|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Veřejná vodíková plnicí stanice na letišti Orly usnadní provoz pařížských palivočlánkových taxi10.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži získal v prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí stanici na francouzském letišti. Pod obchodním názvem Hype funguje v Paříži park palivočlánkových taxi již od roku 2015. Jde o vůbec první park palivočlánkových taxi na světě. Jeho provozovatelem je společnost STEP (Société du Taxi Electrique Parisien) v partnerství s plynárenským koncernem Air Liquide. Air Liquide ve spolupráci s provozovatelem pařížských letišť Groupe ADP rovněž vybudovalo zmíněnou plnicí stanici na letišti Orly, za finanční podpory EU prostřednictvím Společného podniku pro vodík a palivové články (FCH JU). Další dvě veřejné vodíkové plnicí stanice v oblasti Paříže plánuje Air Liquide zprovoznit v roce 2018 – jednu poblíž Versailles a jednu na letišti Charles de Gaulle. Taxi Hype provozuje přes 50 palivočlánkových vozů a jeho park se rychle rozrůstá. V roce 2020 předpokládá provozovat až 600 vozidel. Základem parku je osvědčený typ Hyundai ix35. Vůz pohání palivový článek o výkonu 100 kW. Přebytečná elektrická energie je ukládána do 24kW lithium-polymerové baterie. Vůz může podle výrobce dosáhnout rychlosti až 160 km/h a nastartuje i v pětadvacetistupňových mrazech. V roce 2017 se jeho park rozšířil také o vozy Toyota Mirai. Základem pohonu tohoto vozidla je systém Toyota Hybrid Synergy Drive, známý například z hybridních vozů Toyota Prius. Vlastní pohon v jeho nejnovější verzi obstarává synchronní střídavý elektromotor o nominálním výkonu 60 kW a maximálním výkonu 90 kW. Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková jednotka o výkonu 100 kW. Doplňuje jej nikl-metal-hydridová (NiMH) baterie o napětí 273,6 V a kapacitě 6,5 Ah. Prakticky dosažitelný dojezd na jedno naplnění nádrže udává provozovatel u obou vozidel cca 500 km, přičemž vlastní tankování vodíkem trvá cca 3 – 5 minut. Palivočlánkové taxi Hype si lze objednat přes aplikaci, která je k dispozici na jeho internetových stránkách zde. To, co zní v českých podmínkách jako pouhá vize, je tedy v Paříži realitou. Nemusí to však zůstat vize navždy. Palivočlánková elektromobilita je nedílnou součástí Národního akčního plánu čisté mobility. Na základě zpracovaných studií se u nás předpokládá do roku 2025 vybudování dvanácti vodíkových plnicích stanic. Třeba se jedné z nich časem dočkáme i na letišti Václava Havla v Praze. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © EHA
Jak se daří palivočlánkovým autobusům v USA: zajímavosti ze souhrnné zprávy NREL z listopadu 2017
Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?
Plné znění článku je k dispozici zde FuelCell energy a Toyota: palivový článek vyrobí z bioplynu elektřinu a vodík pro palivočlánková vozidla
Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |