Standard OppCharge
uplatňuje své přednosti: 35 elektrobusů od dvou výrobců pro
elektrifikovaný Trondheim, ABB dodá nabíjecí infrastrukturu
6.3.2018 Trondheim je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního
kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách
zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m
autobusů od švédského výrobce Volvo
a 10 kloubových
18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla
za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským
výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající
8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. Je to zároveň
jeden z prvních případů, kde otevřený standard OppCharge uplatní své
přednosti: Nabíjecí stanice od jednoho dodavatele mohou využívat
vozidla od dvou různých výrobců.
![](zajimave_projekty/146-OppCharger.jpg)
12m elektrobus Volvo 7900 Electric (viz foto) je
12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou
85 cestujících. Nabízen je nyní ve třech variantách s trakčními
bateriemi o kapacitě 150, 200 a 250 kWh. To odpovídá dojezdu na jedno
nabití přibližně od 120 do 200 km, v závislosti na topografických
podmínkách a netrakční spotřebě (topení, klimatizace, pomocná zařízení).
Heuliez Bus GX 437 ELEC (viz obrázek níže) je 18m kloubový elektrobus pro
130 cestujících. K pohonu slouží 160/200 kW elektromotor a jako
zásobník energie 105kWh lithium-titanát-oxidové trakční baterie.
Samozřejmostí výbavy obou vozidel je klimatizace.
Uvedené elektrobusy budou provozovány městským dopravcem Tide Buss na
čtyřech linkách městské dopravy v Trondheimu o délce 12 – 15 km.
Kloubové elektrobus Heuliez Bus budou nasazeny na lince 12, na
ostatních třech linkách budou jezdit elektrobusy Volvo.
Nabíjecí stanice ABB HVC 450P pro průběžné dobíjení standardem
OppCharge (viz foto) budou umístěny na konečných zastávkách linek,
včetně odlehlých lokalit obsluhovaných městskými autobusy. Nabíjení
výkonem až 450 kW bude probíhat během provozních přestávek po dobu cca
3 – 6 minut.
![](zajimave_projekty/146-Depot.jpg)
Celý proces nabíjení je řízen s podporou portfolia digitálních řešení
ABB Ability™, které nabízí cloudovou správu zařízení se vzdáleným
přístupem v nejrůznějších odvětvích průmyslu, energetiky a dopravy.
Tuto podporu využívá například systém průběžně dobíjených elektrobusů v
Ženevě.
Objednatelem nabíjecí infrastruktury je region Trøndelag, který rovněž
funguje jako zadavatel veřejné dopravy v Trondheimu, provozované výše
uvedeným dopravcem Tide Buss. Se společností ABB uzavřel tento region
smlouvu na 10 let, jejíž součástí je vzdálená správa nabíjecích stanic
s využitím výše uvedeného systému ABB Ability™, tak aby se
maximalizovala celková disponibilita zařízení.
Jak zdůrazněno výše, nabíjecí stanice od jednoho dodavatele zde mohou
využívat vozidla od dvou různých výrobců. Nedochází tak k uzamčení
zákazníka (vendor lock-in) do závislosti na dodavateli jednoho
konkrétního řešení, které je jinak zákonitým důsledkem rozmanitých
individuálně konstruovaných systémů pro průběžné dobíjení. Kromě toho
vyšší sériovost řešení vede k větší spolehlivosti díky průběžnému
zdokonalování a odstraňování „dětských nemocí“, které se nevyhnou
žádným zcela novým produktům. Důkazem tohoto trendu na trhu průběžně
dobíjených elektrobusů je také například přechod od jedinečné
technologie průběžného dobíjení k sériovému řešení, které během
demonstrační fáze zaznamenal projekt ZeEUS v Münsteru.
Realizací tohoto projektu se Trondheim stane městem s nejrozsáhlejším
parkem elektrobusů v celém Norsku. Zavádění elektrobusů je součástí
strategie města Trondheimu, jejímž cílem je kromě jiného dosažení
veřejné dopravy nezávislé na fosilních zdrojích v roce 2019.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto a obrázek ©
ABB, AB Volvo a Heuliez Bus
Další informace zde a také zde a také zde
Přečtěte
si také:
27.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS
se zvolna
chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v
rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s
pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus
& Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do
dubna 2017. Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric je 12m nízkopodlažní elektrobus o
přepravní kapacitě 80 cestujících (sedících a stojících). Elektrobusy v
Münsteru používají pohonný systém ZAwheel od německého výrobce
Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové vodou chlazené
synchronní motory s permanentními magnety výkonu 113 kW, pohánějící
individuálně každé kolo hnací nápravy. Jako zásobník energie slouží
trakční baterie o kapacitě 62,5 kWh.
Celý článek zde
22.2.2018
Na
našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti
infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o
elektrobusech ve městě Nantes nebo o řešení pro noční
dobíjení velkých parků elektrobusů.
Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan
Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby
a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže
seznámit účastníci naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“,
která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018
.
Celý článek zde
21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové
elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické
autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6.
2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je
slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors.
Celý článek zde
26.1.2018 Elektromobil Nissan
Leaf
je
jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho
pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla
daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu
standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus
představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou
univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory
japonského ministerstva životního prostředí.
Celý článek zde
18.1.2018 Dodavateli
elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci, případně
výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové karoserie.
Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu slouží
elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů a
dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak:
Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s
netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus
Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném
provozu.
Celý článek zde
2.1.2018
O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad
Birnbachu provozovaného
německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich
portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše
redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala
blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si
věc neprohlédne na vlastní oči.
Celý
článek zde
26.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský
trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně
vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo
7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském
Diffendage a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním
autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo
Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se
třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití.
Celý článek zde
Cyklus odborných konferencí „Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde