Švédští popeláři
pojedou na páru: Scania a Renova vyvíjejí palivočlánkový vůz na svoz
odpadu
15.1.2019 Když před mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde
poháněla pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel),
málokdo tušil, že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne
ovšem jako neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí,
nýbrž jako palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára
jediným odpadním produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v
prosinci 2018, mají k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde
automobilový výrobce Scania ve spolupráci se západošvédskou společností
Renova zabývající se odpadovým hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový
nákladní vůz na svoz odpadu.
Palivočlánkový elektrický pohon spojuje výhody bateriové
elektromobility v podobě tichého a bezemisního provozu – v případě vozů
pro svoz odpadu, které často projíždějí obytnou zástavbou v časných
ranních hodinách, je tato výhoda pro občany měst obzvlášť cenná.
Zároveň má výhody spalovacího motoru v podobě srovnatelně dlouhého
dojezdu na jedno naplnění nádrže vodíkem, krátké doby plnění nádrží
oproti pomalému nabíjení baterií a užitečné hmotnosti (z níž u čistě
bateriového pohonu „ujídají“ značnou porci právě baterie). Tyto výhody
se uplatní nejen u osobních automobilů, ale také (a zejména) u těžkých
vozidel, jako jsou palivočlánkové autobusy,
palivočlánkové manipulační vozíky, ale také
třeba palivočlánkové osobní vlaky.
Konstrukci podvozku těžkého palivočlánkového nákladního vozu určeného
mimo jiné pro svoz odpadu ukazuje schéma na obrázku níže. Podobně jako v
případě autobusu jde o hybridní systém, kombinující vodíkové palivové
články a trakční baterie. Scania již v současné době vyvíjí čtyři
takovéto nákladní automobily s předpokládaným dojezdem na jedno
naplnění nádrží 500 km pro norský závod velkoobchodu s potravinami Asko.

U „popelářského“ vozu bude elektrická energie vyrobená palivočlánkovou
jednotkou používána nejen pro pohon vozidla, ale také pro pohon
kompostéru.
Projekt probíhá ve spolupráci se Švédskou energetickou agenturou a
stockholmským Královským technologickým institutem. Předpokládá se, že
palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu by měl být hotov na přelomu
roku 2019 a 2020.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto a obrázek ©
Scania
Další informace zde
Přečtěte
si také:
2.11.2018 Využití výhod
palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s
dojezdem srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v
USA sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních
kontejnerů, viz například projekty palivočlánkových kamionů Kenworth a Navistar. Tyto pohony
však začínají dobývat i menší tonáže – americkou střední třídu 6, tedy
nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun. Příkladem je kalifornský
projekt palivočlánkového rozvážkového nákladního vozu pro nadnárodní
logistickou společnost UPS, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v
říjnu 2018. Celý
článek zde
19.10.2018 Kanadský
výrobce palivových článků Ballard, který
představuje světovou špičku ve svém oboru, prezentoval v září 2018
novou řadu svých palivových článků, označovanou jako
FCgen®-LCS na mezinárodním veletrhu užitkových
vozidel v německém
Hannoveru. Tato nová generace palivových článků, určená pro těžká
elektrická vozidla, jako palivočlánkové autobusy, nákladní automobily,
manipulační vozíky a vlaky, představuje řadu inovací, které zlepšují
provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku provozu palivových článků.
Celý článek zde
17.10.2018 Po důležitém
milníku – získání potřebných úředních povolení v
červenci
2018 – začala
na sklonku září 2018 naplno nová éra bezemisní železniční dopravy: Na
100 km dlouhou trať spojující severoněmecká města Cuxhaven,
Bremerhaven, Bremervoerde a Buxtehude se poprvé s cestujícími vydaly
dvě palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint.
Celý článek zde
S cestujícími bez
strojvedoucího i na hlavních tratích: Východojaponská železniční
společnost má plány na bezobslužný provoz
21.8.2018 Provoz
bez strojvedoucího je stále více doménou městských rychlodrah –
linky automatického metra ve světě nedávno přesáhly celkovou délku 1000
km.
Nezůstává však jen u nich. Východojaponská železniční společnost (JR
East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, má
plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici.
Světovou odbornou veřejnost s nimi seznámila v srpnu 2018.
Celý článek zde
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
Cyklus odborných konferencí „Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde