Nejstarší linka
pražského metra C bude mít plně automatický provoz s technologií CBTC
9.2.2024 Stejně jako nově budovaná linka D pražského metra, přejde i
nejstarší linka C, sloužící Pražanům již od roku 1974, v budoucnu na
plně automatický provoz využívající technologii CBTC. Rada hl. m. Prahy
(RHMP) odsouhlasila v lednu 2024 přípravu realizace dopravního systému
společně pro obě linky C a D v podobě automatického metra bez
strojvedoucích a s novým vozovým parkem.
![](moderni_technologie/217-metro.jpg)
Technologie CBTC
Řídicí a zabezpečovací technologie CBTC má následující
charakteristické znaky:
• nezávislost na pevných
traťových úsecích (tzv. pohyblivý blok),
• vysokokapacitní
obousměrná komunikace dat mezi vlakem a traťovým zařízením, díky níž je
velmi přesně určena poloha vlaku (zpočátku přes indukční cívky, nyní
rádiové spojení),
• vykonávání životně
důležitých funkcí vlakovými a traťovými procesory.
Díky tomu je schopna bez zásahu člověka zajistit
bezpečnou a zároveň hospodárnou jízdu vlaku a zároveň plynulý a účelný
provoz všech vlaků na sledovaných tratích podle jízdního řádu.
V praxi to vypadá tak, že plně automatický systém v
každém okamžiku ověřuje přesnou polohu všech vlaků v provozu a zejména
jejich nejmenší přípustnou vzdálenost, což umožňuje dosažení kratšího
špičkového intervalu oproti stávající technologii tzv. pevného bloku
kolejových obvodů, kdy do daného obvodu je vpuštěn vlak až ve chvíli,
kdy jej opustí předchozí souprava.
Historii CBTC začal psát vancouverský SkyTrain již v roce
1985. Je nejčastěji nasazována v provozu bez řidičů, lze ji však
uplatnit i v provozu s řidičem.
Blíže k této technologii viz v nápovědě k článkům ZDE.
Základními důvody pro plně automatický systém jsou vyšší
provozní spolehlivost, výrazně vyšší schopnost operativního
přizpůsobení provozu přepravní poptávce a nižší provozní náklady.
Synergie linek metra D a C
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) předpokládá, že díky
automatizaci linky C a spojení tohoto projektu s plánovaným nákupem
vlaků a dopravního systému pro linku D bude možné zkrátit intervaly a
navýšit přepravní kapacitu na nejzatíženější lince C až o 20 %. Ročně
na ní umožní významně ušetřit provozní náklady ve vyšších stovkách
milionů korun a v konečném důsledku také včas modernizovat současný
vozový park vlaků 81-71M, které dnes jezdí na linkách A a B.
Společná realizace obou projektů kromě toho umožní
využití modernizovaného depa Kačerov pro dočasné vypravování a údržbu
plně automatických vlaků pro linku D, dokud tato linka nedostane své
vlastní depo Písnice.
Rovněž zkrátit interval ve špičce na lince C až na
úroveň 90 vteřin je podle DPP možné pouze formou modernizace dopravní
infrastruktury a zavedením provozu plně automatických vlaků bez
strojvedoucích využívajících technologii CBTC.
Další postup a rozpočet
DPP plánuje vyhlásit veřejnou zakázku formou soutěžního
dialogu na dodávku 69 plně automatických vlaků bez strojvedoucích,
bezpečnostních stěn na nástupiště, dopravního systému spolu s vybavením
depa a dispečinku pro obě linky metra, jakož i zajištění údržby na
celou dobu předpokládané základní životnosti nových vlaků v délce 35
let i některých částí dopravního systému.
Celková předpokládaná hodnota společné veřejné zakázky
automatizace linky C a dopravního systému linky D činí cca 86 mld. Kč.
Z toho cca 35,9 mld. Kč tvoří investiční náklady pro obě linky na nákup
plně automatických vlaků (53 souprav pro linku C a 16 vlaků pro linku
D), zabezpečovacího zařízení, bezpečnostních stěn na nástupiště a
vybavení depa a dispečinku, přičemž s 10,9 mld. Kč již počítá rozpočet
na výstavbu metra D.
Předpokládanou částku 50,1 mld. Kč budou činit provozní
náklady na zajištění údržby všech 69 vlaků formou Full Service po celou
dobu jejich základní životnosti, tj. 35 let, jakož i údržby dopravního
systému a bezpečnostních stěn na nástupištích.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
1.2.2024 Od čtvrtka února 2024 zahájil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP)
standardní rutinní provoz na trolejbusové lince č. 58 Palmovka –
Čakovice – Miškovice. Končí tím
dosavadní zkušební testovací provoz kloubových trolejbusů SOR TNS 18 a
také autobusová linka č. 140.
Celý
článek zde
Praha dostane
„maxitramvaje“ od Škodovky
30.1.2024 Hlavní město
České republiky se může těšit až na 200
moderních, 100% nízkopodlažních tramvají Škoda ForCity Plus Praha 52T.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) podepsal v lednu 2024 s podnikem
Škoda Transportation, členem Škoda Group, na základě vítezství ve
veřejné soutěži osmiletou smlouvu na nákup 40 tramvají a opci na
dodávku dalších až 160 vozů.
Celý
článek zde
Vývoj
technologií, vývoj trhů i potíže růstu: Zpráva z konference Elektrické
autobusy pro město XII
22.11.2023 Jako již
tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus
se 22. 11. 2023 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala
konference Elektrické autobusy pro město XII, pořádaná provozovateli
tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků
ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce
2013 začala. Konferenci navštívilo téměř 120 účastníků,
převážně z
řad dopravců, zadavatelů veřejné dopravy a municipalit z ČR a ze
Slovenska. Z toho je patrno, že o inovativní a ekologická řešení pro
elektrické autobusy i další dopravní systémy v městské dopravě je v
odborném prostředí velký zájem.
Celý
článek zde
Aby chytré
město
nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o
poučení z dobrých příkladů i z chyb
3.10.2023
Praktické realizaci konceptu smart city napomůže
publikace MMR ČR s
názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho
edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a
spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného
konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských
publikací. Publikace je přehledně členěna do
tematických okruhů,
jako např.
strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní
energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo
spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve
čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z
domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb
vyvarovat.
Další
informace a možnost stažení publikace zde
29.5.2023 Světlo
na pracovišti výrazně ovlivňuje
organizmus člověka. Osm hodin pod nekvalitním osvětlením dokáže značně
uškodit. Řešením je plnospektrální prokognitivní osvětlení napodobující
přirozené sluneční světlo, které přispívá nejen k dobré náladě, ale
především ke zlepšení produktivity a zdraví pracovníků.
Celý
článek zde
K
jádru věci – náš
manažerský a
ekonomický blog
Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
Živá strategie pro
chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Jak si „srovnat svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
Marketing je řídící proces pro
identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem
dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika
základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení
cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich.
Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby
orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou
jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu.
Další podrobnosti k nabízeným službám jsou k
dispozici ZDE:
Smart city v praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě
![](rozhovory_komentare/24-SmartcityPublikace.jpg)
Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize včetně možnosti zakoupení zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart
city v praxi“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“
je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních
organizací, správcům jejich vozového parku, dalším zájemcům o tuto
problematiku, příp. školám či městským službám.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde