|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Amsterodamské metro: nová linka v provozu a do roka celá síť s CBTC Alstom Urbalis 4002.8.2018 V červenci 2018 byla otevřena dlouho očekávaná severojižní linka amsterodamského metra, vybavená řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC typu Urbalis 400 od francouzské společnosti Alstom. Nezůstává však jen u ní. Na tuto moderní technologii budou do roku 2019 postupně převedeny všechny čtyři zbývající linky amsterodamského metra. Nová linka č. 52 je 9,8 km dlouhá a je na ní 8 stanic. Je vedena po povrchu i pod povrchem, včetně 6 km dlouhého tunelu pod městským centrem a řekou IJ. V náročných geologických podmínkách Amsterodamu s nestabilním podložím, které vyústilo v sesuvy půdy, trvalo její vybudování celých 16 let oproti původně plánovanému dokončení v roce 2011. Investiční náklady přitom vzrostly oproti plánovaným 1,4 mld. € na 3,1 mil. € (tedy z cca 37 mld. Kč na 81 mld. Kč). Smlouva na vybavení celého amsterodamského metra systémem CBTC typu Urbalis 400 byla uzavřena v roce 2012. Po kompletním zprovoznění, které se očekává v roce 2019, bude touto technologií vybavena jeho síť v celkové délce 39 km se 40 stanicemi. Vozidlovou částí CBTC bude vybaveno cca 90 vlaků metra a součástí dodávky je i nový dispečink. Metro zůstane dál provozované se strojvedoucími (viz foto výše). Je to dáno mj. specifickými podmínkami amsterodamského metra. K nim patří například „hybridní“ linka 51, která ve stanici Zuid přechází ze systému metra na systém povrchové tramvaje. Podpovrchové metro s napájením z třetí kolejnice se zde rázem „promění“ v tramvaj se svrchním napájením a se všemi dalšími atributy tramvaje. Výšce nástupních dveří jsou přizpůsobeny i dvojúrovňové nástupní ostrůvky (viz foto níže). Provozovatel nicméně hodnotí tuto unikátní hybridní technologii jako technicky zajímavou, ale ekonomicky neefektivní. Předpokládá se, že instalace CBTC pomůže metru zkrátit intervaly mezi vlaky, a navýšit tak celkovou kapacitu tohoto dopravního systému o 25 %. Kromě toho se očekává i celkové zvýšení provozní spolehlivosti metra, kde některé zabezpečovací systémy pocházejí ze 70. let minulého století. CBTC Alstom Urbalis 400 už znají mnohá světová města, například Lyon, Hongkong, Sydney nebo Panama. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Alstom a archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Další informace zde a také zde Přečtěte si také: Estonsko zavádí nejrozsáhlejší bezplatnou veřejnou přepravu cestujících, koncept má řadu otazníků26.7.2018 Estonsko je známé jako jeden z průkopníků bezplatné veřejné přepravy cestujících – již od roku 2013 cestují trvale hlášení obyvatelé hlavního města Tallinnu zdarma městskými autobusy, trolejbusy, tramvajemi a vlaky. Od začátku července 2018 rozšířilo Estonsko systém bezplatné veřejné přepravy cestujících ve světě nevídaným způsobem: Celkem 11 z 15 estonských krajů zavedlo bezplatnou veřejnou přepravu linkovými autobusy pro obyvatele Estonska. Tento nevídaný krok má nicméně své oponenty pochybující o tom, zda právě toto je cesta k čisté a efektivní mobilitě v zemi. Most a Litvínov: nový informační systém přispívá atraktivitě městské dopravy19.7.2018 Podkrušnohorská města Most a Litvínov jsou známá především jako střediska těžkého průmyslu. Tato města jsou zároveň aktivní v oblasti čisté městské mobility. Zde je jejich zajímavostí mj. propojení tramvajovým systémem provozovaným Dopravním podnikem měst Mostu a Litvínova. Proto nepřekvapí, že jedním z konkrétních výsledků zmíněných aktivit je projekt „Informační systém II“, jehož hlavním cílem byla modernizace městské hromadné dopravy v podobě instalace informačního systému v tramvajové a autobusové dopravě na území statutárního města Mostu a města Litvínova, včetně vozidlového systému MHD. Do provozu byl tento projekt, dodaný konsorciem Informační systém ML – AŽD Praha s.r.o. a Ing. Ivo Herman, CSc., uveden na konci června 2018. Hradec Králové zvyšuje novými elektrobusy a parciálními trolejbusy podíl bezemisní MHD28.6.2018 Hradec Králové je jedním z českých měst, které se angažují v rozvoji konceptu smart city. Nemalou měrou k tomu přispívá i bezemisní městská doprava, která dnes představuje 30 % všech dopravních výkonů MHD a zahrnuje trolejbusy a již několik let také tři elektrobusy. Park elektrických autobusů Dopravního podniku města Hradec Králové se v blízké budoucnosti rozšíří o 20 nových elektrobusů a 9 parciálních trolejbusů, což se významně promítne i do nárůstu výkonů bezemisní MHD. Prvních deset ze série nových elektrobusů bylo veřejnosti představeno v červnu 2018. UITP podporuje další spolufinancování udržitelné městské dopravy z prostředků EU11.5.2018 Prozatím si rozvoj udržitelné městské dopravy, zejména pak elektrické
dopravy, bez významné podpory investičních dotací z evropských zdrojů
dokáže v ČR jen málokdo představit. Evropská politika financování
rozvojových projektů po roce 2020 je však zatím nasměrována především
na spolufinancování výzkumu a vývoje a na podporu komercializace
inovativních technologií, zpravidla v partnerství veřejného a
soukromého sektoru. Dotace v oblasti mobility jsou směrovány především
na transevropské sítě. V porovnání s „neekologickou“ dopravou jsou
nicméně technologie pro udržitelnou městskou mobilitu stále velmi
nákladné, byť se jedná o technologicky zralá řešení. Tuto skutečnost si
uvědomuje Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a ve svém prohlášení
z dubna 2018 apeluje na Evropskou komisi ohledně investiční podpory
udržitelné městské mobility i po roce 2020. Celý článek zde Připojení fotovoltaických zdrojů k trolejbusové trakční síti může významně uspořit elektrickou energii11.5.2018 Spolupracovník našich portálů a oblíbený přednášející na našich konferencích Elektrické autobusy pro město Dr. Ing. Mikolaj Bartłomiejczyk z Politechniky Gdańske v Polsku publikoval v dubnu 2018 zajímavý odborný článek ohledně možností využití fotovoltaických panelů jako doplňkového zdroje energie pro trolejbusovou trakční síť. Článek přitom není pouhou akademickou úvahou, nýbrž je úzce napojen na projektovou praxi: U gdyňského trolejbusového dopravce PKT, kde Mikolaj Bartłomiejczyk zároveň pracuje jako hlavní energetik, plánují pro potřebu napájení trolejbusů instalaci 500kWp fotovoltaického zdroje na střeše vozovny. Z jeho článku zde přinášíme stručný výtah s odkazem na plné znění v angličtině. Linky automatického metra na celém světě měří v součtu již přes 1000 km3.5.2018 Automatické metro bez řidiče se stává stále větším fenoménem v rozvoji městských rychlodrah po celém světě. Jak byla v dubnu 2018 informována odborná veřejnost prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP), zaznamenal tento druh dopravy v březnu 2018 důležitý milník: Délka všech automatizovaných linek metra na světě překročila „magickou“ hodnotu 1000 km. Od roku 2015 tak vzrostla jejich délka prakticky o třetinu. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |