Projekt GATEway:
autonomní vozidlo v Greenwichi zahájilo provoz s cestujícími
12.4.2017
V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních
elektrických minibusů GATEway
do další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase
po Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po
dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na
autonomní vozidla v každodenním provozu.

Výzkumný
projekt GATEway probíhá v Greenwichi na předměstí Londýna (zkratka GATE
zde znamená „Greenwich Automated Transport Environment“) a je řízen
organizací Transport Research Laboratory. Cílem tohoto projektu s
celkovým rozpočtem 8 mil. liber není pouze testování příslušných
technologií pro vozidla a infrastrukturu. Jeho důležitou součástí je
také sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí
akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim.
Vozidlo
pro projekt GATEway vychází z čtyřmístných automatických vozidel
UltraPOD, které několik let úspěšně fungují na terminálu 5 londýnského
letiště Heathrow. V rámci zkušebního provozu jezdí po Greenwichi
prototypové vozidlo, odvozené z tohoto dopravního systému. Vozidlo
vyvinuly britské společnosti Westfield Sportscars, Heathrow Enterprises
a Oxbotica. Je přezdíváno „Harry“ podle greenwichského technika Johna
Harrisona, který v 18. století vyvinul námořní chronometr pro určení
přesné navigace a ustanovil Greenwich jako její základní referenční bod.
Pro
svůj pohyb po městě má „Harry“ v paměti 3D mapu prostředí, v němž se
pohybují. Takovéto mapy jsou vytvářeny vozidly s řidičem, která snímají
okolí a sbírají data ze stejného senzorového vybavení, jako mají
automatická vozidla. V takto zmapovaném prostředí se pak vozidlo pomocí
senzorů naviguje po vytčené trase. K vozidlovým technologiím tedy patří
především palubní kamerové a laserové senzory sloužící pro vlastní
lokalizaci na mapě, pro vnímání a sledování dynamických překážek a pro
plánování bezpečné trasy k cíli. Při své navigaci není vozidlo závislé
na určení polohy podle GPS. Celá navigace probíhá pomocí software
zvaného Selenium od výše zmíněné firmy Oxbotica.
Předpokládá se
denní provoz tohoto minibusu po dobu cca 8 hodin průměrnou rychlostí 16
km/h. Během celodenního provozu zároveň vozidlo nasbírá celkem 4
terabyty dat, což odpovídá zhruba 2 tisícům hodin filmového záznamu
nebo 1,2 miliónu fotografií.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © GATEway Project
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
Smart city v
praxi:
vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho
zavádění v každodenním životě
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city
v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
14.2.2017 Jedním z
úkolů britského projektu autonomních vozidel GATEway
je sledovat, jak
se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat tato vozidla na
veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí byl proto
experiment, jehož cílem bylo určit, zda a jak se budou řidiči v běžném
městském provozu chovat k autonomním vozidlům bez řidiče. Souhrnnou
zprávu o tomto experimentu zveřejnila Transport Research Laboratory
(TRL), která projekt GATEway řídí, začátkem února
2017. Experiment probíhal na trenažéru DigiCar v TRL.
Zúčastnilo se ho
šedesát řidičů vybraných z databáze TRL s platným řidičským průkazem ve
věku 23 – 69 let, s minimálně pětiletou zkušeností s řízením a s ročně
naježděnými alespoň 3 000 mílemi (cca 4 800 km). Ženy a muži byli mezi
účastníky zastoupeni zhruba stejně. Celý článek zde
Byli jsme přitom: ve
Studiu ČT24 o automatických elektrických minibusech
30.1.2017 V
pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1. 2017 vystoupil jako
host – odborník na elektromobilitu, provozovatel našich portálů Jakub
Slavík. Tématem byly automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy
autonomní
vozidla a jejich
využití, příležitosti i otevřené otázky. Diskuse se odvinula od nového
projektu v Paříži: Kyvadlový spoj
propojující Lyonské a Slavkovské (Austerlitz) nádraží po 130 m dlouhé
dráze přes most Charlese de Gaulla začal jezdit 24. ledna 2017 a bude
testován do počátku dubna 2017. Spoj zajišťují automatické elektrické
minibusy typu EasyMile EZ10, stejné jako u finského projektu SOHJOA.
Na rozdíl od
Helsinek, kde jsou tyto minibusy nasazeny v běžném pouličním provozu,
se v Paříži pohybují po vyhrazené dráze. Jde o jeden z kroků, jímž
město Paříž reaguje na nepříznivé životní prostředí ve městě, včetně
aktuální smogové situace.
Celý
článek zde
20.1.2017 Automatická
vozidla bez řidiče ve městech, především tedy automatické
elektrické minibusy, pro něž se vžil název „autonomní vozidla“, jsou
dnes předmětem mnoha demonstračních projektů, například CityMobil2, GATEway,
SmartShuttle nebo SOHJOA.
Nejde však jen
o testování moderních dopravních a informačních technologií. Podle
zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) zveřejněné v lednu 2017
pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles: a potential game
changer for urban mobility“ mají tato vozidla potenciál pro snížení
podílu individuální automobilové dopravy ve městech při zachování
potřebného uživatelského komfortu.
Celý
článek zde
ParkShuttle: nejstarší
systém minibusů bez řidiče vkročí na veřejné komunikace
16.11.2016 Nejstarším
provozovaným systémem automatických elektrických minibusů je
ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan den Ijssel na předměstí
Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999. Na rozdíl od aktuálních
rozvojových projektů, jako je evropský CityMobil2 britský GATEway,
švýcarský SmartShuttle nebo finský SOHJOA
se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. Celý
článek zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Projekt
GATEway: Lidar
mapuje ulice pro automatický minibus
19.10.2016
Lidar je akronym ze slov „light
radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto
přístroje probíhá
nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v
rámci britského projektu GATEway. Celý
článek zde