iCity Platform:
systémová architektura představena veřejnosti
7.7.2015 Jedním projektů pro
rozvoj konceptu smart city, který na našem
portále průběžně sledujeme, je mezinárodní projekt iCity. Jeho
hlavním
výstupem je informační platforma iCity Platform, umožňující široký
veřejný přístup k potřebným datům na bázi otevřených dat. V
červnu 2015 byla široké veřejnosti představena systémová architektura
této informační platformy, jako pokračování první oficiální prezentace
na březnové konferenci Net Futures v Bruselu.
Projekt iCity, jakožto jeden z pilotních projektů
konceptu „smart city“
v Evropě, využívá moderní technologie pro efektivní řízení základních
životních funkcí města. Partnery tohoto projektu, který probíhá již od
roku 2012, jsou města Barcelona, Bologna, Janov a Londýn. Barcelona je
vedoucím městem tohoto projektu. Mezi průmyslové partnery patří
společnosti, jako CISCO nebo Albertis Telecom. Sektor výzkumu
reprezentují organizace Citilab, Fraunhofer a UOC.
Projekt je zaměřen především na využívání potenciálu
soukromého sektoru
pro poskytování veřejných služeb v rámci konceptu smart city. Přitom je
využíván koncept otevřených dat (open data). Projekt iCity využívá
tohoto konceptu při rozšiřování komunikace mezi municipalitami a
širokou veřejností s cílem rozvíjet a rozšiřovat služby ve veřejném
zájmu. V rámci projektu iCity tak fungují formou otevřených dat
například elektronické úřední přepážky (e-government), jízdní řády,
informace pro řidiče včetně městských kamer a parkování, informace o
počasí a kvalitě ovzduší nebo turistické informace. Přehled
informačních systémů aktuálně fungujících na bázi iCity Platform je k
nahlédnutí zde.
iCity Platform staví na datové infrastruktuře měst
zapojených do
projektu, která je dána k dispozici vývojářům jednotlivých aplikací,
jimiž jsou „třetí strany“, tedy nezávislé soukromé firmy. Na straně
uživatelů je k výsledným informacím přístup přes portál iCity. Všechny
tyto tři sféry jsou pod kontrolou systémového řízení.
Tímto způsobem byla vytvořena snadno přenositelná
platforma sloužící
jednotlivým městům zapojeným do projektu. Její nadstavbou je
„ekosystém“ dílčích aplikací, z nichž si uživatelé mohou vybrat podle
svých potřeb.
Součástí vývoje iCity Platform je rovněž nová,
uživatelsky vedená
metodika pro vytváření služeb ve veřejném zájmu. Tento primárně
uživatelský přístup znamenal i jistý koncepční a kulturní posun na
straně správy zapojených měst.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
SBB Reiseplaner:
Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od
dveří ke dveřím“
6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné
dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců.
Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní
dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z
východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením
podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové
dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. SBB Reiseplaner funguje v operačních systémech iOS a
Android. Je založen na platformě Hafas od německé IT firmy HaCon. Hafas
představuje univerzální aplikaci pro inteligentní systémy v hromadné
dopravě, od plánování cesty po mobilní jízdenkové systémy a správu
vozového parku.
Celý článek zde
5.9.2016 Údaje o
východiscích a cílech cest jsou nezbytným předpokladem
pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek městské dopravy
a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením. Obzvláště to platí
při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem se
takováto data
získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z Massachusettského
Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s automobilkou Ford
Motor Company prezentovali na konci srpna 2016 odborné veřejnosti
počítačový systém, který tato data získává ze záznamů mobilních
operátorů o poloze volajících osob. Model byl aplikován na
3,5miliónovou aglomeraci Bostonu, hlavního města amerického státu
Massachusetts. Celý
článek zde
Internet věcí: nejen
Industry 4.0, ale také inteligentní mobilita
21.10.2015
O internetu věcí, tj. identifikaci věcí a sledování jejich pohybu po
internetu, se hovoří především v souvislosti s automatizací v průmyslu
a logistice v rámci konceptu Industry 4.0. Tyto
technologie však stále
více nacházejí uplatnění i u inteligentního řízení mobility, jako jsou
například parkovací
systémy.
Výrobce procesorů Intel ve
spolupráci s dodavatelem zabudovaných informačních technologií Kontron
v této souvislosti vydal v loňském roce komplexní zprávu, tzv. white
paper, s názvem „Improving Transportation Safety, Efficiency, and the
Customer Experience with the Internet of Things (IoT)“ – dále „zpráva“,
s níž byla v říjnu 2015 prostřednictvím časopisu Eurotransport
seznámena široká odborná veřejnost v odvětví dopravy. Celý článek zde
IDPass:
integrovaný
informační systém usnadní mobilitu ve Francii
19.5.2015
Francouzské státní železnice (SNCF)
seznámily veřejnost v polovině května 2015 se záměrem investovat během
příštích tří let 120 mil. € do zavedení integrovaného informačního
systému pro cestující, který umožní propojit do jedné digitální sítě
informace o městské mobilitě s informacemi pro cestování po národní
železnici. Od letošního června by tento systém měl být k dispozici
uživatelům v 15 největších městech Francie. Celý článek zde
6.5.2015
V hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2
byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném
čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a
letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města,
resp. nádražím Paddignton, které je koncovou stanicí rychlovlaku.
Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku
podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu. Celý článek zde
16.3.2015 Podle
nejnovějších studií nadnárodní skupiny
APCOA, specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích,
dnes ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To
má za následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední
řadě i nadbytečné emise z provozu automobilů. V průměru se tak při
jednom hledání parkovacího místa vyplýtvá 10 minut času a vyprodukuje
navíc 1,3 kg CO2. Společnost Siemens proto vyvíjí inteligentní
parkovací systém, který pomůže řidičům jednoduše nalézt nejbližší volné
parkovací místo. Systém je nyní testován na zkušební ploše v Mnichově a
od léta 2015 je plánován jeho pilotní provoz. Celý článek zde