Přečtěte si: Moderní technologie v elektrické dopravě: zpráva z konference

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

OpenSP: Otevřená data ušetří peníze provozovatelům MHD v chytrých městech

5.5.2016 Dopravní prostředky v městské dopravě jsou stále více vybavovány rozmanitými informačními systémy. Často se tak děje odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom značná. Podle odhadů norské společnosti FourC, specializované na inovace a informační technologie, to může být až 10 % celkové ceny městského autobusu. Řešením, jak informační systémy v dopravních prostředcích zjednodušit a zároveň zefektivnit, může být platforma otevřených dat, jejíž využívání je typické pro koncept smart city.   

Podle odhadů FourC lze ceny dílčích informačních systémů v průměrně „informatizovaném“ evropském městském autobuse odhadnout včetně nákladů instalace na téměř 23 tisíc €, tedy přes 0,6 mil. Kč. Tyto systémy zahrnují různé aplikace, zejména automatický jízdenkový odbavovací systém, informační systémy pro cestující, wi-fi ve vozidle, dohledové kamery, vozidlovou část dispečerských a řídicích dopravních systémů, diagnostické systémy vozidla nebo podporu ekologického a ekonomického řízení vozidla.

A je to právě koncept otevřených dat, který může uvedené informační systémy významně zefektivnit. Otevřenými daty přitom rozumíme slovní informace a čísla bezplatně a volně dostupná na internetu ve strukturované a strojově čitelné podobě, která jsou zpřístupněna způsobem, který jejich využití neklade zbytečné technické či jiné překážky. Formát a struktura otevřených dat tedy umožňují jejich hromadné zpracování pomocí informačních technologií při splnění potřebných právních náležitostí, a tedy i jejich používání v softwarových aplikacích.

Užití otevřených systémů, standardizovaného hardware a rozhraní a platformy pro otevřená data, která může sloužit jako základna pro všechny uvedené aplikace, představuje podle odhadů FourC náklady na hardware a instalaci v jednom vozidle přibližně 6 tisíc €, tedy něco přes 160 tisíc Kč. Jinými slovy, využití těchto technologií znamená potenciální úsporu cca 17 tisíc €, tedy téměř půl miliónu Kč na jedno vozidlo.

FourC na tuto výzvu odpovídá svým vlastním řešením, zvaným OpenSP (Open Service Platform for Public Transport and ITS, tedy otevřená servisní platforma pro veřejnou dopravu a inteligentní dopravní systémy). OpenSP se vyvíjí a zkouší v rámci stejnojmenného výzkumného projektu, který začal v březnu 2015 a potrvá do února 2018.

Správa FourC probíhá na cloudu. Aplikace pro tuto platformu lze programovat v jakémkoli jazyce využívajícím operační systém Linux. Kromě toho aplikace pro Android, Docker a OSGi lze v rámci tohoto systému snadno a bezpečně kombinovat při využití stejného standardního hardware, aniž by bylo třeba je adaptovat pro striktní rozhraní pro programování aplikací.

Systém je nyní v pilotním provozu ve čtyřech norských městech, čítajících dohromady přes milión obyvatel (tedy přes 20 % veškerého obyvatelstva v zemi). Tato města pokrývají všechna klimatická pásma této rozlehlé severské země, od Stavangeru na samém jihu přes Trondheim a Steinkjer ve středním Norsku až po Tromsö na dalekém severu. Není přitom náhodou, že zmíněná města Stavanger a Trondheim se hlásí ke konceptu smart city.

Výzkumným partnerem FourC v tomto projektu je norský výzkumný ústav SINTEF. Celkový rozpočet projektu 4 mil. € je financován ze smíšených zdrojů, zahrnujících příspěvek norské vlády skrze Norský výzkumný výbor. Dalšími financujícími partnery projektu jsou dopravně plánovací organizace AtB, veřejný dopravce Kolumbus, dodavatel informačních systémů EVRY, finanční společnost BankAxept a firma Nets specializovaná na podporu digitálních plateb. Přidruženými partnery projektu jsou norský region Nord-Tröndelag a dopravce Troms fylkestrafikk.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Projekt GATEway: autonomní vozidlo v Greenwichi zahájilo provoz s cestujícími

12.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních elektrických minibusů GATEway do další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na předměstí Londýna (zkratka GATE zde znamená „Greenwich Automated Transport Environment“) a je řízen organizací Transport Research Laboratory. Cílem tohoto projektu s celkovým rozpočtem 8 mil. liber není pouze testování příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu. Jeho důležitou součástí je také sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Celý článek zde


Smart city v praxi: vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě

7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v březnu 2017 knížku Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň provozovatelem našeho portálu.

Celý článek zde
SBB Reiseplaner: Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od dveří ke dveřím“

6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. SBB Reiseplaner funguje v operačních systémech iOS a Android. Je založen na platformě Hafas od německé IT firmy HaCon. Hafas představuje univerzální aplikaci pro inteligentní systémy v hromadné dopravě, od plánování cesty po mobilní jízdenkové systémy a správu vozového parku.

Celý článek zde


MIT vytvořil dopravní model z údajů o poloze uživatelů mobilních telefonů

5.9.2016 Údaje o východiscích a cílech cest jsou nezbytným předpokladem pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek městské dopravy a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením. Obzvláště to platí při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem se takováto data získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z Massachusettského Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s automobilkou Ford Motor Company prezentovali na konci srpna 2016 odborné veřejnosti počítačový systém, který tato data získává ze záznamů mobilních operátorů o poloze volajících osob. Model byl aplikován na 3,5miliónovou aglomeraci Bostonu, hlavního města amerického státu Massachusetts. Celý článek zde


IDPass: integrovaný informační systém usnadní mobilitu ve Francii

19.5.2015 Francouzské státní železnice (SNCF) seznámily veřejnost v polovině května 2015 se záměrem investovat během příštích tří let 120 mil. € do zavedení integrovaného informačního systému pro cestující, který umožní propojit do jedné digitální sítě informace o městské mobilitě s informacemi pro cestování po národní železnici. Od letošního června by tento systém měl být k dispozici uživatelům v 15 největších městech Francie. Celý článek zde


„Smart screens“ pro cestující na letišti Heathrow: inspirace pro smart cities

6.5.2015 V hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2 byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města, resp. nádražím Paddignton, které je koncovou stanicí rychlovlaku. Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu. Celý článek zde
























http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php




















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services