ABB HVC-Overnight
Charging: řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů
1.11.2017 Parky elektrobusů v evropských a dalších světových městech postupně
rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky – připomeňme si
například jejich současný a plánovaný rozvoj v Belgii, ale také třeba
jedenáctivozový park v našem Třinci nebo čtrnáct (a
perspektivně třicet) elektrobusů ve slovenských Košicích. To začíná
klást nároky nejen na průběžné dobíjení (tam, kde se tato technologie
využívá), při němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo
nabíjení trvá řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají
nabít všechny elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po
dobu několika hodin. Jako odpověď na tento problém představila
společnost ABB v říjnu 2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji
technologii HVC-Overnight Charging.

HVC-Overnight Charging (viz foto) umožňuje sekvenční noční nabíjení
více vozidel v depu po stanovenou dobu. Celý systém je řešen tak, aby
se optimalizovaly související investiční náklady i průběh spotřeby
elektrické energie.
Základem konstrukce tohoto řešení je kompaktní napájecí kabinet, k
němuž jsou připojeny až tři nabíjecí stanice. V tomto případě jde o
nabíjení stejnosměrným napětím v rozmezí výkonů 50 – 150 kW v rámci
jednoho kabinetu, tj. max. 3 moduly po 50 kW. Tato technologie není
určena k balancování trakčních baterií – k tomu se předpokládá využití
palubní nabíječky nebo podpůrné elektroniky baterií bez připojení k
vnějšímu zdroji.
Jako rozhraní slouží standardizovaná zásuvka CCS-2 (Combo 2), tedy
stejná, jako se používá i pro elektromobily.
Nabíjení funguje tak, že poté, co bylo ukončeno nabíjení prvního
vozidla, začíná automaticky nabíjení dalšího. Tím pádem je
maximalizována disponibilita vozidla při minimalizaci investičních a
provozních nákladů.
Celý proces nabíjení je řízen s podporou portfolia digitálních řešení
ABB Ability™, které nabízí cloudovou správu zařízení se vzdáleným
přístupem v nejrůznějších odvětvích průmyslu, energetiky a dopravy.
Tuto podporu využívá (resp. bude využívat) například systém průběžně
dobíjených elektrobusů
v Ženevě.
Řešení ABB HVC-Overnight Charging je nabízeno jako doplněk rychlého
průběžného dobíjení standardem OppCharge.
Videoprezentace HVC-Overnight Charging je k dispozici zde
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © ABB
Další informace zde
Přečtěte
si také:
26.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský
trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně
vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo
7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském
Diffendage a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním
autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo
Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se
třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití.
Celý článek zde
Stalowa Wola dostane
park elektrických midibusů Solaris s čtyřpólovým průběžným dobíjením
17.10.2017 Čtyřpólové
(zemněné) průběžné dobíjení bývá doménou standardních nebo
kloubových elektrobusů. U elektrických midibusů prozatím převládá spíše
koncept zásuvkového dobíjení, především s ohledem na nákladnost
infrastruktury pro toto rychlé nabíjení a menší kapacitu vozidel. Jsou
však výjimky. Jednou z nich bude park deseti elektrických midibusů
Solaris Urbino 8,9 LE electric, které si na konci září 2017 objednala
Stalowa Wola, 65tisícové průmyslové město v jihovýchodním Polsku. Tyto
elektrobusy budou vybaveny průběžným dobíjením střešní konzolí typu
Schunk.
Celý
článek zde
Projekt ZeEUS o
financování elektrobusů v Evropě: roztříštěné zdroje, podpora výzkumu
nepomůže bez podpory investic
13.10.2017 Elektrobusy
jsou obecně cca 2–3krát dražší než srovnatelné dieselové
autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst také náklady na
nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech není zpravidla
tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu provozní životnosti
vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na celospolečenské úrovni
zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu ušetřené externality a s
nimi i související socioekonomické výdaje. Nicméně to, co nakonec
rozhoduje o jejich pořízení, bývají konkrétní peněžní toky pro dopravce
a zadavatele veřejné dopravy. Elektrické autobusy v městské dopravě se
proto až na výjimky neobejdou bez nějaké formy finanční podpory z
veřejných zdrojů. Jak konstatuje zpráva evropského projektu ZeEUS zveřejněná
v
září 2017, tyto zdroje jsou dnes velmi roztříštěné a
nesourodé. Celý
článek zde
Elektrobusy Volvo s
průběžným dobíjením standardem OppCharge v Trondheimu
22.9.2017 Průběžně
dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí standard OppCharge
se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním městě Oslo
bude
touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde
tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s
nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné
šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně
dobíjených elektrobusů. Vozidlem bude v tomto případě elektrobus Volvo
7900 Electric. Tyto
elektrobusy jsou odvozeny od plug-in hybridní verze. Elektrobus je
12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou
85 cestujících.
Celý
článek zde
Hradec Králové bude
mít průběžně dobíjené elektrobusy, sází na nestandardní řešení
20.9.2017 Dopravní
podnik města Hradce Králové již několik let provozuje tři
elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze zásuvky. Jak
byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho elektrobusů
se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených vozidel. Vozidlem pro
Hradec Králové bude nový 12m elektrobus typu SOR NS 12 –
Electric. Elektrobus má trakční baterie umístěné na střeše
vozidla, čímž není omezen prostor pro cestující a vozidlo je v salónu
cestujících maximálně prostorné. Na střeše jsou dále umístěny
klimatizace a pantograf pro průběžné nabíjení během dne. Pro pohon
vozidla slouží centrální vodou chlazený elektromotor o výkonu 160
kW. Celý
článek zde
19.9.2017 Dolnosaské
německé město Göttingen se stane dalším, na jehož linkách
budou provozovány elektrické hybridní (či plug-in hybridní) autobusy
Volvo 7900 s průběžným dobíjením pomocí infrastruktury užívající
evropský standard OppCharge. Odborná
veřejnost o tom byla informována v září 2017. Tři tyto autobusy vyjedou
na jaře 2018 na linky Göttingenské MHD, provozované dopravcem Göttinger
Verkehrsbetriebe GmbH (GÖVB). Celý článek zde
Elektrobusy
Solaris se
čtyřpólovým dobíjením: 20 pro Krakov, expanze do Rumunska
21.8.2017 Polský
dodavatel elektrobusů Solaris zaznamenal v srpnu
2017 dva důležité milníky: Dvacet jeho elektrobusů bylo dodáno pro
historický Krakov, který již
elektrobusy Solaris provozuje, a jako v další z evropských zemí budou
tyto elektrobusy jezdit rovněž v Rumunsku, konkrétně ve městě
Cluj-Napoca. Jde o první elektrobusy v této zemi a další pokračování v
úspěšném tažení elektrobusů Solaris. Sedmnáct standardních
elektrobusů Solaris Urbino 12
electric a tři kloubové elektrobusy Solaris Urbino 18 electric v
Krakově bude provozovat tamní dopravce MPK Kraków.
Celý
článek zde
VDL a Heliox:
nejrozsáhlejší evropský park průběžně dobíjených elektrobusů bude mít
Amsterodam
2.6.2017 Nejrozsáhlejší
park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric
provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 18,1m elektrobus VDL
Citea SLFA-180 Electric je po celé
délce plně nízkopodlažní a pojme 48 sedících a 110 stojících
cestujících. K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem jako
BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké dveře a
LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných
podmínek. Celý
článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde