Připojení
fotovoltaických zdrojů k trolejbusové trakční síti může významně
uspořit elektrickou energii
11.5.2018 Spolupracovník našich portálů a oblíbený přednášející na našich
konferencích Elektrické autobusy pro město Dr. Ing.
Mikolaj Bartłomiejczyk z Politechniky Gdańske v Polsku publikoval v
dubnu 2018 zajímavý odborný článek ohledně možností využití
fotovoltaických panelů jako doplňkového zdroje energie pro
trolejbusovou trakční síť. Článek přitom není pouhou akademickou
úvahou, nýbrž je úzce napojen na projektovou praxi: U gdyňského
trolejbusového dopravce PKT, kde Mikolaj Bartłomiejczyk zároveň pracuje
jako hlavní energetik, plánují pro potřebu napájení trolejbusů
instalaci 500kWp fotovoltaického zdroje na střeše vozovny. Z jeho
článku zde přinášíme stručný výtah s odkazem na plné znění v angličtině.
S využitím simulace pomocí metody Monte Carlo (generování velkého počtu
scénářů a jejich následné statistické vyhodnocení) na konkrétním
příkladu trolejbusové sítě v polské Gdyni autor analyzuje možnosti
zapojení dvou typů fotovoltaických zdrojů:
• velkého zdroje o ploše panelu 5000 m2,
odpovídající střeše trolejbusové vozovny, jehož maximální výkon bývá
400 kWp,
• malého zdroje o ploše panelu 500 m2,
odpovídající ploše střechy veřejné budovy.
Provedená simulace zohledňuje stochastickou (náhodnou) povahu
okamžitého zatížení trolejbusové trakční sítě a objemu elektřiny
vyrobené z fotovoltaických zdrojů.
Navzdory této náhodné povaze dochází autor k závěru, že pro potřebu
trolejbusové trakční sítě lze využít až 80 % energie z fotovoltaiky.
Pro použití na frekventovaných trolejbusových linkách autor navrhuje,
na základě výsledků analýzy, nasazení fotovoltaických zdrojů o výkonech
v rozmezí 400 – 500 kW, napojených na trolejbusovou měnírnu. Připouští
využití fotovoltaických zdrojů i jinde, ovšem s menší celkovou
efektivností. Upozorňuje také, že konkrétní parametry fotovoltaických
zdrojů na dané trolejbusové síti budou záviset na řadě místních
podmínek.
Efektivnost celého systému mohou podle autora dále zdokonalit
energetické technologie na bázi smart grid, které tak trakční síť
přeměňují z čistě pasivního místa spotřeby energie na dynamické
propojení mezi energetickými systémy.
Plné znění článku je k dispozici zde
Výtah z článku a
ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Přečtěte
si také:
4.5.2018 Závěrečnou konferencí na konci března 2018 a postupným publikováním
výsledků se zvolna uzavírá činnost evropského projektu elektrických
autobusů ZeEUS, jehož dílčí poznatky na našich
stránkách průběžně sledujeme (viz například představení výsledků z
Cagliari). U
příležitosti závěrečného setkání byl zároveň představen jeho
následovník, evropský projekt ASSURED.Ten již nesleduje otázky „zda“, „kde“ a
„proč“ elektrické autobusy, nýbrž se zaměřuje na konkrétní aspekty
jejich provozu a na možnosti využití inovativních technologií. Kromě
elektrických autobusů zahrnuje tento projekt také elektrická nákladní a
užitková vozidla.
Celý článek zde
13.4.2018 Demonstrační
provozy elektrických autobusů v rámci projektu ZeEUS zahrnují
především bateriové elektrobusy různých značek v různých
konfiguracích a v různých provozních podmínkách. Součástí tohoto
projektu je nicméně také provoz parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů
doplněných bateriovým zásobníkem energie pro nezávislý provoz na
významně dlouhé části trasy, v cca 150tisícovém italském městě Cagliari
ležícím na jihu ostrova Sardinie. Jeho výsledky, s nimiž byla veřejnost
seznámena v dubnu 2018, dokládají spolehlivost a technickou zralost
parciálních trolejbusů jako řešení pro města, kde již trolejbusová
infrastruktura existuje.
Celý
článek zde
Projekt ZeEUS v
Barceloně: elektrický pohon a baterie pro autobusy jsou technologicky
zralé řešení, průběžné dobíjení je optimální volba, spotřeba málo
závisí na terénu
9.4.2018 Na
začátku dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího demonstračního
provozu v rámci evropského projektu ZeEUS,
tentokrát ve
španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v
několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými
druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání
jsou bezesporu zajímavé. Jako vozový park pro testovací provoz
sloužily celkem čtyři
elektrobusy, z toho dva 12m elektrobusy Irizar pro celodenní provoz na
jedno nabití (tzv. „noční“ elektrobusy) a dva 18m průběžně dobíjené
elektrobusy Solaris. Demonstrační provozy těchto dvou typů elektrobusů
probíhaly v odlišném časovém období. Celý článek zde
5.4.2018 Varšava
je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS,
kde
demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení
elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou
technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného
polského města, Krakova. Ukazují to
výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského
dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března
2018. Elektrobusy pro Varšavu jsou postupně dodávány od prosince 2014.
Demonstrační provoz v rámci projektu ZeEUS, který byl předmětem
hodnocení, zahrnoval 10 elektrobusů Solaris Urbino 12 electric o
přepravní kapacitě 70 cestujících. Celý článek zde
27.3.2018 K
dodavatelům nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení elektrobusů
nabízejících evropský (a stále více i světový) standard
OppCharge
se k
společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský
dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o
tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice
typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde
budou dobíjet elektrobusy Volvo.
Celý článek zde
22.3.2018 Dne
20. března 2018
opět proběhla jako doprovodný program brněnského
veletrhu AMPER 2018 odborná konference Smart city v praxi III, pořádaná
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní
konzultant Jakub Slavík, jehož odborná publikace Smart city v praxi
byla
rok po slavnostním křtu
vyprodána v celém svém dvoutisícovém nákladu, byl zároveň odborným
garantem konference. Konference se konala pod záštitou ministryně pro
místní rozvoj ČR a slovenského města Nitry. Generálním partnerem
konference byla automobilka Porsche Česká republika (elektromobily
Volkswagen), hlavními partnery společnosti
ČD - Telematika, TECO a VARS BRNO a partnery CETC Europe, ČSOB, E.ON,
Eurogreen a Operátor ICT. Celý článek včetně prezentací ke
stažení zde
15.3.2018 Přibližně
sedmdesátitisícové historické a průmyslové město Inowrocław
ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z měst využívajících
ve větším rozsahu park elektrických autobusů se standardem průběžného
dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se švédským dodavatelem Volvo,
podepsané na začátku března 2018, sem bude dodáno osm elektrických
hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm elektrobusů od tohoto
výrobce.
Celý článek zde
13.3.2018 Nizozemská
města Eindhoven a Helmond, dvě největší města v
metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní
Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy
celkem 43
elektrobusů VDL. Elektrobusy
provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny
Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu
těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS,
který
probíhal v období od prosince 2016 do září 2017.
Celý článek zde
Standard OppCharge
uplatňuje své přednosti: 35 elektrobusů od dvou výrobců pro
elektrifikovaný Trondheim, ABB dodá nabíjecí infrastrukturu
6.3.2018 Trondheim je
téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního
kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách
zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m
autobusů od švédského výrobce Volvo
a 10 kloubových
18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla
za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským
výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající
8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. Je to zároveň
jeden z prvních případů, kde otevřený standard OppCharge uplatní své
přednosti: Nabíjecí stanice od jednoho dodavatele mohou využívat
vozidla od dvou různých výrobců.
Celý článek zde
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde