MSX od zmíněného francouzského dodavatele Saft. Tento typ baterií je
poměrně obvyklý u rozmanitých nouzových zdrojů. K jejich provozním
vlastnostem patří široké rozpětí provozních teplot sahající od –30 °C
do +50 °C. Výrobce udává minimální živostnost 15 let. Tato technologie
je jediná, která vyhověla požadavkům výrobce Metrovagonmaš na výkon,
velikostní a hmotnostní omezení i na vysokou míru bezpečnosti.
Baterie budou ozkoušeny na prvních vlacích vyrobených v roce 2020.
Smlouva zahrnuje celkem 1376 bateriových jednotek pro 172 vlaků metra.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © DVV Media
International
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
8.10.2020 Hybridní lokomotivy či elektrické jednotky pro přepravu cestujících mohou významně
ušetřit energii, emise i náklady provozovatele. Specifické nároky pro
jejich využití klade britská železniční síť, resp. její elektrifikovaná
část, která v oblasti jihovýchodní Anglie používá napájení ze třetí
kolejnice 750 V DC (jako například v pražském metru) a jinde svrchní
odběr střídavou soustavou 25 kV 50 Hz AC (jako např. v jižní části
české železniční sítě). Těmto požadavkům vyhovuje elektrická jednotka
řady 769 Flex, jichž bylo 19 dodáno pro britského železničního dopravce
Great Western Railway na konci srpna 2020.
Celý
článek zde
8.9.2020 Země bývalého
Sovětského svazu byly, pokud jde o elektrickou městskou
dopravu, po dlouhá léta doménou trolejbusů. Situace se však postupně
mění. Více než dvanáctimiliónová Moskva, hlavní město Ruské federace,
ukončila v srpnu 2020 provoz na svých posledních šesti trolejbusových
linkách. Moskva však předpokládá postupnou elektrifikaci
formou elektrobusů.
Celý
článek zde
2.9.2020 Hybridní
elektrické bateriové vlaky pro provoz pod trolejí i mimo
trolej jsou jednou z cest, jak zavést bezemisní provoz i na
neelektrifikovaných tratích. Provoz těchto vlaků, resp. elektrických
jednotek pro přepravu cestujících, připravuje nyní zadavatel veřejné
dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH. V srpnu 2020 byl
učiněn důležitý krok k realizaci projektu – bylo zajištěno jeho
financování s využitím soukromých zdrojů.
Celý
článek zde
Brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“ - druhé vydání
V
březnu 2020 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání.
Články z této brožury jsme již také začali publikovat v plynulém textu
na našich portálech a následovat budou další. V tištěné podobě budeme
tuto brožuru rozdávat na všech našich obchodních jednáních a
vzdělávacích akcích k tématům smart city a elektromobility. Najdete zde
opět příběhy o moderních technologiích ve službách měst a obcí, a také
příběh ze života o Rozumném městě, Smart Kocourkově a strategii smart
city.
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
![](rozhovory_komentare/24-SmartcityPublikace.jpg)
Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize včetně možnosti zakoupení zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde