OpenSP: Otevřená data
ušetří peníze provozovatelům MHD v chytrých městech
5.5.2016 Dopravní prostředky v
městské dopravě jsou stále více vybavovány rozmanitými informačními
systémy. Často se tak děje odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom
značná. Podle odhadů norské společnosti FourC, specializované na
inovace a informační technologie, to může být až 10 % celkové ceny
městského autobusu. Řešením, jak informační systémy v dopravních
prostředcích zjednodušit a zároveň zefektivnit, může být platforma
otevřených dat, jejíž využívání je typické pro koncept smart city.
Podle odhadů FourC lze ceny dílčích informačních systémů
v průměrně „informatizovaném“ evropském městském autobuse odhadnout
včetně nákladů instalace na téměř 23 tisíc €, tedy přes 0,6 mil. Kč.
Tyto systémy zahrnují různé aplikace, zejména automatický jízdenkový
odbavovací systém, informační systémy pro cestující, wi-fi ve vozidle,
dohledové kamery, vozidlovou část dispečerských a řídicích dopravních
systémů, diagnostické systémy vozidla nebo podporu ekologického a
ekonomického řízení vozidla.
A je to právě koncept otevřených dat, který může uvedené
informační systémy významně zefektivnit. Otevřenými daty přitom
rozumíme slovní informace a čísla bezplatně a volně dostupná na
internetu ve strukturované a strojově čitelné podobě, která jsou
zpřístupněna způsobem, který jejich využití neklade zbytečné technické
či jiné překážky. Formát a struktura otevřených dat tedy umožňují
jejich hromadné zpracování pomocí informačních technologií při splnění
potřebných právních náležitostí, a tedy i jejich používání v
softwarových aplikacích.
Užití otevřených systémů, standardizovaného hardware a
rozhraní a platformy pro otevřená data, která může sloužit jako
základna pro všechny uvedené aplikace, představuje podle odhadů FourC
náklady na hardware a instalaci v jednom vozidle přibližně 6 tisíc €,
tedy něco přes 160 tisíc Kč. Jinými slovy, využití těchto technologií
znamená potenciální úsporu cca 17 tisíc €, tedy téměř půl miliónu Kč na
jedno vozidlo.
FourC na tuto výzvu odpovídá svým vlastním řešením,
zvaným OpenSP (Open Service Platform for Public Transport and ITS, tedy
otevřená servisní platforma pro veřejnou dopravu a inteligentní
dopravní systémy). OpenSP se vyvíjí a zkouší v rámci stejnojmenného
výzkumného projektu, který začal v březnu 2015 a potrvá do února 2018.
Správa FourC probíhá na cloudu. Aplikace pro tuto
platformu lze programovat v jakémkoli jazyce využívajícím operační
systém Linux. Kromě toho aplikace pro Android, Docker a OSGi lze v
rámci tohoto systému snadno a bezpečně kombinovat při využití stejného
standardního hardware, aniž by bylo třeba je adaptovat pro striktní
rozhraní pro programování aplikací.
Systém je nyní v pilotním provozu ve čtyřech norských
městech, čítajících dohromady přes milión obyvatel (tedy přes 20 %
veškerého obyvatelstva v zemi). Tato města pokrývají všechna klimatická
pásma této rozlehlé severské země, od Stavangeru na samém jihu přes
Trondheim a Steinkjer ve středním Norsku až po Tromsö na dalekém
severu. Není přitom náhodou, že zmíněná města Stavanger a Trondheim se
hlásí ke konceptu smart city.
Výzkumným partnerem FourC v tomto projektu je norský
výzkumný ústav SINTEF. Celkový rozpočet projektu 4 mil. € je financován
ze smíšených zdrojů, zahrnujících příspěvek norské vlády skrze Norský
výzkumný výbor. Dalšími financujícími partnery projektu jsou dopravně
plánovací organizace AtB, veřejný dopravce Kolumbus, dodavatel
informačních systémů EVRY, finanční společnost BankAxept a firma Nets
specializovaná na podporu digitálních plateb. Přidruženými partnery
projektu jsou norský region Nord-Tröndelag a dopravce Troms
fylkestrafikk.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační foto © archiv redakce
Smartcityvpraxi.cz
Další
informace zde
Přečtěte
si také:
Projekt GATEway: autonomní vozidlo v Greenwichi zahájilo provoz s cestujícími
12.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních elektrických minibusů GATEway
do další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase
po Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po
dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na
autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný
projekt GATEway probíhá v Greenwichi na předměstí Londýna (zkratka GATE
zde znamená „Greenwich Automated Transport Environment“) a je řízen
organizací Transport Research Laboratory. Cílem tohoto projektu s
celkovým rozpočtem 8 mil. liber není pouze testování příslušných
technologií pro vozidla a infrastrukturu. Jeho důležitou součástí je
také sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí
akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Celý článek zde
Smart city v praxi:
vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho
zavádění v každodenním životě
7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
SBB Reiseplaner:
Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od
dveří ke dveřím“
6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné
dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců.
Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní
dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z
východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením
podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové
dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. SBB Reiseplaner funguje v operačních systémech iOS a
Android. Je založen na platformě Hafas od německé IT firmy HaCon. Hafas
představuje univerzální aplikaci pro inteligentní systémy v hromadné
dopravě, od plánování cesty po mobilní jízdenkové systémy a správu
vozového parku.
Celý článek zde
5.9.2016 Údaje o
východiscích a cílech cest jsou nezbytným předpokladem
pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek městské dopravy
a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením. Obzvláště to platí
při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem se
takováto data
získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z Massachusettského
Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s automobilkou Ford
Motor Company prezentovali na konci srpna 2016 odborné veřejnosti
počítačový systém, který tato data získává ze záznamů mobilních
operátorů o poloze volajících osob. Model byl aplikován na
3,5miliónovou aglomeraci Bostonu, hlavního města amerického státu
Massachusetts. Celý
článek zde
IDPass:
integrovaný
informační systém usnadní mobilitu ve Francii
19.5.2015
Francouzské státní železnice (SNCF)
seznámily veřejnost v polovině května 2015 se záměrem investovat během
příštích tří let 120 mil. € do zavedení integrovaného informačního
systému pro cestující, který umožní propojit do jedné digitální sítě
informace o městské mobilitě s informacemi pro cestování po národní
železnici. Od letošního června by tento systém měl být k dispozici
uživatelům v 15 největších městech Francie. Celý článek zde
„Smart screens“ pro
cestující na letišti Heathrow: inspirace pro smart cities
6.5.2015
V hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2
byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném
čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a
letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města,
resp. nádražím Paddignton, které je koncovou stanicí rychlovlaku.
Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku
podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu. Celý článek zde