|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Jak na hořící elektromobily: s unikátním řešením přichází HZS Olomouckého kraje1.6.2021 Hořící automobil v podzemní garáži je pro hasiče vždy nepříjemnou komplikací. Prostor se rychle plní kouřem a jedovatými zplodinami, požár ohrožuje přítomné osoby i sousední automobily. Díky dobře zavedeným a prověřeným postupům si s ní hasiči umějí poradit. Co když zde ale dojde k požáru vozidla na elektrický, nebo hybridní pohon? Řešení v podobě speciálních vozíků pro odtažení vozidla na bezpečné místo předvedl koncem května 2021 Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje. Hořící elektrické vozidlo Zapouzdřené baterie uvnitř vozu podle zkušeností ze světa i Česka představují komplikaci při hašení. Je tomu tak zejména proto, že k vývoji tepla a zplodin hoření dochází uvnitř skrytého a nedostupného akumulátoru. Řešením je částečně uhašený vůz naložit a vyvézt z ohroženého prostoru na volné prostranství, kde se poté může bezpečně pokračovat v jeho ochlazování a hasebním zásahu. Tím se urychlí a zefektivní zásah hasičů a zásadně se eliminují škody i následky požáru. Řešení: podsuvné vozíky pro manipulaci s automobilem
Základní parametry této sady pro manipulaci s vozidly jsou následující • Obsah sady: 4× vozík, 4× podložka pro vozidla s poškozenými koly, vázací prvky, pneumatické zvedáky; • Nosnost: 1000 kg/vozík; • Hmotnost vozíku: 38 kg; • Maximální rychlost transportu: 5 km/h. Tato sada slouží především k evakuaci nepojízdných automobilů a lehkých užitkových vozů o okamžité hmotnosti kolem 4000 kilogramů tam, kde je výškově či jinak omezený přístup těžké techniky a odtahové služby. Jedná se tak hlavně o podzemní garáže, vícepodlažní parkovací objekty, parkovací domy či střešní parkoviště s plošinovými autovýtahy. Jak patrno z popisu, kromě 4 ocelových vozíků je sada opatřena vázacími prvky pro uchycení kol i jednotlivých vozíků mezi sebou. Součástí jsou též prvky pro vlečení, brždění a stabilizaci vozidla a pneumatické zvedáky. Nespornou výhodou je, že díky těmto technickým prostředkům lze pohybovat i s automobily uzamčenými, poškozenými a nepojízdnými. Zároveň však v případě použití manipulačních vozíků nedochází k sekundárním škodám.
Historie vývoje
Při vývoji bylo nutno vyřešit hned několik problémů. Při podrobném průzkumu trhu se totiž ukázalo, že transportní vozíky sice již existují, používají se však pouze na konkrétní typ převozu, například v autodílnách nebo showroomech. Tento typ nebyl z mnoha důvodů pro hasičské účely vhodný (váhové limity, překážky, zpomalovací prahy, nájezdové rampy, výškové rozdíly atd.). Proto byl vyvinut nový, jehož konstrukce je velmi pevná a odolá i méně šetrnému zacházení, kterému se u zásahu mnohdy není možné vyhnout. Velkou výhodou je transport vozu samotnými hasiči, ale i vlečným, popřípadě brzdným automobilem. Zkoušky manipulační sady proběhly v různých typech objektů – například v podzemních garážích olomoucké Galerie Šantovka, v multifunkčním domě Namiro či ve vícepodlažních parkovacích domech autosalonů v Olomouci. Místa testů nebyla zvolena náhodně. Vybírána byla ta, která svou dispozicí mohou potrápit nejen řidiče v běžném životě, ale při zásahu i hasiče. Vozíky byly otestovány rovněž na příčných prazích, na šikmých rampách, v autovýtazích nebo v podzemních garážích s komplikovaným nájezdem i výjezdem. Při testech se manipulovalo jak s běžnými vozidly, tak také s automobily na hybridní nebo alternativní pohony. Z nepřístupných prostor tak byly přesunovány vozy továrních značek Tesla, Audi, Mercedes-Benz či BMW (viz foto).
Další využití v běžné praxi hasičů Sada bude přepravována přepravovat na místo zásahu na přívěsném vozíku, aby ji bylo možné využít operativně. Nyní bude umístěna na centrální stanici v Olomouci, využít při zásahu ji však bude možné kdekoli v Olomouckém kraji. S ohledem na rostoucí počet podzemních garáží, parkovacích domů i rozmach elektromobilů předpokládáme její nasazení především ve větších městech v kraji. Jen v Olomouci jde o desítky takových objektů. Jejich počet rok od roku stoupá, což souvisí s výstavbou nových bytových domů, jejichž součástí jsou zpravidla právě podzemní garáže. V současné době společně spolupracuje HZS Olomouckého kraje s týmem Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje na taktice hašení elektromobilů, která doplní celý postup při požáru vozidel na elektrické či hybridní pohony. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © HZS Olomouckého kraje
Chytrá města si žádají inteligentní řešení pro bezemisní dopravu
Celý článek zdeElektromobilita nejsou jen elektromobily
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeCyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |