|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Konečně do díla! DPP získal pravomocné stavební povolení na první úsek metra D a odeslal výzvy k zahájení stavby25.3.2022 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) obdržel 24. března 2022 pravomocné stavební povolení na stavbu metra D v úseku I.D1 Pankrác – Nové Dvory včetně pravomocného povolení kácení v úseku Pankrác – Olbrachtova. Po desítkách let přípravných prací bude díky tomu moct DPP zahájit samotnou stavbu prvního úseku metra D, tj. I.D1a Pankrác D – Olbrachtova, pro kterou v loňském roce vysoutěžil zhotovitele i dodavatele monitoringu a pasportizace. Z historie metra D Historie metra D je pro provozovatele tohoto portálu zčásti známá i takříkajíc zevnitř – jako konzultant se na ní aktivně podílel mj. dnešní majitel a hlavní konzultant firmy Jakub Slavík. První koncepce trasy metra D se datuje již od druhé poloviny šedesátých let. První studie samostatné trasy metra D v rozsahu Náměstí Míru – Zálesí, později prodloužena na Nové Dvory byla zpracována na počátku devadesátých let. V první dekádě dvoutisících let byly prověřovány různé varianty technického řešení: Zkoumalo se mimo jiné využití metra na pneumatikách s ohledem na předpokládané velké sklony trasy. S přispěním odborných konzultací současného provozovatele našeho portálu a zahraničních zkušeností bylo nakonec od této varianty upuštěno. Bylo to jednak kvůli nekompatibilitě s ostatním systémem pražského metra, a jednak proto, že takovéto řešení jednoduše nebylo třeba – se sklony metra D, včetně podjíždění hlubokého Nuselského údolí, které trasa C překonává uvnitř Nuselského mostu, si poradí i kovové kolo na kovové kolejnici. Také bylo ujasněno, že metro bude plně automatické, přičemž pro tento účel bude využita nejmodernější technologie systémem CBTC. Pro systém CBTC je charakteristická nezávislost na pevných traťových úsecích, vysokokapacitní obousměrná komunikace dat mezi vlakem a traťovým zařízením, díky níž je velmi přesně určena poloha vlaku, a vykonávání životně důležitých funkcí vlakovými a traťovými procesory. Blíže k této technologii viz v nápovědě k článkům zde. Základními důvody pro plně automatický systém jsou vyšší provozní spolehlivost, výrazně vyšší schopnost operativního přizpůsobení provozu přepravní poptávce a nižší provozní náklady. V neposlední řadě bylo doporučeno využít průhledné nástupištní stěny. Pro záchranu životů při pádu do kolejiště mohou sice posloužit i jiné, sofistikované technologie, ovšem pouze fyzická bariéra spolehlivě zabrání zastavení provozu celého metra při takovéto události, nebo při pádu jakéhokoli předmětu do kolejiště. V letech 2010 – 2011 byla zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí a EIA (posouzení vlivu na životní prostředí) a o rok později bylo vydáno závěrečné stanovisko. O dva roky později, v roce 2014, bylo úspěšně završeno územní řízení a vydáno územní rozhodnutí na celou trasu Náměstí Míru – Depo Písnice (viz mapka dole pod článkem). Souběžně s tím byla v letech 2014 – 2015 na tuto trasu zpracovávána obsáhlá studie proveditelnosti. Jako metodik cost-benefit analýzy (CBA) se na ní podílel provozovatel našeho portálu. Od roku 2016 probíhá proces přípravy projektu a výběru dodavatele, který průběžně sledujeme i na našich portálech v rubrice Automatizace dopravy. Mezi tím došlo k významným legislativním změnám, bez nichž by provoz automatického metra bez strojvedoucího nebyl možný: V roce 2019 vešla v platnost novela zákona č. 266/1994 Sb. (Zákon o drahách), umožňující automatický provoz metra. O rok později umožnila automatický provoz metra změna související prováděcí vyhlášky 177/1995 Sb. (Stavební a technický řád drah). Vydáním stavebního povolení v březnu 2022 se začala psát další důležitá kapitola v historii tohoto projektu: Od přípravy se přešlo k realizaci. Nejbližší další kroky DPP na základě získaného pravomocného stavebního povolení téhož dne odeslal zhotovitelům stavby, dodavatelům monitoringu a pasportizace, jakož i technologickému dozoru investora výzvy k realizaci prvního úseku metra D, tj. I.D1a Pankrác – Olbrachtova. Následovat bude vstupní pasportizace budov, komunikací a inženýrských sítí v zóně ovlivnění, tj. zdokumentování jejich aktuálního stavu v oblasti, kde bude výstavba probíhat. Poté budou DPP a zhotovitelé moct navázat na geologický průzkum (viz foto s vizualizací nahoře), ukončit jeho údržbu a zahájit samotnou stavbu prvního úseku čtvrté linky pražského metra. Kvůli zbytečným obstrukcím metro D ztratilo bezmála dva roky, což přišlo hl. m. Prahu a daňové poplatníky na stovky milionů korun. I s ohledem na aktuální vysokou míru inflace DPP nechce promarnit žádný další den, proto ihned zahajuje přípravné práce. Kromě předání výzev začal DPP okamžitě předávat také staveniště zhotovitelům. Získání pravomocného stavebního povolení umožní DPP rovněž vyhlásit veřejnou zakázku na zhotovitele stavby a dodavatele monitoringu a pasportizace dalšího úseku metra D, tj. I.D2b Olbrachtova – Nové Dvory. Na financování první etapy metra D se bude podílet Evropská investiční banka. redakce Smartcityvpraxi.cz Obrázky © DPP a Metrostav ![]() Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání
Celá brožura – čtvrté vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeTurínské metro: systém CBTC bude fungovat na „konkurenčních“ vlacích
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeChytré technologie, řešení problémů suburbanizace i Parkinsonovy zákonyZpráva z konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio
Celý článek s prezentacemi a videozáznamem konference zde Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Fotoreportáže z našich smart měst a obcí
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita ve smart city“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |