S cestujícími bez
strojvedoucího i na hlavních tratích: Východojaponská železniční
společnost má plány na bezobslužný provoz
21.8.2018 Provoz bez strojvedoucího je stále více doménou městských rychlodrah –
linky automatického metra ve světě nedávno přesáhly celkovou délku 1000
km.
Nezůstává však jen u nich. Východojaponská železniční společnost (JR
East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, má
plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici.
Světovou odbornou veřejnost s nimi seznámila v srpnu 2018.
JR East, jedna ze sedmi železničních společností v Japonsku, přepraví
ročně přes 6 miliard cestujících v regionálních i dálkových vlacích
včetně světoznámých rychlovlaků Šinkansen. Její síť měří celkem 7,5
tisíce km, téměř ze tří čtvrtin je elektrifikovaná. (Pro srovnání, v
celé ČR se ročně přepraví něco přes 180 miliónů cestujících po síti
tratí měřící cca 9,5 tisíc km, elektrifikované z cca třetiny).
Hlavní důvody, které vedou JR East k plánům na bezobslužný provoz, jsou
dva: V prvé řadě je to nedostatek personálu, který postupně stárne a
plně se neobnovuje. Dále je to ztrátovost místních tratí, u nichž chce
JR East bezobslužným provozem snížit celkové náklady.
Konverze stávajících celostátních tratí na bezobslužný provoz bude
vyžadovat nové technologie a stavební opatření pro vlaky i pro tratě a
stanice.
U vlaků půjde zejména o vývoj vysoce přesných detektorů překážek. Vlaky
bez obsluhy by dále měly být vybaveny například detektory všech
abnormálních zvuků a pachů, které by jinak na sebe přirozeně upozornily
vlakový personál.
U železniční infrastruktury bude nutno odstranit úrovňová křížení a
vybavit nástupiště ve stanicích stěnami s automatickými dveřmi.
V neposlední řadě bude nutno provést příslušné změny také v legislativě.
Předpokládá se, že vlaky budou zpočátku jezdit s palubním průvodcem,
který by zasáhl při mimořádné události. V dlouhodobém pohledu je
plánován provoz zcela bez vlakového personálu.
Pilotní provoz je plánován zvlášť pro regionální trať a pro Šinkansen.
V prvním případě půjde o tokijskou 34,5 km dlouhou trať Yamanote (viz
foto) s 29 stanicemi, jednu z nejrušnějších tratí v tokijské
aglomeraci, která tvoří uzavřenou smyčku a regionální osobní vlaky zde
nesdílejí koleje s jinými. Ve druhém případě půjde o 675 km dlouhou
trať Tohoku Šinkansen s 23 stanicemi a s vlaky jedoucími rychlostí až
320 km/h, jejíž koleje vedou většinou po vyvýšených konstrukcích.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Railway
Gazette International
Další informace zde
Přečtěte
si také:
První v Kanadě:
autonomní elektrický minibus ve městě Candiac
15.8.2018 Autonomní elektrické minibusy představují výzvu pro vytváření „třetího
druhu“ dopravy, vedle klasické dopravy hromadné a individuální. Vedle
projektů v Evropě (viz například naše reportáž z bavorského Bad
Birnbachu) i
jinde ve světě nezůstává pozadu ani Kanada. Jako první v této zemi byl
zkušební provoz autonomního elektrického minibusu zahájen 10. srpna
2018 v 21tisícovém městě Candiac na předměstí Montrealu.
Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského
výrobce Navya (viz foto). Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a
2,7 m vysoký.
Celý článek zde
2.8.2018 V červenci 2018 byla otevřena dlouho očekávaná severojižní linka
amsterodamského metra, vybavená řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC typu
Urbalis 400 od francouzské společnosti Alstom. Nezůstává však jen u ní.
Na tuto moderní technologii budou do roku 2019 postupně převedeny
všechny čtyři zbývající linky amsterodamského metra.
Celý článek zde
1.8.2018 V červenci 2018 došlo k významnému milníku v historii palivočlánkové
elektromobility: Elektrické jednotky Alstom Coradia iLint získaly od Spolkového drážního úřadu (EBA) povolení k provozu v osobní
přepravě na německých železničních tratích. Železnice se tak poprvé na
světě oficiálně otevírají každodennímu provozu palivočlánkových vlaků s
cestujícími. Elektrické jednotky Coradia iLint od Alstomu jsou založeny
na sériových dieselových vlacích Lint 54, jejichž pohonná jednotka byla
nahrazena palivočlánkovou. Na střeše každého ze dvou vozů tohoto vlaku
se nachází nádrž, která pojme 94 kg vodíku, a palivový článek od
kanadské firmy Hydrogenics.
Celý článek zde
19.7.2018 Podkrušnohorská města Most a Litvínov jsou známá především jako
střediska těžkého průmyslu. Tato města jsou zároveň aktivní v oblasti
čisté městské mobility. Zde je jejich zajímavostí mj. propojení
tramvajovým systémem provozovaným Dopravním podnikem měst Mostu a
Litvínova. Proto nepřekvapí, že jedním z konkrétních výsledků zmíněných
aktivit je projekt „Informační systém II“, jehož hlavním cílem byla
modernizace městské hromadné dopravy v podobě instalace informačního
systému v tramvajové a autobusové dopravě na území statutárního města
Mostu a města Litvínova, včetně vozidlového systému MHD. Do provozu byl
tento projekt, dodaný konsorciem Informační systém ML – AŽD Praha
s.r.o. a Ing. Ivo Herman, CSc., uveden na konci června 2018.
Celý článek zde
28.6.2018 Hradec Králové je jedním z českých měst, které se angažují v rozvoji
konceptu smart city.
Nemalou měrou k tomu přispívá i bezemisní městská doprava, která dnes
představuje 30 % všech dopravních výkonů MHD a zahrnuje trolejbusy a
již několik let také tři elektrobusy. Park elektrických autobusů
Dopravního podniku města Hradec Králové se v blízké budoucnosti rozšíří
o 20 nových elektrobusů a 9 parciálních trolejbusů, což se významně
promítne i do nárůstu výkonů bezemisní MHD. Prvních deset ze série
nových elektrobusů bylo veřejnosti představeno v červnu 2018.
Celý článek zde
27.6.2018 Superkapacitorové (či ultrakapacitorové) elektrobusy mohou být slibnou
volbou zvláště pro „elektrifikované“ dopravní podniky, které provozují
tramvaje nebo trolejbusy. Důvodem je, že nabízejí využití stávající
stejnosměrné trakční infrastruktury pro průběžné dobíjení, ale při
mnohem kratší době nabíjení v porovnání s klasickým dvoupólovým
pantografem. Tuto technologii nyní nabízí, poprvé v bývalém
Československu, izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors
a prezentována byla v
červnu 2018 ve slovenské Nitře na konferenci “Elektrické autobusy pre
mesto”,
organizované provozovateli našeho portálu. Jak už to často bývá,
informace prezentované na konferenci budí další otázky, zvláště u
užitečného, ale dosud všeobecně nerozšířeného řešení. Zeptali jsme se
proto Dipl. Wirt. Ing. Filipa Ferferieva, business development manažera
z Chariot Motors. Celý rozhovor zde
13.6.2018 Zobrazovaní technologie elektronického papíru (e-paper) má řadu výhod
mimo jiné pro zastávkové označníky. V zahraničí se proto stáje více
rozvíjí, například v rakouském Tyrolsku, ale i v
jiných městech Rakouska či Švýcarska. Českým zájemcům se tato moderní
technologie předvedla mj. v rámci prezentace společnosti VARS BRNO na
konferenci Smart city v praxi III, pořádané provozovateli
našeho portálu. Svoji českou premiéru v živém provozu má od června 2018
v brněnské MHD, kde ji Dopravní podnik města Brna začal testovat na
zastávce Mozolky.
Celý článek zde
8.6.2018
V prvním červnovém týdnu hostilo slovenské smart
city Nitra první
slovenský autobusový veletrh BUS SHOW 2018. Hned první den
veletrhu, 5. 6. 2018, ještě před jeho vlastním
zahájením, jej uvedla konference „Elektrické autobusy pre mesto“,
pořádané konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Tato konference
navazuje na svoji českou verzi „Elektrické autobusy pro město“,
která proběhla v
uplynulých letech již šestkrát a stala se tradičním doprovodným
programem veletrhu Czechbus v Praze. Odborným
garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík, majitel a hlavní
konzultant pořádající firmy.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde