|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Německo podporuje palivočlánkovou mikrokogeneraci, podpora se rozšiřuje z domácností na podniky a municipality24.1.2018 Palivočlánkovou mikrokogenerací (označovanou též anglickou zkratkou micro-CHP) rozumíme využití palivočlánkových jednotek pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (kogeneraci) v malém měřítku domácností a menších budov. Rozvoj této technologie má velkou podporu v sousedním Německu, kde je tímto směrem zaměřený program KfW 433. Jak byla v lednu 2018 informována odborná veřejnost, v červenci 2017 využívalo tato zařízení na 1 100 německých domácností a od jejich uživatelů zaznívají pochvalné ohlasy. Technologie palivočlánkové mikrokpgenerace dosahují až 95 % celkové energetické efektivnosti a 60 % elektrické efektivnosti. Jsou nicméně stále velmi nákladné. Cílem souvisejících evropských a národních dotačních programů proto je (viz graf) pomoci výrobcům překlenout období, kdy náklady na jednotku produkce již klesají, objem produkce roste, ale je stále poměrně nízký, a podnikatelské riziko je tedy značně vysoké. Německý program KfW433 německého Spolkového ministerstva hospodářství a energetiky byl zahájen v roce 2016. Projekt je koordinován německou Národní organizací pro vodíkové a palivočlánkové technologie (NOW GmbH). Jeho finanční stránku zajišťuje a podporuje banka KFW Bank. Jak uvedeno výše, v Německu bylo díky tomuto programu v červenci 2017 cca 1100 uživatelů jím dotovaných mikrokogeneračních jednotek, což je v souladu s úvodními očekáváními. Program se nyní z domácností rozšiřuje také na municipality a podniky. Součástí projektu je i výcvik personálu pro instalaci a údržbu těchto zařízení. Výcvik provádějí výrobci s přispěním tomu určeného programu Callux. Program KfW433 pomáhá při implementaci širšího evropského projektu PACE (Pathway to a Competitive European Fuel Cell micro-CHP Market neboli cesta ke konkurenčnímu evropskému trhu palivočlánkové mikrokogenerace). PACE je veřejně soukromý projekt evropského Společného podniku pro vodík a palivové články (FCH JU) o celkovém rozpočtu 90 mil. € (cca 2,3 mld. Kč). Je veden čtyřmi evropskými průmyslovými dodavateli (BDR Thermea, Bosch, SOLIDpower a Viessmann), podporovanými dalšími partnery z oblasti energetiky, profesních sdružení a výzkumu (COGEN, DTU, Element Energy a EWE). Jeho cílem je uvést do roku 2020 do provozu v jedenácti evropských zemích celkem 2 600 mikrokogeneračních jednotek. PACE je následovníkem stejně zaměřeného úspěšného evropského projektu ene.field. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto a graf © PACE Přečtěte si také: Stacionární palivočlánková jednotka umí efektivně a bezpečně využívat i bioplyn19.1.2018 Anaerobní vyhnívací plyn (ADG) je jedním z bioplynů, které vznikají jako odpadní produkt v čističkách odpadních vod, při chovu hospodářských zvířat nebo zpracováním potravinářského odpadu. Jako takový je řazen mezi důležité obnovitelné zdroje, resp. nosiče energie. Na rozdíl od zemního plynu je však mnohem méně bohatý na metan, který je vlastním zdrojem energie, a zároveň plný kontaminantů. Přesto si s tímto problematickým nosičem energie dokáže poradit i takové zařízení, jako palivočlánková energetická jednotka. Důkazem je certifikace pro decentralizovanou výrobu energie, kterou v lednu 2018 získal od kalifornských orgánů 2,8MW stacionární palivočlánkový zdroj SureSource 3000 od FuelCell Energy. Veřejná vodíková plnicí stanice na letišti Orly usnadní provoz pařížských palivočlánkových taxi10.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži získal v prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí stanici na francouzském letišti. Jak se daří palivočlánkovým autobusům v USA: zajímavosti ze souhrnné zprávy NREL z listopadu 201720.12.2017 V listopadu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z ledna 2017. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy. Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?18.12.2017 Odborný časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování, představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě správců firemních vozových parků. Plné znění článku je k dispozici zde FuelCell energy a Toyota: palivový článek vyrobí z bioplynu elektřinu a vodík pro palivočlánková vozidla18.12.2017 Palivový článek vyrobí vodík pro palivový článek – věta, na první pohled možná znějící jako tisková chyba, je ve skutečnosti stručným shrnutím připravovaného společného projektu amerického výrobce palivových článků FuelCell Energy a japonské automobilky Toyota. Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena na konci listopadu 2017. Základem projektu bude palivočlánková jednotka SureSource od FuelCell Energy, instalovaná v kalifornském přístavu Port of Long Beach, ležícím asi 40 km od stejnojmenného města. Tato jednotka bude napojená na zdejší zdroj bioplynu ze zemědělského bioodpadu jako vstupní médium. Na výstupu bude produkovat jednak vodík pro palivočlánkové automobily Toyota Mirai a pro prototypový nákladní automobil Toyota třídy 8, a jednak elektrickou energii. Tsunashima Sustainable Smart Town: další „chytré městečko“ na předměstí Jokohamy v přípravě 3.4.2017 Před více než dvěma lety jsme na našem portále www.proelektrotechniky.cz psali o unikátním japonském projektu Fujisawa Sustainable Smart Town, malém a zcela novém smart city v Japonsku, projektovaném od začátku inženýrsky a udržitelně. V současné době je v přípravě druhý podobný projekt, Tsunashima Sustainable Smart Town (Tsunashima SST). Zahájení jeho provozu se očekává v roce 2018 a v březnu 2017 byl k tomu učiněn důležitý milník: Byla zde zprovozněna vodíková stanice od společnosti Panasonic jako důležitý zdroj energie pro celé toto experimentální městečko. Celý článek zde Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |