Město Differdange v
Lucembursku: čtyři elektrobusy Volvo s nabíjením OppCharge v provozu
16.6.2017 Lucembursko, resp. jeho hlavní město Lucemburk, má již od
podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s
průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických
autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího
města Differdange.

Dopravce Sales-Lentz zde začal provozovat čtyři elektrobusy Volvo 7900
Electric. Jde o vozidla odvozená od plug-in hybridní verze
Volvo 7900. Elektrobus je 12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi
dveřmi a přepravní kapacitou 85 cestujících.
Čtyři tyto elektrobusy jsou nasazeny na čtyřech linkách o délce od 8 do
9,5 km. Každý elektrobus jede přibližně 25 minut a poté je během 3 – 6
minut průběžně dobíjen na konečné stanici pomocí nabíjecí stanice
využívající evropský standard OppCharge. Dodavatelem
stanic je nizozemský výrobce Heliox.
Standardizovaná technologie OppCharge umožňuje průběžné dobíjení
zvoleným výkonem z pantografové konzole spouštěné do ližin na střeše.
Dobíjení obvykle trvá cca 3 – 4 minuty. Automatická komunikace mezi
vozidlem a nabíjecí stanicí během celého nabíjecího procesu probíhá po
wi-fi síti. Tato technologie pracuje s nabíjecími výkony 150, 300 nebo
450 kW podle potřeby daného dopravního systému.
Projekt elektrobusů, jehož dodání trvalo celkem devět měsíců, je
součástí strategie města Differdange s 24 tisíci obyvateli v oblasti
čisté mobility. Podobně jako méně než dvacetitisícové švédské město
Värnamo tak
ukazuje, že elektrické autobusy s průběžným dobíjením se uplatní i v
menších městech, která mají zájem o bezemisní provoz své veřejné
dopravy.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © AB Volvo
Další informace zde
Přečtěte
si také:
Letištní autobusy:
příležitost pro elektrický pohon
7.6.2017
Přeprava cestujících na letištních plochách je specifickým segmentem
přepravního trhu, kde se mohou naplno uplatnit přednosti elektricky
poháněných autobusů. Autobusy se zde pohybují po krátkých trasách s
častými rozjezdy a zastaveními, a tedy s velmi malou spotřebou energie
v důsledku rekuperace. Takto se elektrifikují parky autobusů na velkých
letištích. V Evropě je to například Amsterodamský Schipol. Letištní
elektrobusy jsou ale úspěšné i na opačné straně zeměkoule, jak ukazuje
nový projekt elektrobusů v australském Brisbane z počátku června 2017.Elektrobusy zde nejsou experimentálními vozidly, ale
sériově dodávanými produkty. Jejich výrobcem je specializovaný
australský výrobce letištní techniky Carbridge, který dodává své
elektrobusy v partnerství s čínským výrobcem BYD. Celý článek zde
VDL a Heliox:
nejrozsáhlejší evropský park průběžně dobíjených elektrobusů bude mít
Amsterodam
2.6.2017 Nejrozsáhlejší
park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric
provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 18,1m elektrobus VDL
Citea SLFA-180 Electric je po celé
délce plně nízkopodlažní a pojme 48 sedících a 110 stojících
cestujících. K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem jako
BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké dveře a
LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných
podmínek. Celý
článek zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a
„Elektrické autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
23.5.2017
V rámci evropského projektu ELIPTIC jezdí od října
2015 v pravidelném
provozu na linkách 962 a 966 dva průběžně dobíjené elektrobusy.
Zvláštností systému jejich dobíjení je, že využívají trakční
infrastrukturu pro tramvaje – ne však pro přímé nabíjení z troleje,
jako například elektrické minibusy ve Vídni (viz naše studie
„E-mobilita v MHD“), nýbrž pro
uzemněné čtyřpólové nabíjení. První výsledky tohoto zkušebního provozu
byly oznámeny odborné veřejnosti začátkem května 2017. Inovační projekt
ELIPTIC (electrification of public transport in
cities, tedy elektrifikace městské dopravy ve městech), který je
součástí evropské iniciativy CIVITAS, probíhá v období od června 2015
do května 2018 pod koordinací města Brémy.
Celý článek zde
19.5.2017 V anglickém
městě Milton Keynes bylo na linku MHD nasazeno během roku
2014 osm elektrických midibusů s průběžným
indukčním dobíjením.
Jak byla v
květnu 2017 informována odborná veřejnost, park těchto elektrobusů od
té doby spolehlivě slouží a týdně přepraví kolem 17 tisíc cestujících.
Elektrobusy pro Milton Keynes (viz foto) vyrábí britský výrobce
Wrightbus a jejich konstrukce je založena na standardním typu
StreetLite, dodávaném v modelových variantách o délce 8,8–10,5 m.
Celý článek zde
4.5.2017 Mezi
přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů se na špičku
řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož elektrobus
Solaris Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku 2017. Jak
byla na
konci dubna informována odborná veřejnost, počet dodaných či aktuálně
kontrahovaných elektrobusů Solaris dosáhl čísla 116. Posledními dvěma
přírůstky se staly elektrické midibusy Solaris Urbino 8,9 LE určené pro
23tisícové francouzské město Frontignan ležící na středomořském
pobřeží. Tyto elektrobusy jsou zároveň první od tohoto výrobce, určené
pro francouzský trh. Celý
článek zde
OppCharge: Volvo a
Heliox rozvíjejí evropský standard průběžného dobíjení elektrobusů
21.4.2017 Systém
standardizovaného průběžného dobíjení elektrobusů
OppCharge, jehož evropskými průkopníky jsou především elektrotechnické
skupiny ABB a Siemens, získává dalšího významného dodavatele. Ve
švédském Göteborgu, kde jsou již instalovány nabíjecí stanice od
společností Siemens a ABB, přibyla v dubnu 2017 další, tentokrát od
nizozemského výrobce Heliox. Jeho partnerem v tomto projektu je výrobce
autobusů Volvo. Nabíjecí stanice je instalována ve výzkumné a vývojové
základně společnosti Volvo v Göteborgu. Nabíjecí stanice Heliox je zde
schopná dodat nabíjecí výkon do 450 kW, v blízké
budoucnosti až 600 kW. Tento společný projekt je prezentován jako
začátek spolupráce uvedených dvou firem, aniž by se tím některá z nich
jakkoli uzavírala vůči spolupráci s jinými výrobci.
Celý
článek zde
6.4.2017 Norsko je
jednou z evropských zemí, které aktivně
rozvíjejí koncept smart
city a čistou
městskou mobilitu. Zároveň je to země s velmi proměnlivými
klimatickými
podmínkami, náročnými na spolehlivost používaných technologií. Smart
city Oslo již
provozuje park pěti palivočlánkových autobusů v rámci projektu
CHIC. Nyní se k
nim, jako první počin v oblasti bateriových elektrobusů, připojí také
dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s průběžným dobíjením
Siemens podle evropského standardu OppCharge. Dva elektrobusy Solaris
Urbino 12 electric, na něž byla
na konci března 2017 podepsána dodavatelská smlouva, budou dodány na
podzim 2017. Provozovány budou na frekventované lince 74 městské
dopravy v Oslo mezi čtvrtěmi Vika a Mortensrud. Celý článek zde