|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Německo digitalizuje železnice: elektrická jednotky Siemens Mireo pro Stuttgart jako příklad18.8.2023 Evropské národní železnice ve spolupráci s průmyslem postupují v procesu automatizace směrem k co nejvyšší bezpečnosti a zároveň unifikaci řídicích a zabezpečovacích technologií. Konkrétním příkladem je zakázka společnosti Siemens Mobility ze srpna 2023 na dodání 28 třívozových elektrických jednotek Mireo pro pilotní projekt „Digitální železniční uzel Stuttgart“ (DKS) v rámci projektu „Digitalizace železnice v Německu“ (DSD – Digitale Schiene Deutschland). Zákazníkem je Státní institut pro kolejová vozidla Bádensko-Württembersko (SFBW), který kolejová vozidla pronajímá různým železničním dopravcům. Základní funkce vlakové automatizace, technologie ETCS a stupně automatizace Technologie pro plnou nebo částečnou automatizací jízdy vlaků vykovává, podle vybavenosti infrastruktury a vozidel, tři základní funkce, takto řazené v hierarchii kritické důležitosti a technické vyspělosti: 1) ATP – zajišťuje bezpečnou jízdu vlaku, 2) ATO – zajišťuje účelnou a hospodárnou jízdu vlaku, 3) ATS – zajišťuje plynulý a účelný provoz všech vlaků na sledovaných tratích podle jízdního řádu. Funkce ATP má vždy přednost před funkcemi ATO a ATS. ETCS (European Train Control System) představuje systém, který na celostátních tratích dokáže za určitých okolností sám zastavit vlak bez zásahu strojvedoucího. Pokud například strojvedoucí nerespektuje návěst Stůj, systém chybu zjistí a vlak může bezpečně zastavit. Použitá technologie dohlíží na to, zda se vlak pohybuje v přesně vymezeném úseku trati. ETCS dohlíží také na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti v daném úseku a nejvyšší dovolené rychlosti vlaku. Při jejím překročení zabezpečovač zasáhne do řízení vozidla. Před zahájením provozního nebo nouzového brzdění ale nejdříve varuje strojvedoucího, aby měl možnost změnou způsobu řízení vozidla sám snížit rychlost, případně zastavit. ETCS pracuje na principu výměny informací mezi traťovou (stacionární) a vozidlovou částí. Míra automatizace a s ní spojené funkce a systémové řešení jsou odstupňovány. Od úrovně 3 používá ETCS, podobně jako CBTC u automatizovaných městských rychlodrah, princip pohyblivého bloku nezávislého na pevných traťových oddílech. Problémem této úrovně, který je zatím ve stadiu řešení, je detekce celistvosti vlaků. Vlaky na celostátních tratích totiž mohou být vedeny jak ucelenými jednotkami (jako například zmíněná Siemens Mireo), tak lokomotivou a různým počtem osobních a nákladních vozů. To nabízí velmi širokou škálu možných situací a stavů. ETCS by měl postupně nahradit cca dvacet různých národních systémů vlakových zabezpečovačů v Evropě. V souvislosti s automatizace provozu kolejových vozidel jsou rozlišovány čtyři úrovně automatizace (GoA) ve smyslu normy ČSN EN 62267: • Stupeň automatizace 1: automatické zabezpečení jízdy vlaku v provozu se strojvedoucím; • Stupeň automatizace 2: automatické řízení vlaku v provozu se strojvedoucím; • Stupeň automatizace 3: automatické řízení vlaku v provozu bez strojvedoucích, ale s přítomností vlakového průvodce; • Stupeň automatizace 4: automatický provoz zcela bez vlakového personálu. Projekt DSD a jeho technologie Technologie zaváděné rámci německého celostátního projektu „Digitalizace železnice v Německu“ (Digital Schiene Deutschland, DSD) zahrnují následující základní prvky: • digitální zabezpečovací systém, v jehož rámci je zaváděna technologie ETCS a jehož důležitou součástí jsou digitální stavědla (DSTW: Digitaler Stellwerke) nahrazující dosavadní množství typů a technických úrovní těchto zařízení v Německu (poznámka: stavědlo je zařízení na stavění vlakových cest do potřebného směru), • přesná identifikace polohy vlaku na digitální mapě, využívající současné technologie, jako jsou kamery nebo Lidary, • senzorické systémy pro vnímání okolí vlaku, • technologie umožňující automatický provoz vlaků na úrovni ATO, k nimž patří zejména mobilní železniční digitální rádiové hlasové i datové komunikace budoucnosti (FRMCS) umožňující úspornější provoz díky digitálně předvídanému rychlostnímu profilu a pokynům pro řízení jízdy vlaku, • 5G komunikační síť a související cloudové technologie, • kybernetická bezpečnost a související vybavení, • automatické zabezpečení vlaku s funkcionalitami pohyblivého bloku (blíže viz k této problematice u technologie CBTC) Zařízeními splňujícími tyto požadavky musí být mj. postupně vybavena všechna železniční vozidla zakoupená v úvodu zmíněným Státním institutem pro kolejová vozidla Bádensko-Württembersko (SFBW) a pronajímaná různým železničním dopravcům. Jejich postupná modernizace je stanovena na dobu nejméně deseti let. Dodávka elektrických jednotek Mireo a smlouva o údržbě Rámcová smlouva mezi Siemens Mobility a SFBW zahrnuje dodávku a údržbu elektrických jednotek Siemens Mireo. Vozidla budou dodána mezi listopadem 2025 a dubnem 2026. Zakázka má hodnotu přibližně 300 mil. EUR (cca 7,2 mld. Kč, čili 257 mil. Kč za třívozovou jednotku). Třívozové elektrické jednotky Mireo pro SFBW (viz foto) budou mít 218 pevných sedadel, bezplatné Wi-Fi připojení a bezbariérový přístup. Každá z 28 elektrických jednotek bude vybavena technologiemi DSD (viz výše), včetně evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS umožňující funkci ATP a palubních jednotek umožňujících automatizovaný provoz vlaků (ATO) úrovně GoA 2. Společnost Siemens Mobility rovněž vybavuje nová vozidla systémem kontroly integrity (celistvosti) vlaku (TIMS) a poprvé v Německu také výše zmíněným systémem mobilní železniční digitální rádiové hlasové i datové komunikace budoucnosti (FRMCS). Zpočátku budou tyto jednotky provozovány v metropolitní oblasti Stuttgartu v rámci pilotního projektu DKS a následně budou využívána v celé spolkové zemi Bádensko-Württembersko a v sousedních státech. Plánuje se schválení vozidel pro provoz v Rakousku a pro příhraniční trasy do Švýcarska, například na hlavní nádraží v Basileji. Součástí rámcové smlouvy je komplexní desetiletá smlouva o údržbě s možností prodloužení o dalších 20 let. Poskytovány budou rovněž digitální služby založené na platformě Railigent X od společnosti Siemens Mobility. Zahrnují oborově specifické aplikace a datové služby, které podporují digitální transformaci železničních systémů pro udržitelnou osobní a nákladní dopravu. Tato služba poskytuje informace získané z diagnostických a provozních dat vozidel a výrazně zvyšuje spolehlivost a dostupnost vozidel. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Siemens Další informace zde a také zde
REM v Montrealu: Další automatická městská rychlodráha s technologií CBTC zahájila provoz
Moderní technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII
Naše služby pro Váš marketing
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Videozáznamy našich přednášek ke smart city
Podívejte se zde:Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeŽivá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Více o knize včetně možnosti zakoupení zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |