|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Palivočlánkové vlaky nahrazují diesely, největší evropský park 27 souprav bude jezdit v okolí Frankfurtu31.5.2019 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint pro německou spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu vysoutěžena dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi Hessensko.
Elektrické jednotky Coradia iLint od Alstomu (viz foto) o přepravní kapacitě 160 sedících cestujících (viz foto výše) jsou založeny na sériových dieselových vlacích Lint 54, jejichž pohonná jednotka byla nahrazena palivočlánkovou. Na střeše každého ze dvou vozů tohoto vlaku se nachází nádrž, která pojme 94 kg vodíku, a palivový článek od kanadské firmy Hydrogenics. Pohon každého vozu dále tvoří trakční elektromotor, nacházející se u podvozků blíže čelům vlaku, a trakční invertor měnící stejnosměrný proud na střídavý. Pohon doplňují lithium iontové trakční baterie Akasol, rovněž umístěné na podvozku vlaku. Celkové technické řešení vlaku je zřejmé z obrázku níže. Na jedno naplnění nádrží vodíkem ujede vlak cca 1000 km rychlostí až 140 km/h, což je srovnatelné s dojezdem obdobné jednotky poháněné dieselovými motory. Palivočlánkové vlaky dopravce fahma budou jezdit na regionálních linkách RB11 (Frankfurt-Höchst – Bad Soden), RB12 (Frankfurt – Königstein), RB15 (Frankfurt – Bad Homburg – Brandoberndorf) and RB16 (Friedrichsdorf – Friedberg). Do provozu budou uvedeny se změnou jízdního řádu v roce 2022. Kromě bezemisního provozu znamená zavedení těchto vlaků také nárůst celkové nabízené přepravní kapacity až o 40 %. Celý tento projekt zahrnuje kromě dodávky vlaků také zásobování vodíkem, údržbu a poskytnutí rezervních kapacit na období 25 let. Dodavatelem projektu je Alstom ve spolupráci se společností Infraserv GmbH & Co. Höchst KG, dodavatelem komplexních služeb pro chemický a farmaceutický průmysl a provozovatelem výzkumného a výrobního průmyslového parku Höchst (Industriepark Höchst) ve Frankfurtu na Mohanem. Právě v tomto parku bude umístěna vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové vlaky jako součást sdružené plnicí základny, zásobující vodíkem také palivočlánkové autobusy a nákladní automobily.
Rozpočet celého projektu je 0,5 mld. €, tedy cca 13 mld. Kč. Částka 360 mil €, tedy téměř 9,5 mld. Kč, připadá na podíl Alstomu s dodávkou vozidel. Jednoduchou aritmetikou lze tak odhadnout cenu jedné palivočlánkové jednotky v přepočtu na cca 350 mil. Kč. Pro srovnání, dodávka dieselové verze téhož vlaku od Alstomu pro jiného německého dopravce přijde v přepočtu na cca 95 mil. Kč na jednu vlakovou soupravu.
Palivočlánkový vlak tedy vychází z tohoto jednoduchého porovnání jako více než tři a půl krát dražší než srovnatelný vlak dieselový – pochopitelně se všemi výhradami k vypovídací schopnosti takového srovnání, především pokud jde o velikost dodávek a sériovost výroby. 40 % cenového rozdílu mezi palivočlánkovým a dieselovým vlakem pokryje dotace z rozpočtu německého Spolkového ministerstva dopravy, které vnímá tento projekt jako model pro další očekávané následovníky. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto a obrázek © Alstom
Palivočlánkové autobusy také v patrovém provedení: v Londýně od roku 2020
Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu mají najeto přes milión mil
Švédští popeláři pojedou na páru: Scania a Renova vyvíjejí palivočlánkový vůz na svoz odpadu
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Více o knize včetně možnosti zakoupení zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |