|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
ParkShuttle: nejstarší systém minibusů bez řidiče vkročí na veřejné komunikace16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999. Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů, jako je evropský CityMobil2 britský GATEway, švýcarský SmartShuttle nebo finský SOHJOA se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny nové technologie. Pilotní projekt systému proběhl v letech 1999 – 2001. Stávající vozidla systému ParkShuttle jsou nyní v provozu více než 13 let. Za tu dobu najely automatické minibusy 200 tisíc km a denně převezou dva tisíce cestujících, k plné spokojenosti cestující veřejnosti. Šest minibusů ParkShuttle (viz foto) jezdí denně mezi stanicí Rotterdamského metra Kralingse Zoom a obchodním parkem Rivium po trase dlouhé 1,8 km s 5 stanicemi. Minibusy se pohybují maximální rychlostí 30 km/h po 3 m široké asfaltované dráze oddělené od ostatního provozu 1 m vysokým plotem a zeleným pásem s keři. Nástupní prostory jsou odděleny automatickými dveřmi, podobně jako nástupiště některých systémů metra. Pohyb cestujících při nástupu a výstupu hlídají senzory. Elektrické minibusy ParkShuttle od inovační nizozemské firmy 2getthere mají kapacitu 6 sedících a 4 stojící osoby. Kapacita trakčních baterií vystačí na 100 km jízdy na jedno nabití. Maximální zatížení vozidla, hlídané senzory, je 800 kg. Je-li překročeno, vozidlo se nemůže rozjet a cestující jsou upozorněni. Minibusy se pohybují po předdefinované trase. Pro jejich navigaci slouží technologie zvaná FROG (free ranging on Grid, neboli zhruba „volné ježdění po síti“). Toto řešení je odzkoušené například z automatizované nákladní přepravy v areálech průmyslových závodů. Každé vozidlo je vybaveno palubním počítačem, který obsahuje mapu obsluhovaného území. Jakmile se dá vozidlo do pohybu, měří ujetou vzdálenost pomocí počtu otáček kol, obvodu kol a úhlu natočení kol v zatáčkách. Kalkulace ujeté vzdálenosti je korigována kalibračními body – radiomajáky – na trase, které vysílají radiové signály a umožní vozidlu upřesnit svoji polohu. Výsledkem je určení polohy vozidla s přesností 2 – 3 cm. Podle zabudované mapy, ujeté vzdálenosti a předdefinované trasy pak vozidlo automaticky řídí svoji jízdu. Tento systém navigace doplňují senzory na vozidlech, bránící kolizi, a nadřazený dispečerský a dohledový systém. Vozidla jsou vybavena i tlačítkem pro nouzové zastavení, vnitřní kamerou a informačním a komunikačním systémem pro cestující. Systém ParkShuttle provozuje nizozemský dopravce Connexxion na základě koncese platné do roku 2018. Poté bude celý systém rekonstruován a dále prodloužen do stanice Van Brienenoord. Toto prodloužení již povede po veřejných komunikacích se smíšeným provozem. Firma 2getthere k tomuto účelu nyní připravuje třetí generaci vozidel, která bude vybavena pro jízdu ve smíšeném provozu. První prototyp by měl být k dispozici v lednu 2017. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © 2getthere Přečtěte si také: Projekt GATEway: Lidar mapuje ulice pro automatický minibus19.10.2016 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto přístroje probíhá nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v rámci britského projektu GATEway. Celý článek zde Projekt SOHJOA: automatické minibusy začaly zkušební provoz v Helsinkách29.8.2016 Projekty zkušebního provozu automatických minibusů bez řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2 v několika evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu a nedávném představení londýnského projektu GATEway byl v polovině srpna 2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. Automatický minibus EasyMile EZ10od francouzského výrobce Ligier je 3,9 m dlouhý a 2,7 m vysoký. Má přepravní kapacitu 6 sedících a 6 stojících osob – v rámci uvedeného projektu SOHJOA se využívá kapacita 9 míst. Asynchronní elektromotor mu umožňuje maximální rychlost 40 km/h a cestovní rychlost 20 km/h. Celý článek zde Londýnské autobusy začaly ukazovat online údaje o dopravním provozu19.8.2016 Londýn je jednou z evropských metropolí, které průběžně naplňují koncept smart city. Důležitá oblast, které je v této souvislostí věnována pozornost, jsou užitečné informace o dopravě, které pomohou významně usnadnit každodenní život Londýňanů. Vedle otevřených dat z oblasti dopravy, která dnes využívá kolem pěti set uživatelských aplikací, přišel městský organizátor dopravy Transport for London (TfL) v srpnu 2016 s další novinkou: Prostorná záď tradičních městských patrových autobusů začne být využívána pro digitální panely zobrazující v reálném čase informace o dopravním provozu ve městě. Celý článek zde Projekt GATEway: automatická vozidla z letiště pro smart city5.8.2016 Populace ve městech stárne – věková skupina osob starších 65 let roste rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech zároveň houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za 90 % z nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým občanům chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí například Londýn, je třeba nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající hromadné dopravě. To jsou hlavní východiska britského projektu automatických vozidel GATEway, představeného široké odborné veřejnosti v červenci 2016. Celý článek zde OpenSP: Otevřená data ušetří peníze provozovatelům MHD v chytrých městech5.5.2016 Dopravní prostředky v městské dopravě jsou stále více vybavovány rozmanitými informačními systémy. Často se tak děje odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom značná. Podle odhadů norské společnosti FourC, specializované na inovace a informační technologie, to může být až 10 % celkové ceny městského autobusu. Řešením, jak informační systémy v dopravních prostředcích zjednodušit a zároveň zefektivnit, může být platforma otevřených dat, jejíž využívání je typické pro koncept smart city. Podle odhadů FourC lze ceny dílčích informačních systémů v průměrně „informatizovaném“ evropském městském autobuse odhadnout včetně nákladů instalace na téměř 23 tisíc €, tedy přes 0,6 mil. Kč. Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |