|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
BeeZero: První car sharing palivočlánkových automobilů na světě má Mnichov26.4.2016 Schéma car sharingu, dnes již široce využívané ve městech pro bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo významné světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila německá plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně svůj projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto druhu na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění jeho strategie smart city. Park BeeZero budou tvořit osvědčené palivočlánkové elektrické automobily Hyundai ix-35. Je to pětimístný SUV s předním náhonem, poháněný indukčním elektromotorem o výkonu 100 kW. Zdrojem energie je palivový článek o výkonu 100 kW. Přebytečná elektrická energie je ukládána do 0,95kWh lithium-polymerové baterie. Dvě nádrže na vodík o celkové kapacitě 5,64 kg plynu umožní automobilu ujet až 588 km, v Mnichově se počítá s dojezdem kolem 400 km. Vůz může podle výrobce dosáhnout rychlosti 160 km/h a nastartuje i v pětadvacetistupňových mrazech. BeeZero bude mít v cílovém stavu k dispozici 50 těchto vozidel. Uživatelům budou k dispozici v centru Mnichova a v mnichovských čtvrtích Schwabing, Haidhausen, Au a Glockenbachviertel. Vozidla budou plnit vodíkem zaměstnanci BeeZero, pokud si to zákazník nedohodne jinak. K výrobě vodíku budou využívány pouze obnovitelné zdroje, a provoz těchto vozidel tedy bude podle provozovatele prakticky bezemisní v řetězci „well-to-wheel“ (tedy „od jámy po kolo“). Prvním zájemcům budou sdílené palivočlánkové automobily v Mnichově k dispozici od léta 2016. Rezervovat si je bude možné pomocí smartphonové aplikace. Již nyní se lze „zařadit do fronty“ prostřednictvím internetové stránky BeeZero. Pro české odborníky a zájemce o tzv. „čistou mobilitu“ je tento průlomový projekt zajímavý především ze dvou pohledů: Zaprvé ukazuje, že palivočlánkové automobily již dávno nejsou pouhým „laboratorním přístrojem“, nýbrž plnohodnotným dopravním prostředkem s dojezdem srovnatelným s klasickými automobily, a přitom bezemisním. Zadruhé ukazuje na jistou pošetilost českých profesních a zájmových skupin v oblasti plynárenství, kteří tvrdošíjně trvají na zážehových motorech poháněných zemním plynem jako na jediné schůdné alternativě čisté mobility, zatímco jejich němečtí kolegové z plynárenství míří k palivočlánkové elektromobilitě. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Linde Group Další informace zde a také zde Přečtěte si také: Aberdeenští zdravotníci jezdí na vodík20.3.2017 Skotské město Aberdeen provozuje park deseti palivočlánkových autobusů, nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru 2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát. Aberdeen se tak nejspíš stal prvním evropským městem provozujícím palivočlánkové vozy ve zdravotních službách. Celý článek zdeSouhrnná zpráva NREL o palivočlánkových autobusech v USA: 21 autobusů, disponibilita až 100 % 27.1.2017 V lednu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z prosince 2015. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za rok 2016. Celý článek zde Projekt 3Emotion: smart city Rotterdam dostane dva palivočlánkové autobusy 12.2.2016 Nizozemské město Rotterdam s více než šesti sty tisíci obyvateli je jedním z evropských smart cities. Tomu odpovídá i jeho zájem o bezemisní dopravu. K elektrickým užitkovým vozidlům a elektrickým taxi přibydou v létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února 2016 k tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským dopravcem RET a belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van Hool. Technické podrobnosti těchto autobusů pro Rotterdam prozatím výrobce ani dopravce neudávají. Výrobce se nicméně odkazuje na novou generaci palivočlánkových autobusů Celý článek zde Smart city Oslo: inteligentní dopravní systémy, elektromobily i palivočlánkové autobusy 4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600 tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“. Základem dopravní strategie v tomto smart city je vytvořit pohodlný a zároveň ekologický systém městské mobility. Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |