„Chytrý přechod“
pomáhá zvýšit bezpečnost chodců
12.3.2019 Přechody přes vozovku se stávají stále rizikovějším místem. Obvykle za
to mohou takříkajíc obě strany, často za přispění moderních
technologií. Tím jsou míněni chodci zahledění do svých smartphonů nebo
řidiči nevěnující dostatečnou pozornost dění kolem sebe, rozptylováni
navigací a mobilními telefony, případně ukolébáni tichem a pohodlím
moderního automobilu k pocitu, že provoz kolem je jen jakási počítačová
hra. Proti těmto úskalím používání „chytré“ techniky představil v únoru
2019 tým odborníků z Korejského institutu stavebnictví a stavební
technologie řešení v podobě jiné moderní technologie, která má za cíl
zpřítomnit chodce a řidiče blížící se k místu potenciálního střetu.
Tento prozatím experimentální „chytrý přechod pro chodce“ zahrnuje
kombinaci smartphonové aplikace a světelné signalizace.
Řidiče upozorňuje „chytrý přechod“ na blížícího se chodce třemi způsoby:
• Termokamera detekuje chodce
vstupujícího na přechod.
• Poté, co je chodec detekován, rozsvítí
se LED signální světla na přechodu. Tato světla jsou viditelná na 50
metrů, ale nesvítí natolik jasně, aby rozptylovala pozornost řidičů.
• Jakmile se vozidlo přiblíží na 30 a
méně metrů od přechodu, začne blikat elektronická dopravní značka
upozorňující řidiče na chodce.
Chodce upozorňuje „chytrý přechod“ na blížící se vozidlo rovněž třemi
způsoby:
• Jakmile se k přechodu blíží vozidlo
rychlostí větší než 10 km/h, začne se na chodník před přechodem
promítat varovné znamení. To by mělo upozornit chodce zahleděné do
smartphonů nebo lidi, kteří z různých důvodů při chůzi hledí dolů místo
před sebe.
• Přitom se rozezní zvukový signál, který
upoutá chodcovu pozornost.
• Aplikace na chodcově smartphonu, která
je součástí „chytrého přechodu“, zároveň spustí varovný signál spolu s
vibrací.
„Chytrý přechod“ byl prověřen testy, zahrnujícími zhruba tisícovku
vozidel. Výsledky jsou velmi uspokojivé: 83 % řidičů na základě
varování zpomalilo nebo zastavilo. Na silniční komunikaci s maximální
povolenou rychlostí 50 km/h zpomalili řidiči při přiblížení k „chytrému
přechodu“ téměř o 20 % více než k běžným přechodům bez varovné
signalizace.
Tento systém je určen zejména pro přechody bez světelné signalizace.
Předpokládaná investice se odhaduje na 13 tisíc amerických dolarů, tedy
v přepočtu cca 300 tisíc Kč, pro jednu instalaci na přechodu pro
chodce. V českých podmínkách to je menší nebo srovnatelná investice v
porovnání s vybudováním nebo modernizací světelné signalizace na jedné
křižovatce. Každopádně je tu návratnost v podobě uspořených významných
socioekonomických nákladů na důsledky případného střetu chodce s
vozidlem.
Předpokládá se další vývoj tohoto systému v podobě zabudování varovných
hlášení do navigační aplikace ve vozidle, případně až na úroveň
automatického snížení rychlosti při detekování překážky.
Nejjednodušší, nejlevnější a nejspolehlivější řešení přitom stále
zůstává: prostě dávat pozor.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
6.2.2019
Pojem „smart city“, tak jak mu rozumím a prezentuji jej, představuje
koncept strategického řízení měst, obcí nebo regionů, při němž jsou
využívány moderní technologie pro zvyšování kvality života ve městě, a
následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů města.
V tom je velmi racionální ekonomický motor konceptu smart city.
Technickou infrastrukturu smart city tvoří moderní technologie,
zahrnující oblast inteligentní mobility, inteligentní energetiky a
služeb a informačních a komunikačních technologií. Tyto moderní
technologie zde tedy nejsou cílem samy pro sebe, nejsou to pouhé velké
hračky pro velké kluky. Jsou prostředkem k tomu, aby město bylo místem
příjemným k životu, protože jen takovéto město může ekonomicky
prosperovat. Stejným dílem přispívá městu jako příjemnému místu k
životu i jeho zelená infrastruktura. Aby byla zároveň
takováto prosperita dlouhodobě udržitelná, musí být udržitelná i
ekologicky. Chytré město je tedy přátelské k životnímu prostředí ne
nějakým „rozkazem shůry“, nýbrž protože jedině tak může trvale
naplňovat svůj smysl a cíl. Celý
článek zde
Místo modrých zón
sdílené zóny: Soul řeší problém s neoprávněným parkováním k
spokojenosti rezidentů i návštěvníků
4.2.2019 Desetimiliónové jihokorejské hlavní město Soul se – úplně stejně, jako
třeba Praha – potýká s úskalími oblastí na ulici vyhrazených k
parkování pouze pro rezidenty, tedy vychvalovaných i zatracovaných
modrých zón. Také zde zoufalí návštěvníci, například zákazníci místních
obchodů, z nedostatku jiné příležitosti neoprávněně parkují. V lednu
2019 představil Soul světové odborné veřejnosti své inovativní a
úspěšné řešení tohoto problému.
Celý
článek zde
Strojové vidění může
napomoci rozvoji autonomních vozidel
24.1.2019 Strojové
vidění (nebo též „počítačové vidění“) představuje výrobní a
průmyslové systémy, ve kterých je počítačově zpracovávána obrazová
informace z kamery. Výsledek pak slouží jako vstupní informace pro
automatizované rozhodování stroje nebo informačního systému. Typickým
systémem strojového vidění je kamerová kontrola dokončeného výrobku na
výrobní lince. Tato technologie však také může významně posunout vývoj
ve zcela jiné oblasti – autonomních vozidlech. Nasvědčuje tomu
spolupráce mezi americkou firmou PerceptIn, zabývající se technologií
strojového vidění, a čínským výrobcem kolejových vozidel CRRC, o níž
byla odborná veřejnost informována v polovině ledna 2019.
Celý
článek zde
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize včetně možnosti zakoupení zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde