O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Smart city Oslo: inteligentní dopravní systémy, elektromobily i palivočlánkové autobusy4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600 tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“. Základem dopravní strategie v tomto smart city je vytvořit pohodlný a zároveň ekologický systém městské mobility. Toho je docilováno kombinací • podpory cyklistiky a pěší dopravy, • • zavádění inteligentních dopravních systémů. Město postupně vytváří příznivé podmínky pro chodce a cyklisty, které by zvýšily podíl cyklodopravy ze současných 8 % na dvojnásobek a zároveň docílily, aby pěší a cyklistická doprava tvořily polovinu veškeré městské mobility. Při rozvoji elektromobility se město angažuje v několika významných oblastech: Při rozvoji individuální elektromobility jde město příkladem. Do roku 2016 plánuje nahradit park svého cca tisíce osobních automobilů elektromobily. Zároveň se snaží usnadnit nabíjení elektromobilů a snížit riziko neplánovaného čekání u veřejných nabíjecích stanic. Těch je dnes v Oslo několik set včetně soukromých stanic, rovněž podporovaných z rozpočtu města. Město nyní přistupuje při podpoře nabíjecích stanic pro elektromobily ke koncepci „multi-charging“, tedy k možnosti vícenásobných připojení v nabíjecích místech.
Od dubna 2013 rovněž slouží městské dopravě v Oslo park pěti palivočlánkových autobusů, (viz foto níže) jako součást evropského projektu CHIC (podrobnosti k tomuto projektu viz studie „E-mobilita v MHD“). Jde o 13,2m palivočlánkový autobus typu Van Hool A330 Fuel Cell, vybavený jako zdrojem energie palivovým článkem Ballard o výkonu 150 kW. Jako palivo používá plynný vodík o tlaku 35 MPa, umístěný na střeše v sedmi nádržích o celkovém objemu cca 35 kg. Palivový článek doplňují 100kW lithium-iontové baterie pro vyrovnávání výkyvů ve spotřebě energie. Tyto palivočlánkové autobusy vykazují, navzdory severskému klimatu, velmi vysokou míru spolehlivosti přesahující 92 %. Denně tyto autobusy ujedou cca 250 km na městských a příměstských linkách. Za provoz palivočlánkových autobusů zodpovídá městská dopravní organizace Ruter; fakticky je provozuje společnost Unibuss, jeden ze čtyř soukromých dopravců zajišťující na smlouvu s Ruter autobusovou dopravu v Oslo. Jako zdroj vodíku pro jejich provoz slouží elektrolyzér od Air Liquide umístěný v depu a využívající obnovitelné zdroje energie. Natankování plných nádrží autobusu vodíkem trvá v průměru 10 minut. Součástí strategie města Oslo je rovněž možné nasazení bateriových elektrobusů. Organizace Ruter má v úmyslu během prosince 2015 vyjednat se soukromými dopravci (viz výše) podmínky, za nichž by měl testovací provoz probíhat v rámci jejich existujících smluv o veřejné dopravě. Zefektivnění dopravy ve městě pomáhají v nemalé míře inteligentní dopravní systémy, především pak inteligentní parkovací systémy. Město odhaduje, že neplodným hledáním místa k zaparkování stráví řidič v průměru půl kilometru zbytečné jízdy, což při cca 100 parkovacích místech v jednom městském bloku dává 50 km zbytečné jízdy denně v jednom bloku (!). Inteligentní parkovací systémy kombinující senzory na parkovišti s navigačními systémy (viz fota níže) mají šanci tyto jízdy významně snížit. Jako vyšší forma ITS město plánuje také využívání systému „connected vehicles“ (tedy komunikace M2M mezi vozidly navzájem nebo mezi vozidly a pevnou infrastrukturou) pro zlepšení městského provozu. Uvedené technologie, tedy bezemisní vozidla a ITS, by měly kromě jiného usnadnit zavedení nízkoemisní zóny v centru Oslo, které je plánováno v roce 2019. Vše je směřováno k naplnění základních strategických cílů města, jimiž je 50% snížení emisí do roku 2020 a z 95 % uhlíkově neutrální fungování města do roku 2050. K realizaci těchto cílů v nemalé míře přispívají projekty podporující koncept smart city v rámci programu Horizon 2020, do nichž se město zapojuje a hodlá zapojovat. Pro případné české následovníky byly tyto možnosti prezentovány mj. na konferenci Elektrické autobusy pro město IV (viz prezentace firmy Allowance ke stažení) a budou rovněž předmětem zájmu na připravované konferenci Smart city v praxi. Jakub Slavík Foto © Oslo kommune, CHIC
OppCharge: Volvo a Heliox rozvíjejí evropský standard průběžného dobíjení elektrobusů
Norsko plánuje rozvoj elektrobusů, sází na standard OppCharge
Seminář Čistá mobilita v chytrém městě: česká města mají zájem o nová řešení
Smart city v praxi: vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Indukční dobíjení elektrobusů Bombardier PRIMOVE: 500 tisíc km, 98% disponibilita infrastruktury
Projekt ZeEUS ve Stockholmu: elektrické hybridy Volvo přešly z demonstračního projektu do rutinního provozu
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde
|
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |